Anledningen till att tomgånsvarvet höjdes när du kopplade ur kabeln, var att generatorn slutade att ladda, den går nämligen trögare då den är belastad och laddar, och bromsar då motorn litet, man får ingenting gratis. Bensin blir till elektrisk energi.
Du skall inte ha mer än 13.9 volt över batteriet vid laddning, vid 14,2-14,4 volt börjar batteriet att gasa, vätgas (=knallgas) bildas då, och vad som kan hända med denna gas är väl det enda som man minns av högstadiets kemilektioner...
Dessutom förbrukas ju syran i batteriet. Om det är så, så hör du hur det liksom bubblar inne i batteriet om du lägger örat intill. Högre spänningar kan ju också skada känslig elektronik i stereon etc.
Ja man dår ju antaga att den där treledade kabeln är riktig. Men kolla för säkerhetsskull! Det finns tre anslutningar, DF, D+ och D- de heter likadant på såväl generator som på regulatorn, men det sitter INTE på samma sätt!!
Men jag tycker att det är konstigt att du får så höga spänningar med en ny regulator, prova att mäta med en annan voltmeter, multimeter! Är den du har digital, och av enkalre utförande föresten?
I så fall kan det vara så att en diod i generatorn är trasig eller läcker ut litet växelspänning, billigare digitala mätinstrument kan då få fnatt då det finns överlagrade växelspänningar i liksspänningen och kan då visa flera volt fel. Dyrare instrument har oftast en filter som sorterar bort sådana störningar och orenheter.
Om du har en gammaldags voltmeter, analogt vridapoleinstrument, med visare, kan du se att visaren fladdrar, eller vibrerar litet om det är oren likspänning tydligare märks detta om du sänker tomgångsvarvet så mycket det går.
Så kolla dom grejerna!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."