Glömde en sak:
"Ljusknappen" det vill säga strömställaren har tre lägen, första läget helt intryckt allt avstängt.
Andra läget, parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning. Tredje läget, parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning OCH hel- eller halvljus beroende på i vilken position reläet befinner sig i.
Så der verkar ju som om denna fungerar som den skall på din bil!
Växlingen mellan hel- och halvljus har iallafall inget med denna strömställare att göra.
Under rattstången finns det två, ja egentligen tre multikontakter med en massa ledningar i, en är till tändningslåset, en är till blink- och ljustutespaken, och om du har en spak till vindrutetorkarna så är den tredje till dessa. Här kan det ofta bli glappkontakt, eller oxid.
Om du nu har en torkarspak också så är kablarna och multikontakterna till blinkspaken och torkarspaken placerade tvärtom, alltså blink- och ljustutespakens kablar och kontakter sitter till höger under rattstången, spaken till vänster.
Ryck försiktigt i kablar och kontakter här, men försiktigt! Jag gjorde för några veckor sedan sönder en blinkerspak då den vita plasten vid kontaktstiften med åren hade blivit väldigt skör och "frasig" den sprack och alla kablarna med kontaktstift hängde lösa och dinglade under rattstången, gissa om jag blev irriterad? Tysk kvalitet från Firma Robert Bosch skall väl hålla i minst 150 år, undra om man kan reklammera hos VAG?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."