1

Hallå där!

Har precis fått en T3 pickup med 1.6L turbodiesel av en god vän i hyfsat skick. Min plan är att eventuellt använda den som jaktbil i skogen, och då är såklart 4x4 ett måste...
är inte en syncro och därmed ej 4x4...

Min fråga är alltså, går det att sätta i en syncro låda på en "vanlig" T3? Hur svårt är det och HUR mycket måste fixas?

Alla svar uppskattas då jag är helt grön inom området.

Med vänlig hälsning, Jakob Göransson

2

Går det? Absolut.
Det är några extra förstärkningar som måste svetsas dit för att allt ska hänga rätt men det är görbart om man har hela drivlinan och ett garage.
Sedan är det plasttanken du vill åt också.

I USA ska det vara väldigt vanligt att göra det eftersom man helt enkelt tröttnar på att hitta "rätt" syncro.
Från GoWesty

1. Replace transaxle with Syncro type
2. Move engine and transaxle assembly down 2" to accommodate fuel tank and drive shaft
3. Eliminate 2WD fuel tank up front, install Syncro fuel tank above transaxle in rear--add fuel filler door to rear (and delete front one)
4. Remove 2WD front suspension and cut out steering rack mounting and lower suspension mountings
5. Install Syncro front sub-frame, suspension, and front differential (the rear suspension is the same as 2WD), and drive shaft
6. Change over parts of the cooling system and add Syncro-only wiring harness

Six simple steps, right? Not quite. It takes one very talented GoWesty technician—with access to every tool imaginable—about 60 hours to strip a 2WD undercarriage clean, convert to 4WD, and install all fresh and rebuilt everything. As of April 2010, we have completed 12 such conversions.

Thesamba har några byggtrådar liggande också.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=349105

Om det sedn är värt det eller inte får du själv avgöra. Har du en väldigt fin 2wd så kan det löna sig.
Änsålänge finns det inte såmånga omgjorda syncros till salu här i Norden, så prisbilden är lite osäker. Men å andra sidan kommer det känns i magen varenda gång du kör ut bland sten och kvistar som skrapar mot bussen, om den nu är så fin. ICQ/ab

Läs inte detta.

3

hero skrev:

Går det? Absolut.
Det är några extra förstärkningar som måste svetsas dit för att allt ska hänga rätt men det är görbart om man har hela drivlinan och ett garage.
Sedan är det plasttanken du vill åt också.

I USA ska det vara väldigt vanligt att göra det eftersom man helt enkelt tröttnar på att hitta "rätt" syncro.
Från GoWesty

1. Replace transaxle with Syncro type
2. Move engine and transaxle assembly down 2" to accommodate fuel tank and drive shaft
3. Eliminate 2WD fuel tank up front, install Syncro fuel tank above transaxle in rear--add fuel filler door to rear (and delete front one)
4. Remove 2WD front suspension and cut out steering rack mounting and lower suspension mountings
5. Install Syncro front sub-frame, suspension, and front differential (the rear suspension is the same as 2WD), and drive shaft
6. Change over parts of the cooling system and add Syncro-only wiring harness

Six simple steps, right? Not quite. It takes one very talented GoWesty technician—with access to every tool imaginable—about 60 hours to strip a 2WD undercarriage clean, convert to 4WD, and install all fresh and rebuilt everything. As of April 2010, we have completed 12 such conversions.

Thesamba har några byggtrådar liggande också.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=349105

Om det sedn är värt det eller inte får du själv avgöra. Har du en väldigt fin 2wd så kan det löna sig.
Änsålänge finns det inte såmånga omgjorda syncros till salu här i Norden, så prisbilden är lite osäker. Men å andra sidan kommer det känns i magen varenda gång du kör ut bland sten och kvistar som skrapar mot bussen, om den nu är så fin. ICQ/ab

Tack så jättemycket för ett väldigt bra svar!

Fin, njae det vete fan om man kan kalla den. Förhoppningsvis kommer det upp en projekttråd lite senare när jag bestämt mig vad som ska hända med den. Tror den är hyfsad under men finns en hel del ytrost, Men tänker laga rosten och sen lacka den i typ
nån camo färg eller nåt ballt.

om man tänker rent ekonomiskt, vad är det mer än en syncrolåda som behövs? Den går
på 5-6k vad jag har sett men utöver den?

Med vänlig hälsning, Jakob

4

Om man skall göra en sån operation så bör man ha en syncro och ta delar ifrån och då förstår jag inte vitsen. Hur mycket jobb som helst, då är det bättre att hitta en syncro direkt, de finns ju fortfarande att hitta.

5

Hasse t3 har ett gäng som står och mognar. Men dom är inte gratis. Ring och prata med han.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

6

Jag har en vän i Flensburg som gjort detta ett par gånger senast på Busfest i England inför publik han gör denna operation för pengar om du inte vill hålla på själv men du måste ha en donatorbil vilket fall som helst.

Ja mannen från Lidköping jag har ett antal dieselsyncro som står o mognar både 14" och 16"

7

ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

8

Varför är 4 x 4 ett måste? jag har en Caddy som jaktbil fungerar utmärkt, även om jag har en del syncro som "mognar".

Har du en 338 mag helst Varberger med fint Swarowski tub på så kan du självklart byta den mot en av mina mogna syncro  ICQ/ag

9

Med bra däck och frigång behöver du knappt syncro tror jag..

Sen är en t3 jävligt klumpig för att gå smidigt skog tycker jag, smidigare med en suzuki, lada eller nåt annat.

10

Skaffa en Peloquin-diff och kör.

11

Ring mig så kommer ja å dra loss dig mot en betydligt lägre ersättning än syncro konverteringen  Default/lol

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

Om du får tag på en Limited Slip Differential låda, finns som original del till Vw T3 så bör du klara terrängen rätt bra.
Speciellt om du har lite extra vikt på flaket och bra däck så lär det greppa.
Finns till diesel både som fyrväxlad (ABS) och den femväxlade heter AAS.
De är inte helt lätt å få tag på men de finns en del i omlopp på begagnat marknaden då det funnits som tillval från Vw.

13

Precis vad Peloquin-diffen gör, och den är det bara te å beställa.

14

Pukan skrev:

Om du får tag på en Limited Slip Differential låda, finns som original del till Vw T3 så bör du klara terrängen rätt bra.
Speciellt om du har lite extra vikt på flaket och bra däck så lär det greppa.
Finns till diesel både som fyrväxlad (ABS) och den femväxlade heter AAS.
De är inte helt lätt å få tag på men de finns en del i omlopp på begagnat marknaden då det funnits som tillval från Vw.

de 4 vxl difflådorna satt som standard i dom danska försvarets bilar

15 Senaste redigerad av Pukan (2015-07-27 22:02:07)

svenne duva skrev:

Precis vad Peloquin-diffen gör, och den är det bara te å beställa.

Nä inte precis vad den gör, det är en viss skillnad som jag har förstått det:

Peloquin diffen är en "torque biasing differential" TBD
Orginallådorna är "Limited slip differential" LSD

För att Peloquinen ska kunna spärra diffen så måste du hålla gas, eller uppnå ett visst vridmoment.
VWs orginallådor med Limited slip diffen spärrar även utan att du gasar.

Ämnet avhandlas i den här tråden på Thesamba:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … index.html

Post's attachments

tbdVSlsd.jpg, 90.47 kb, 1173 x 1123
tbdVSlsd.jpg 90.47 kb, 134 downloads since 2015-07-27 

16

Pukan skrev:

Nä inte precis vad den gör, det är en viss skillnad som jag har förstått det:

Peloquin diffen är en "torque biasing differential" TBD
Orginallådorna är "Limited slip differential" LSD

För att Peloquinen ska kunna spärra diffen så måste du hålla gas, eller uppnå ett visst vridmoment.
VWs orginallådor med Limited slip diffen spärrar även utan att du gasar.

Men nu har du fel, läs samba-tråden igen. LSD är ALLA DIFFAR som inte är öppna eller låsta. Det är en term, inte en konstruktion!
TBD är en typ av LSD, precis som Torsen är en TBD så är det också en LSD.
VW stoppade väl i ZF-diffar i dansklådorna? De är lamellbaserade, men likväl en LSD.
Om du nu är orolig för att en Peloquin inte drar ut dig ur skogen så finns den sen ett tag tillbaka med locker, så den kan bli precis lika låst som en Syncro med låst diff.

17

Ja det kallas lite slarvigt för Limited slip diff när man pratar generellt om dem, men igentligen så skiljer det ju en hel del på konstruktion och funktion.

Det är ju helt klart en fördel om diffen spärrar automatiskt och om den gör det oavsätt gaspådrag vid terrängkörning.
Och att den inte låser helt som en syncrolåda gör ju att det går att svänga trotts att det spärrar till en viss del.
Blir förmodligen också billigare att hitta en begagnad låda som redan har diff än att beställa en peloquin och få den inmonterad.
Och det kan bli väldigt knepigt att svänga men en helt låst diff.

Som jag förstått det så var det inte bara dansklådorna utan alla Vws lådor med 40% spärr lamellbaserad diff, vad jag kallar LSD diff men visst vi kan kalla det lammelbaserad diff med begränsad lås förmåga.