1 Senaste redigerad av Foppa13 (2015-07-16 07:55:51)

Har en -79 bay dubbelhytt med insprutning, hade stora problem med insprutningen innan jag fick igång motorn för knappt ett år sedan. Motorn har aldrig gått riktigt rent men den har fungerat, bestämde mig för att byta tändningen då jag fick för mig att det skulle bli till det bättre. Hade väl egentligen kunnat renoverat den gamla fördelaren men bestämde mig för att köra på nytt, köpte en sån här fördelare.
http://www.simonbbc.com/distributors/4c … a-bosch-vw

Kan väl säga på en gång att jag inte är någon fena på motorer, så jag läste på och kollade lite klipp på vad som behövde göras. Bytte allting ganska snabbt och kopplade in fördelaren enligt instruktion, ställde in fördelaren ganska grovt för att senare ställa den mer nogrant med lampa. Men bilen startar inte helt död, den går runt men tänder inte överhuvudtaget. Börjar fippla med tändkablar och ordningen på dom kolllar allting en gång till, tyvärr så går tändkabeln till cylinder 1 sönder i den vevan så jag bestämmer för att beställa nya kablar och vänta med att felsöka.

Fick nya kablar igår, slängde på en kabel på ettan ingen skillnad, bytte allihop ingen skillnad. Bestämde mig för att koppla in gamla fördelaren för att se om det fungerar, ingen skillnad. Kollade alla tändkablar en gång till och provade med dom gamla igen som funkat förut med bilen går inte igång. Ska väl nämna att när jag kopplade in gamla fördelaren så kopplade jag den på + på spolen, vart inge bra så det började ryka stängde av allting snabbt med det kan ju vara så den är kass nu. Flyttade den naturligtvis till - sidan innan jag provstartade.

Bestämde mig då för att koppla in den brytarlösa tändningen igen för att felsöka med den, men jag gjorde inga mer framsteg. Känner mig riktigt vilsen nu var ska man börja felsöka, känns inte som att det är något insprutningsfel då motorn inte tänder till överhuvudtaget. Det jag spontant tänkte på är tändspolen, hur mäter man att den är ok, är det vanligt att den går sönder? Har lite extragrejer liggande, några andra fördelare, enda spolen jag har är en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017984/ som sitter på en 1600 som inte är startad av mig.

Hur kommer jag vidare? Vill helst köra med den nya brytarlösa men just känns som prio är att få igång bilen överhuvudtaget...

/foppa

2

Hej,

Fattar inte riktigt, har du gnista?
Ta loss en tändkabel, sätt på ett tändstift löst, och observera.

Har du gnista, prova med startgas (5-56 funkar också som startgas).

Efter detta vet du i alla fall om det är gnista eller bränsle som är problemet.

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-16 09:04:05)

Om jag missförstod dig rätt så var det fördelaren med brytarspetsar som du kopplade fel.
Brytarspetsarna är ju jordade, alltså de kopplar in minus till tändspolen när de sluts, då bildas det en högspänningsinduktans i spolen som ger en gnista.

Om du nu kopplar brytarspetsarna på plus så kortsluter du bilens elsystem, kabeln som går bakåt från tändningslåset är troligtvis osäkrad, ja iallafall på typ1, jag har inte särskådat typ2s elsystem så noggrant.
I felsökningen går du nu vidare med att mäta spänningen på kabeln som går till tändspolen och säker jord någonstans i motorrummet.
Om du inte har någon spänning där när tändningen är påslagen, skall du går vidare och mäta på tändningslåsets elektriska del, det är nämligen där kontakterna brinner upp om man kortsluter bak vid spolen.

Man kan ohmmäta tändspolar också, hittar nu inte den skissen jag har på hur man gör, men vet att jag lagt ut den tidigare på detta forum.

Annars kan du (förutsatt att du har spänning fram till spolen) ta en lång tändkabel och kopplar direkt till spolen, i med ett tändstift som du jordar med en startkabel, och be nån kompis vrida om startnyckeln så kollar du om du får nån gnista.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Hittade bilden...

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/ignition_coil2_zpsee193265.jpg

Detta kan du prova.

5

Jag tror du missförstod rätt, den brytarlösa kopplas ju till både plus och minus sidan så den var korrekt inkopplad. Men när jag skulle kopplade in den gamla med brytarspetsar så antog jag att den skulle till + sidan, klantigt såklart men så var det i alla fall. Kabeln som kommer från tändningen till spolen är avsäkrad, den säkringen var hel men jag bytte den i alla fall för den såg inge vidare ut. Kan ju vara så att nånting är bränt i alla fall, antog då iofs att det var spolen eller tändningen som tog smällen.

Jag får börja som du säger med att mäta att det kommer spänning från tändningen, sen gå vidare därifrån. Ska kontrollmäta spolen också, så får vi se sen var vi tar vägen. Ska försöka få dit nån kompis helgen så man kan kolla lite gnista och så också, om nu allting fram till spolen är ok.

/foppa

6

Ja ok, gör så.
Kolla också hur kontaktytorna på spetsarna ser ut, om du nu fixat en fin kortslutning har det ju passerat en hel del ström denna vägen och det kan ha blivit en gnista där som skadat dessa ytor. Kondensatorn borde ha klarat sig, men det är aldrig fel att bya den med, den är klurigare att testa, om nu inte din multimeter är utrustad med en konsensatortest.

7

Jag satte en startknapp i motorrummet, så att jag kan starta motorn därifrån, praktiskt men inte riskfritt, då jag lyckades starta bilen med backen i, knäsittandes bakom bilen.... Det är lätt att fastna med slipsen i drivremmen också, för man är ju alltid korrekt klädd, overall, vit skjorta och slips, naturligtvis! ICQ/ad

8

Smart med en knapp i motorrummet, det kommer ju dock med vissa risker som du upptäckte...

/foppa

9

Foppa13 skrev:

Smart med en knapp i motorrummet, det kommer ju dock med vissa risker som du upptäckte...

/foppa

Med ett relä kopplat till backljuset kan man ju iallafall bygga en startspärr när backen är i, sedan gäller det ju all hålla fingrar och verktyg borta från roterande delar.

10

Kanske ska följa upp detta lite, tröttnade ur förra veckan efter kortisen och det strulet. Sista jag gjorde var att sätta tillbaka den brytarlösa fördelaren, det var ju ändå den jag ville använda. En jobbarkompis som kan det här med luftkylt erbjöd sig att hjälpa till lite, han kom ut igår em med diverse hjälpmedel.

1. Har vi ström från tändningen, svar ja.
2. Har vi gnista på tändstiften, svar ja.
3. Kolla att fördelaren är korrekt monterad, svar ja.
4. Har vi soppa, hm hoppas det sa jag finns soppa i tanken i alla fall. Kopplade på en slang på ledningen mellan cylinder 3 och 4, provade starta flopp sa det sen kom det soppa i önskad mängd.

Hm detta var märkligt lät nästan som den var på väg att starta, i med pluggen och bilen startar direkt med en tomgång på 2500rpm. Ställde in tomgången vilket aldrig har gått förut, ställde tändningen med lampa och vips så gick den hur fint som helst. Vart en enorm skillnad mot förut, nu vart den ju helt plötsligt trevlig att köra. Måste alltså ha varit luft eller nått annat strul med bränsle tillförseln.

Gött nu är bilen nästan klar för Rättvik och BV chill&grill i helgen, någr andra icke mekaniska förbättringar så är den redo...

/foppa