1

Lagen är blind mellan varven..

En ägare till en veteranbil förlorar mot staten och bilen utmättes för annans skatteskuld.

Kronofogdemyndigheten utmätte i september 2012 en veteranbil hos ett företag med skatteskulder. En man som hävdade att han ägde bilen väckte talan mot företaget och staten genom Skatteverket.

Företaget med skatteskulder förutsattes vara ägare eftersom bilen vid utmätningen stod förvarad i en industrifastighet som tillhörde företaget. Mannen kunde bevisa att han ägde bilen men inte varför ett företag hade haft bilen i sina lokaler. När bilen utmättes för företagets skulder fick han därför inte tillbaka den. Nacka tingsrätt konstaterade att företaget hade besittning av bilen och att det därför enligt utsökningsbalken ska förutsättas/presumeras vara ägare.

Den registrerade ägarens uppfattning redovisas i tingsrättens dom:
"Han köpte bilen den 12 oktober 2007 och är alltjämt ägare till bilen. Bilen är ett museiföremål avsedd for visningar och är inte lämpad för vanligt bruk. Då bilen saknar moderna låsanordningar och är av sådan karaktär att den inte kan stå parkerad utomhus har den allt sedan förvärvet stått i förvar i en industrifastighet ägd av X (företaget). Ett muntligt avtal avseende förvaring av bilen har ingåtts mellan honom och företaget."

Mannen kunde bevisa att han hade köpt bilen år 2007 och det var han som var registrerad som ägare till den. Men detta kunde enligt tingsrätten inte bryta presumtionen för företagets äganderätt eftersom han inte kunde visa upp ett avtal med företaget
”När det inte genom de yttre omständigheterna är uppenbart att egendomen tillhör någon annan än gäldenären, har tredje man därför även att visa på vilken grund gäldenären har egendomen i sin besittning utan att äga den, exempelvis genom avtal om deposition, pant eller nyttjanderätt.”

Mannen kunde inte visa varför företaget haft bilen i sin besittning utan att äga den så tingsrätten ansåg därför att mannen inte fullt ut hade styrkt äganderätten till bilen. Han överklagande domen men också Svea hovrätt anser att det är mannens sak att bevisa att veteranbilen tillhör honom. Trots att det är klarlagt att mannen köpt bilen anser hovrätten att mannen inte kunnat visa varför företaget hade den i sin besittning och mannen har heller inte kunnat visa att bilen de facto tillhör honom. Hovrätten fastställer därför tingsrättens dom och mannen får inte tillbaka bilen.
2015-06-18 Dagens juridik

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Känns som en hund är begraven någonstans.

Mera känd som jb...

3

Nej det är exakt så det fungerar när kronolle mäter ut.

För lite sedan försvann en en powerboat i miljonklassen från en vinteruppställning på en gård på samma sätt. Försvinnandet polisanmäldes som stöld och det var ett jävla pådrag på fejjan innan det visade sig att båten var utmätt då gården hade stora skulder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Sinnessjukt ju! Borde dock räcka med nåt slags skrivet avtal på uppställningen eller liknande?

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

5

Vi får hoppas på att han överklagar och söker prövningstillstånd i högsta domstolen.
De fall som anses vara så viktiga att de kommer bli vägledande/prejudikat för landets tingsrätter och hovrätter beviljas prövningstillstånd.

Europadomstolen är ytterligare en instans att vända sig till men som vanligt i juridik är lagarna tve-eggade..
I Regeringsformen, RF 2:19 stadgas att ingen lag eller annan föreskrift får meddelas i strid med Europakonventionen. Europadomstolen kan döma ut ett skadestånd till klaganden, de kan däremot inte upphäva en nationell dom eller ett beslut men en fällande dom ska ses som en indikator på ett behov av förändring i nationell lagstiftning och rättspraxis.

"Domstolens domar är bindande för den berörda staten. Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna tillämpas alltså av svenska domstolar och myndigheter men Europadomstolen har högsta tolkningsrätt."
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domst … domstolen/

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Jag trodde i min enfald att ägarbeviset var ett bevis på vem som ägde bilen?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

En bil som saknar lås och är så utformad att den inte kan stå utomhus, hur gammal är den? Kan det vara 1900? Registreras en sådan bil som en vanlig? Jag vet att det står "den registrerade ägaren" i artikeln ovan men inte i de citat som kommer från tingsrätten.

Om den inte registreras i fordonsregistret så är den att jämställa med vilket annat föremål som helst och då är besittning (dvs, vem som har grejen) mycket viktig i svensk lag. Iden bakom det är att utmätning inte skall bli omöjligt för att ägaren helt plötsligt inte äger något alls. Frågan är alltså om det här är relevant för folkvagnar? Någon som vet mer?

8

Jag har råkat ut för något liknande. Då jag under längre tid betalat försäkring för objektet i fråga så ansågs objektet tillhöra mig.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Det låter inte rimligt. Om ett fordon, som kronofogden vill mäta ut, byter ägare från den med skuld till en annan inom en viss tidsperiod som de anser är " tvivelaktig" så kan man ju förstå till viss del att de gör som de gör.

Låt säga att jag hyr en bit av en lada av en bonde. I denna lada stoppar jag in ex antal fordon. Jag står som ägare på ägarbevisen och betalar från mitt konto registeravgifterna varje år.

Låt säga att det går 5-10 år och bonden har fått lånat på sig en hel del pengar, det är tufft att vara bonde idag. En dag så kanske bonden inte orkar längre och slänger in handduken.  I denna konkurs så kommer ju banken försöka få sina pengar först osv. Kommer de att sälja mina fordon då för att betala bondens lån?

Om bonden inte slänger in handduken, utan kör på tills kronofogden knackar på dörren. Kan kronofogden ta mina fordon då? För det verkar ju var så som vwato hänvisar till.

Vad händer om du ska åka till ett företag för att uträtta ett ärende och deras parkeringar är upptagna?  Jo du ställer dig nog på grannföretagets parkering. Vad du inte vet är att fogden/konkursförvaltaren är på plats i grannfirman. När du väl kommer ut till bilen så ser du att de forslar bort ditt fordon, då de anser att ditt fordon nu tillhör grannfirman som du besökte.

Är detta rimligt? ? ?  Jag tror inte att detta kan vara sant.

Men om det nu är så systemet fungerar så ska man nog inte hyra in sig någonstans. De fordon man har ska man ha i fastigheter man äger själv. Och framförallt se upp med var man parkerar ICQ/ad .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

10

Om det finns ett avtal som reglerar vad som ställs upp på annans mark eller lokal och vem det tillhör så kommer saken i ett annat läge. Tror knappast att det gäller en vanlig parkering utan något mer inhägnat område eller liknande. Hyr man svart så blir det marigare och då kan man nog hamna i kläm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Precis, finns det ett skrivet avtal är det inga problem. Muntliga avtal räcker dock inte när kronofogden är inblandad...

Pickup EH -76
1303 cab -78