26 Senaste redigerad av Fredriktak (2011-01-19 19:59:36)

50 split skrev:

Fredriktak:

Som jag tolkar det så gäller den delen för allt mekansikt, så enligt min tolkning så gäller det på framvagn/sänkning oxå.

Kolla Bugpepole där tror jag dom har nån stickey angående sänkning.

Jepp, kollade där nyss och du har rätt, tankevurpa från min sida.. hehe.

Men visar sig va bara en ide. Men tänker dom så så är den överflödig.

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

27

Jonas Rehn skrev:

Kanske ett i-landsproblem ... men det känns som om jag sitter och kisar med ögonen eftersom forumet är så vitt?!

Jag har ställt ner ljusstyrkan på skärmen (iMac) men då jag öppnar www.thesamba.com ,som också är ganska vit, får jag öka ljusstyrkan igen?

Jag har nog faktiskt reagerat så också.

Den vita färgen skulle gärna kunna få vara lite varmare/beigare, för det skulle nog bli snällare mot ögonen.

Kan man ställa ljusstyrkan?? för mig är det på eller av med solglasögon ICQ/af

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

28

50 split skrev:
Jonas Rehn skrev:

Kanske ett i-landsproblem ... men det känns som om jag sitter och kisar med ögonen eftersom forumet är så vitt?!

Jag har ställt ner ljusstyrkan på skärmen (iMac) men då jag öppnar www.thesamba.com ,som också är ganska vit, får jag öka ljusstyrkan igen?

Jag har nog faktiskt reagerat så också.

Den vita färgen skulle gärna kunna få vara lite varmare/beigare, för det skulle nog bli snällare mot ögonen.

Kan man ställa ljusstyrkan?? för mig är det på eller av med solglasögon ICQ/af

Hade ett forum för länge sen och det va mycket mer "basic" än detta forum och där kunde man ändra färgerna som man ville, så det borde man kunna göra här med.

29

När man skriver sin signatur borde man kunna sätta in en bild som syns.

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

30

Hej
Folkis har jag ett hum om hur de funkar, men datorer noll. Jag tänkte presentera mig i presentationen och tänkte försöka lägga med en bild, men hur gör man? Går det att förklara för någon, mig, som är totalt av banan när det gäller datorer. jag får väl bara skriva i annat fall, för det är åtminstone något jag klarar av, tack.

gusten

31

gusten skrev:

Hej
Folkis har jag ett hum om hur de funkar, men datorer noll. Jag tänkte presentera mig i presentationen och tänkte försöka lägga med en bild, men hur gör man? Går det att förklara för någon, mig, som är totalt av banan när det gäller datorer. jag får väl bara skriva i annat fall, för det är åtminstone något jag klarar av, tack.

gusten

Jag kan ju göra ett försök till att förklara.

Du går lättast in på www.tinypic.com

Där det står "Resize" väljer du "Message board 640x480" för att få rätt storlek på bilden.

Tryck sedan på "Bläddra" och välj den bild du vill ha och klicka sedan på "Upload now"

Sedan kommer bilden att synas till höger och du har en massa länkadresser till bilden till vänster.

Kopiera den som börjar på [img ] och lägg in adressen i din tråd, så är det klart.

32 Senaste redigerad av vwfan (2011-01-19 21:53:05)

Jag använder mig av photobucket ( http://photobucket.com/ ) Så
1. registrera dig på http://photobucket.com/
2.Tryck på den gröna symbolen "Upload now"
3. ladda upp en bild
4. vänta och sedan spara ( save and continue to my album )
5. gå till "my albums" (blåa raden)
6. håll musen över bilden du vill ha på forumet
7. dra musen till den rutan där det står "IMG code"
8. Kopiera "koden" (Kopieras oftast automatiskt så du behöver förmodligen bara trycka på koden
9. Klistra in koden i ett vanligt meddelande

http://i571.photobucket.com/albums/ss152/vwfanha/vwforum.jpg

Något krångligt? fråga på!

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

33

vwfan skrev:

Jag använder mig av photobucket ( http://photobucket.com/ ) Så
1. registrera dig på http://photobucket.com/
2.Tryck på den gröna symbolen "Upload now"
3. ladda upp en bild
4. vänta och sedan spara ( save and continue to my album )
5. gå till "my albums" (blåa raden)
6. håll musen över bilden du vill ha på forumet
7. dra musen till den rutan där det står "IMG code"
8. Kopiera "koden" (Kopieras oftast automatiskt så du behöver förmodligen bara trycka på koden
9. Klistra in koden i ett vanligt meddelande

http://i571.photobucket.com/albums/ss152/vwfanha/vwforum.jpg

Något krångligt? fråga på!

Posta denna guide som tråd i bild och film, kan ju va nice om folk har problem att lägga upp bilder.

Tummen upp för detta! MvH

34

Peter S skrev:

Hur går tankegångarna kring möjligheten att ladda upp bilder direkt i inläggen i trådarna?

Jag och Demian diskuterade detta och Aircoolers/SCLF har numera den funktionen (max 1,4Mb per bild och 4 bilder per inlägg).
Supersmidigt för att enkelt hålla igång t.ex. en projekttråd utan att först behöva ladda upp bilden hos en host och länka och ha sig...

Mig veterligen finns det inget annat forum än ovanstående som har detta och jag är övertygad om att det skulle tas emot väl av samtliga användare.

Är man rädd för utrymmets skull så skulle man kunna begränsa storleken (i Mb) på bilderna som laddas upp. Ingen är väl glad åt att titta på bilder i råformat och som är så stora (i pixlar) att man bara ser ena hörnet och man får sitta och scrolla ihjäl sig.

Pelican Parts forum (Porsche) har den här funktionen och den är guld! Det är superlätt att posta bilder och bilderna ligger kvar i trådarna eftersom de ligger på samma server som forumet.

För mig fick man gärna ha en betydligt lägre gräns än 1.4 MB på bildstorleken för att tvinga folk att posta bilder av vettig storlek. Problemet med bilder på forumets server är att bandbredden ökar dramatiskt..

35

sotterman skrev:

Märkte en sak nu, när man tryckte på en länk så öppnades den i samma fönster, skulle det gå att få så att länkarna öppnades i ett nytt fönster så att man fortfarande kan vara kvar på boxerville i det första fönstret ICQ/ad

Ett visst annat numera stängt forum körde med att länken öppnas i samma fönster, men så vitt jag vet är det standard att länkar öppnas i ett nytt fönster - åtminstone på de forum som jag besöker.

36

vwfan skrev:

Här har jag motsatt åsikt - finns inget jobbigare än stora fläskiga och i värsta fall animerade signaturer.

37

sotterman skrev:

Hmmm....för mycket redbull fick mig att tänka på en sak. Hur fungerar det med appar till Iphones? Kanske skulle slå på stort och göra forumet så man kan ladda ner det som en app? Någon programeringskunnig borde kunna programmera lite ICQ/ad Har ju ingen aning om hur det där funkar då...men en galen idé ICQ/ad

Vissa forum-mjukvaror känner av att att man surfar på en smartphone och öppnar då forumet i en light-version. Tyvärr verkar inte det här forumet ha den funktionen, men det var helt okej att surfa på en iPhone även i standardläge.

38

HenrikL skrev:
vwfan skrev:

Här har jag motsatt åsikt - finns inget jobbigare än stora fläskiga och i värsta fall animerade signaturer.

+1

Buy the ticket, take the ride... - HST

39

Tack för all input! jag ska försöka svara så gott jag kan:

iPhone / Android-app: Vore ju grymt, men det är inget som jag / någon i "redaktionen" varken kan ordentligt eller tycker att vi har råd att utveckla. Men som sagt, finns det någon vänlig kodpoet därute som har tid & motivation - kör på! ICQ/ab

Bakgrundsfärg på forumet: Vi bollade en hel del med varianter innan vi valde de nuvarande färgerna. Vi håller dock frågan öppen - det kanske vore snyggt att tona ner det vita en aning. Jag ska labba lite till.

Bilder: Någon gång för länge sedan, strax efter Hedenhös, jobbade jag med ett smart script som låg på servern och "tvingade" ner bilder som folk laddade upp till en viss storlek. Detta skulle kunna funka på Boxerville. Säg att man tex. uppdaterar webbutrymmet till 25 GB och sätter ett server-side script som tvingar ner alla bilder över en viss storlek till typ 800 pixlars bredd / medium JPG-kompression. Detta borde resultera i att bilderna håller ca 50-80 kB styck och då får man ju plats med en satans massa bilder innan det blir fullt...! Ska undersöka vidare. Tack förresten för den fina bild-guiden!

Bild i signaturen: Vi har valt att skippa detta än så länge - det blir lätt "stökigt" och tar upp onödig plats. Dock kan man ju iaf köra en avatar i vänsterkolumnen på 90x90 pixlar om man vill.

Forum för SmartPhones: Ska kolla om den funktionen finns och hur pass struligt det är att få till det.

Vi kodar vidare! ICQ/ab

"Daddy Cool"

40

Jag använder firefox och kör med massor av tabbar/flikar. Vissa sidor har en egen logga i sin flik, kanske kan vara något att fixa?

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

41

Löf skrev:
HenrikL skrev:
vwfan skrev:

+1

Trodde inte jag hade något medhåll i detta ämnet, men tack för att ni yttrar er! Bilder i signaturen är tom mer störande än animerande GIF-ar som avatar!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

42

goopher skrev:

Tack för all input! jag ska försöka svara så gott jag kan:
Bakgrundsfärg på forumet: Vi bollade en hel del med varianter innan vi valde de nuvarande färgerna. Vi håller dock frågan öppen - det kanske vore snyggt att tona ner det vita en aning. Jag ska labba lite till.

Mmm, tror också på en nedtoning av de vita ICQ/ab

43

Hittade ett bra tips på bugpeoples sida,  där en användare föreslår att lägga till en funktion så att man kan tagga youtubeklipp direkt i forumet. Antar att det då blir precis som på facebook, jag tyckte det lät som en bra grej iaf.
Läs mer här : http://www.bugpeople.se/phpBB3/viewtopi … amp;t=1511

En annan sak jag funderat på är om det görs någon backup på forumet utifall det skulle bli hackat. Jag hänger på ett annat forum som råkade ut för detta och då blev hela forumet raderat pga någon som gillar att hacka php forum.

44

kaske bara jag som tycker att det är onödigt att bilderna följer med när man citerar i stället för url

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

45 Senaste redigerad av Franke (2011-01-20 18:19:21)

Johan W skrev:

kaske bara jag som tycker att det är onödigt att bilderna följer med när man citerar i stället för url

Jag håller med dig, på ett annat forum jag hänger på så är det en regel att man inte ska citera bilder utan endast texten.
Det är ju inte så svårt för användaren att lösa om inte admin hittar någon lösning.

46

Noterat ICQ/ab

"Daddy Cool"

47

Jag gillar faktiskt forumets färget. Om man stänger av visningen av avatarer ser websidan väldigt seriös ut och lyser inte när man surfar på jobbet. ICQ/ab

48

Demian skrev:
gusten skrev:

Hej

gusten

Jag kan ju göra ett försök till att förklara.

Du går lättast in på www.tinypic.com

Där det står "Resize" väljer du "Message board 640x480" för att få rätt storlek på bilden.

Tryck sedan på "Bläddra" och välj den bild du vill ha och klicka sedan på "Upload now"

Sedan kommer bilden att synas till höger och du har en massa länkadresser till bilden till vänster.

Kopiera den som börjar på [img ] och lägg in adressen i din tråd, så är det klart.

TACK, med er hjälp, din och "vwfan", lyckades t.o.m. jag lägga in bilder i presentationstråden.

gusten

49

Hur vore det m en del för volksrod på forumet ?

The original Widefive.

50

Språkpolisen i mig vaknade just Default/yikes :

När man klickar på en användare för att följa dennes trådar, och det visar sig att han inte startat någon tråd så står det "Det finns inga trådar an den här användaren i det här forumet"...

Det borde kanske stå "av" istället Default/hmm ?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>