1

Hej,

Fixandet av min nyligen köpta Bubbla 1300 S från -73 fortsätter.

Har ett problem med halvljuset som jag tänkte försöka beskriva;

Drar jag ut knappen ett hack så får jag enbart positionsljus. Drag jag ut den två hack (hela vägen ut dvs) så slår den igång helljuset, fortfarande inget halvljus.
Vissa gånger tänds helljuslampan i instrumentet när jag drar ut den hela vägen, vissa gånger tänds den inte alls.

Tips på vart jag ska börja felsöka?
Säljaren misstänkte själva spaken, kan det vara den?

2

Har du växelrelä på helljuset?
Verkar ju som lyset låst sig på helljuset.

3

Du har förstås redan kontrollerat lamporna!
Just det, ett relä, ett så kallat bistabilt relä som fastnar i den positionen du senast lämnade det i.
På -73:orna brukar det vara ett relä med en kapsling av aluminium, känn, eller lyssna på detta då du manövrerar det genom att dra blinkerspaken emot dig. Det skall klicka litet diskret. På 1303 sitter det under säkringsdosan i mitten av bilen under panelen, men jag har nog faktiskt aldrig tittat närmare på någon 1300. På äldre bilar som 1302 satt det på insidan av säkringsdosan, åtkomligt om man öppnar huven fram, det skall väl vara en pappskiva där också, om den finns kvar.
Om du inte får liv i detta relä så kan det hjälpa att knacka litet på det, det går att försiktigt ta av aluminiumkåpan och spruta in litet kontaktspray.
Dessas relän är rätt så dyra och Biltema har dessvärre inget som passar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-27 11:36:37)

Glömde en sak:
"Ljusknappen" det vill säga strömställaren har tre lägen, första läget helt intryckt allt avstängt.
Andra läget, parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning. Tredje läget, parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning OCH hel- eller halvljus beroende på i vilken position reläet befinner sig i.
Så der verkar ju som om denna fungerar som den skall på din bil!
Växlingen mellan hel- och halvljus har iallafall inget med denna strömställare att göra.

Under rattstången finns det två, ja egentligen tre multikontakter med en massa ledningar i, en är till tändningslåset, en är till blink- och ljustutespaken, och om du har en spak till vindrutetorkarna så är den tredje till dessa. Här kan det ofta bli glappkontakt, eller oxid.
Om du nu har en torkarspak också så är kablarna och multikontakterna till blinkspaken och torkarspaken placerade tvärtom, alltså blink- och ljustutespakens kablar och kontakter sitter till höger under rattstången, spaken till vänster.
Ryck försiktigt i kablar och kontakter här, men försiktigt! Jag gjorde för några veckor sedan sönder en blinkerspak då den vita plasten vid kontaktstiften med åren hade blivit väldigt skör och "frasig" den sprack och alla kablarna med kontaktstift hängde lösa och dinglade under rattstången, gissa om jag blev irriterad? Tysk kvalitet från Firma Robert Bosch skall väl hålla i minst 150 år, undra om man kan reklammera hos VAG?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Glömde en sak till... sorry.

Man skall ju alltid börja med att kontrollera de enklaste sakerna först, lamporna som jag skrev, men även säkringarna.
Det finns sammanlagt fyra säkringar till strålkastarna, två till helljuset och två till halvljuset, höger och vänster.
Dessa är nummer; tre, fyra, fem och sex, om man räknar från vänster. Dom skall vara "vita" alltså på 8A.
Det uppstår lätt glappkontakt och oxid i säkringsdosans kontaktbleck också, kan ju vara så enkelt.
Sedan kan man väl få tycka att det är osannolikt att båda halvljusglödtrådarna, eller båda säkringarna går sönder samtidigt... men vad fasiken om Murphy får lov att vara med så är det väl lika sannolikt att det inträffar, som om det inträffade, fast ändå hade inträffat i Harrisburg inte hade inträffat, i alla fall inte här hemma i Sverige... eller hur det nu var...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."