1

Hej, mätte idag att min typ4 2,0 laddar hela 17,8 volt (på tomgång) är det en ny sådan här jag behöver då?
http://www.justkampers.com/043-903-803- … -1979.html

Eller kan det vara något annat spök?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Ja det är en sådan, OM du har en växelströmsgenerator avsedd för extern regularor.
Spök och spök... De där regulatorerna är ju inte direkt några högteknologiska prylar med intergrerade kretsar... nej det är enkel 70-tals elektromekanik med ett relä och primitiv elektronik, det var nog inte meningen att dessa skulle hålla ens i 20 år... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack, jo det sitter då en sådan där burk på väggen i motorrummet

4

Ja prova att byta ut den, det kan hjälpa.

5

Hej igen, köpte en ny regulator och hade stort hopp på att det skulle vara löst nu men den laddar fortfarande lika ICQ/ac runt 18 volt. (tomgång om det nu spelar någon roll.) Vad kan då vara tokigt?

Sen provade jag att ta loss anslutningskontakten till regulatorn (är ju en färdig kontakt med tre stift så antar att inget blivit felkopplat där) då hörde jag att tomgången steg något och sen visade mätaren ~12,6 är det regulatorn (BERU) som är kass fast den är ny? Får inte batteriet någon laddning alls då?

/undrar Rickard...

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-23 12:45:56)

Anledningen till att tomgånsvarvet höjdes när du kopplade ur kabeln, var att generatorn slutade att ladda, den går nämligen trögare då den är belastad och laddar, och bromsar då motorn litet, man får ingenting gratis. Bensin blir till elektrisk energi.

Du skall inte ha mer än 13.9 volt över batteriet vid laddning, vid 14,2-14,4 volt börjar batteriet att gasa, vätgas (=knallgas) bildas då, och vad som kan hända med denna gas är väl det enda som man minns av högstadiets kemilektioner...

Dessutom förbrukas ju syran i batteriet. Om det är så, så hör du hur det liksom bubblar inne i batteriet om du lägger örat intill. Högre spänningar kan ju också skada känslig elektronik i stereon etc.

Ja man dår ju antaga att den där treledade kabeln är riktig. Men kolla för säkerhetsskull! Det finns tre anslutningar, DF, D+ och D- de heter likadant på såväl generator som på regulatorn, men det sitter INTE på samma sätt!!

Men jag tycker att det är konstigt att du får så höga spänningar med en ny regulator, prova att mäta med en annan voltmeter, multimeter! Är den du har digital, och av enkalre utförande föresten?

I så fall kan det vara så att en diod i generatorn är trasig eller läcker ut litet växelspänning, billigare digitala mätinstrument kan då få fnatt då det finns överlagrade växelspänningar i liksspänningen och kan då visa flera volt fel. Dyrare instrument har oftast en filter som sorterar bort sådana störningar och orenheter.

Om du har en gammaldags voltmeter, analogt vridapoleinstrument, med visare, kan du se att visaren fladdrar, eller vibrerar litet om det är oren likspänning tydligare märks detta om du sänker tomgångsvarvet så mycket det går.

Så kolla dom grejerna!

7

Tack för utförligt inlägg Björn!
Kollade och kontakterna verkar sitta på samma ställe i den gamla Bosch regulatorn och den nya Beru. Lånade också grannens mulimeter och kollade, lite annat värde men fortfarande för högt nästan 17V.
De är digitala och troligtvis ganska billiga. Som mätarna visar laddar på tok för mycket för det var så jag upptäckte det från början, batteriet luktade, susade och var varmt.
Nu när jag var där och mätte upptäckte jag att jordflätan vid batteriet var väldigt varm, har bytt den nu och den nya blir inte varm men laddar fortfarande för mycket. Ska byta den andra vid lådan sen också men det lär väl inte lösa detta. Kan man mäta regulatorn på något sätt? Måste jag ur med generatorn som nästa steg, är det bökigt som tusan på dessa?

8

Det är inte jordflätan det är fel på.
Att den blev varm berodde på att det var en för stor elektrisk förlust i den, alltså för högt motstånd. Skrapa rent från oxid och annan skräp vid anslutningarna så löser sig det. Men en ny jordfläta är ju aldrig fel, i denna passerar ju all ström som används i bilen.

Jag läste ett inlägg på facebook som handlar om samma sak, och det slutade med att man förbannade sig över en ny men dålig regulator "Made in China" och hade då köpt ett ny från Bosch som resulterade i korrekt spänning.
Själv har jag kastat bort en blå plastinkapslad rehulator från Hella, den satt på en motor jag köpte begagnad, jag tänkte ju att Hella var bra och tysk kvalitet, men den gav över 14 volt, det vara rena bubbelpoolen i batteriet. Så den byttes mot en regulator från Bosch i en aluminiumkapsling.

Men om nu den billiga multimetern visade för mycket är det lätt att tro att denna lurade sig på att spänningen var oren. Alltså en del växelspänning ut från generatorn.

Innan du lämnar tillbaka grannens mätinstrument så kontrollmät med båda, på bilen, på olika batterier som du hittar, passa på att kolla dina brandvarnare exempelvis, och se om instrumenten då visa "flera volt" olika. Om de stämmer med varandra är ju det bra, men det innebär då att din generator läcker växelström och det är ju däremot inte alls bra.

När jag nämnde kontakternas placering var jag nog otydlig, visst de sitter på samma ställen på olika regulatorer, och generatorer, men konfigurationen är inte densamma på generatorn och regulatorn.

9

Ursäkta, glömde en sak.
Man kan säkert mäta på regulatorn på något sätt, men jag har inte lyckats lista ut exakt hur den fungerar, mer än att den då reglerar strömmen till rotorn inne i statorn.
Kanske man kan googla på Bosch artikelnummer och se om man kan finna någon beskrivning med ett elschema.