Har en -79 bay dubbelhytt med insprutning, hade stora problem med insprutningen innan jag fick igång motorn för knappt ett år sedan. Motorn har aldrig gått riktigt rent men den har fungerat, bestämde mig för att byta tändningen då jag fick för mig att det skulle bli till det bättre. Hade väl egentligen kunnat renoverat den gamla fördelaren men bestämde mig för att köra på nytt, köpte en sån här fördelare.
http://www.simonbbc.com/distributors/4c … a-bosch-vw
Kan väl säga på en gång att jag inte är någon fena på motorer, så jag läste på och kollade lite klipp på vad som behövde göras. Bytte allting ganska snabbt och kopplade in fördelaren enligt instruktion, ställde in fördelaren ganska grovt för att senare ställa den mer nogrant med lampa. Men bilen startar inte helt död, den går runt men tänder inte överhuvudtaget. Börjar fippla med tändkablar och ordningen på dom kolllar allting en gång till, tyvärr så går tändkabeln till cylinder 1 sönder i den vevan så jag bestämmer för att beställa nya kablar och vänta med att felsöka.
Fick nya kablar igår, slängde på en kabel på ettan ingen skillnad, bytte allihop ingen skillnad. Bestämde mig för att koppla in gamla fördelaren för att se om det fungerar, ingen skillnad. Kollade alla tändkablar en gång till och provade med dom gamla igen som funkat förut med bilen går inte igång. Ska väl nämna att när jag kopplade in gamla fördelaren så kopplade jag den på + på spolen, vart inge bra så det började ryka stängde av allting snabbt med det kan ju vara så den är kass nu. Flyttade den naturligtvis till - sidan innan jag provstartade.
Bestämde mig då för att koppla in den brytarlösa tändningen igen för att felsöka med den, men jag gjorde inga mer framsteg. Känner mig riktigt vilsen nu var ska man börja felsöka, känns inte som att det är något insprutningsfel då motorn inte tänder till överhuvudtaget. Det jag spontant tänkte på är tändspolen, hur mäter man att den är ok, är det vanligt att den går sönder? Har lite extragrejer liggande, några andra fördelare, enda spolen jag har är en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017984/ som sitter på en 1600 som inte är startad av mig.
Hur kommer jag vidare? Vill helst köra med den nya brytarlösa men just känns som prio är att få igång bilen överhuvudtaget...
/foppa