1

Halloj ärade motorgurus. Lite frågor angående min motor och hur den skall se ut inför nästa säsong.

Detta har jag idag. 1914 cc byggd på flång nytt AS41 block, Engle W110 (284 grader) 009 med brytarlöst och Vintage speed avgas,
vevsläng och toppar original (flång nytt). 2* Solex Kadron 40 mm. Sitter även extra oljesump och utflyttat oljefilter. Osäker på kompet.

Motorn sitter mot en växellåda med 3,88 utv och bilen har dragkrok.

Körsätt = ganska lugnt (frugan bil...  Default/lol )

Önskemål: Lite mer knuff, bra bränsleekonomi och bra dragförmåga (dragkroken) = bra vrid. En go körmotor som skall hålla för evigt  ICQ/ab

Jag har lite hyllvärmare som kanske kan komma till användning.

Smidd 69 mm vev
Hårdare enkelfjädrar (ventilfjädrar)
2 * Empi HPMX 40 mm förgasare
Utväxlade 1,25 vippor

Ev köpa Toppar med 40*35 ventiler (typ 044)

Är det nån mening att byta till smidd vev med tanke på användningsområdet?
Behövs hårdare fjädrar?
Funkar vipporna ihop med Engle 110
Byta förgasarna ihop med vipporna
Byta topparna (och vipporna och fuggarna???)

Eller bara köra som den är... Råd och tips mottages gärna.

//Morgan

Post's attachments

38mm_Header___Su_4c562b997a498.jpg, 7.33 kb, 298 x 199
38mm_Header___Su_4c562b997a498.jpg 7.33 kb, 80 downloads since 2015-07-14 

2

110-kammen känns som den inte passar in i konseptet (originaltoppar och husvagnsdragare...)

Original, eller W100-kam, och 40/35mm toppar ?

Öka volymen med en Kina-vev (74 - 86mm)

Håll nere kompet, själv har jag lite värmeproblem när jag drar husvagn med min 2387:a (originaltoppar, men bara 56cc = 10 : 1 )

-Bara mina tankar.....

3

"Är det nån mening att byta till smidd vev med tanke på användningsområdet?" Originalveven är smidd så om du inte köpt en gjuten vev så finns ingen anledning att byta.
"Behövs hårdare fjädrar?" Ja absolut, W110 kräver dubbla.
"Funkar vipporna ihop med Engle 110?" Inget jag skulle använda i en sådan motor. W110 har så branta ramper att den har problem redan med 1:1,1.
"Byta förgasarna ihop med vipporna?" Jag föredrar IDF framför Kadron mest pga att de är enklare att bestycka.
"Byta topparna?" Beror på hur du ska göra med resten.

Jag skulle fundera starkt på att sätta i en 4,125-låda om det ska dras mycket husvagn, den blir starkare på växel 1-3 men i princip ingen skillnad på fyran.

I övrigt håller jag med Mettis om att du har ett koncept som inte lirar ihop med användningsområdet samt att kombinationen är lite odd. En originalkam med 1,25-vippor hade varit bättre med de övriga prylarna. Jämna till kanalerna, fixa sätesvinklarna så har du en motor som ger bra effekt på låga varv och det är vad du behöver för att dra husvagn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-07-15 10:53:27)

Hej
Jag undrar varför 1915 cc 
Om jag fick bygga en sådan motor skulle det bli en 1776 eller 1835 med tjocka cylindrar (ytter mått som 94mm) för att få bort värmen som det kommer bli när man drar
Kamen går oxå bort  skulle välja en cb 2235 eller 2280  med 1,1 vippor
avgas systemet ja (men det bygger värme på grund av rostfritt och mycke mottryck)
009 går oxå bort efter som den funkar över 3000varv( är det en kina så sälj skiten )  STD är bäst ( ta bort brytana så kommer det bli bra )
044  med lite justering kommer funka bra
Sen skulle det vara en tvåports förgasare som gör det blir Mycket vrid i maskin
En stor oljesump så det kan kyla motorn  och ext filter   
Är 3,78 en bra utväxling för att dra en husvagn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

He he, gick lite fort när jag skrev, skall vara en motviktsvev 69 mm som jag har liggandes. Behövs denna?

Original kam med 1,25 vippor och orginaltopparna, är det så Du menar?

Och stort tack för input.

//Morgan



Svwerker skrev:

"Är det nån mening att byta till smidd vev med tanke på användningsområdet?" Originalveven är smidd så om du inte köpt en gjuten vev så finns ingen anledning att byta.
"Behövs hårdare fjädrar?" Ja absolut, W110 kräver dubbla.
"Funkar vipporna ihop med Engle 110?" Inget jag skulle använda i en sådan motor. W110 har så branta ramper att den har problem redan med 1:1,1.
"Byta förgasarna ihop med vipporna?" Jag föredrar IDF framför Kadron mest pga att de är enklare att bestycka.
"Byta topparna?" Beror på hur du ska göra med resten.

Jag skulle fundera starkt på att sätta i en 4,125-låda om det ska dras mycket husvagn, den blir starkare på växel 1-3 men i princip ingen skillnad på fyran.

I övrigt håller jag med Mettis om att du har ett koncept som inte lirar ihop med användningsområdet samt att kombinationen är lite odd. En originalkam med 1,25-vippor hade varit bättre med de övriga prylarna. Jämna till kanalerna, fixa sätesvinklarna så har du en motor som ger bra effekt på låga varv och det är vad du behöver för att dra husvagn.

6

Hej, det blev 1914 cc eftersom jag köpte denna motor "billigt" och komplett av en kille som hade lessnat och sålde bort alla prylar. Inget jag har byggt, dock byggd av en kille som kan sin sak. Så motorn är inte byggd för mitt användningsområde utan som en åkmotor. Det skulle även sitta dom EMPI 40or som jag har liggandes på denna motor men jag valde att använda Solex Kadronerna i år (funkade fint på min 1835 som jag hade innan)

Ang vxl lådan så ja kanske inte optimalt men har inte för avsikt att byta den i vinter (finns ingen husvagn ännu heller)

Jag har extra oljesump och utflyttat filter, har även oljekylare med fläkt som inte är monterat ännu. Har inte hunnit köra så mycket ännu så jag vet inte om extra kylare behövs.

Vad går det att få i för vev (slag) utan att bearbeta (om det går utan bearbetning) ?

Vilken av kammarna som Du föreslår skulle funka bäst med orginaltopparna och EMPI 40 ?

Jättetacksam för input.

//Morgan

PPRMicke skrev:

Hej
Jag undrar varför 1915 cc 
Om jag fick bygga en sådan motor skulle det bli en 1776 eller 1835 med tjocka cylindrar (ytter mått som 94mm) för att få bort värmen som det kommer bli när man drar
Kamen går oxå bort  skulle välja en cb 2235 eller 2280  med 1,1 vippor
avgas systemet ja (men det bygger värme på grund av rostfritt och mycke mottryck)
009 går oxå bort efter som den funkar över 3000varv( är det en kina så sälj skiten )  STD är bäst ( ta bort brytana så kommer det bli bra )
044  med lite justering kommer funka bra
Sen skulle det vara en tvåports förgasare som gör det blir Mycket vrid i maskin
En stor oljesump så det kan kyla motorn  och ext filter   
Är 3,78 en bra utväxling för att dra en husvagn
/// Micke

7

Glömde en fråga, hur gör man med vacumet om man kör med original fördelaren? Vart tar man det om man kör med dubbla EMPI 40 or.

Om man inte frågar får man inga svar  ICQ/ag

8

Hej Mettis, har Du nått extra för kylning? Extra sump eller extra kylare?

Hur varmt snackar vi om? 100 grader, eller?

//Morgan

mettis skrev:

110-kammen känns som den inte passar in i konseptet (originaltoppar och husvagnsdragare...)

Original, eller W100-kam, och 40/35mm toppar ?

Öka volymen med en Kina-vev (74 - 86mm)

Håll nere kompet, själv har jag lite värmeproblem när jag drar husvagn med min 2387:a (originaltoppar, men bara 56cc = 10 : 1 )

-Bara mina tankar.....

9

Borra ett litet hål i insugen och gänga in en förskruvning  (1,5-2,0 )
Tror det kan bli lite knas med soppa förbrukningen med dom fuggana
74mm så behöver du knappt röra blocket
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Hej Morgan!

Motorn som jag håller på att bygga, jag som köpte 1600-blocket av dig förra året... Jag använder en 74 mm motviktsvev i den. Och den går precis fritt innuti blocket. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11

NoVW skrev:

He he, gick lite fort när jag skrev, skall vara en motviktsvev 69 mm som jag har liggandes. Behövs denna?

Original kam med 1,25 vippor och orginaltopparna, är det så Du menar?

Och stort tack för input.

//Morgan

Ja det är så jag menar.

Motviktsvev behövs över 6-6500 varv så nej den behövs inte här.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Halloj, kul att det blir nått med blocket.

Vilken vev köpte du och var?



germanbug skrev:

Hej Morgan!

Motorn som jag håller på att bygga, jag som köpte 1600-blocket av dig förra året... Jag använder en 74 mm motviktsvev i den. Och den går precis fritt innuti blocket. ICQ/ab

13

Om jag byter till 74 mm vev  ihop med 1914 cyllarna, vad blir volymen då?

Har för mig jag sett nån omräkningstabell för detta nånstans. Nån som kan länka?

//Morgan

14

Jodå, det går och blir riktigt bra. Har kommit halvvägs, och gjort det tyngsta jobbet i vintras. ICQ/ab

Jag köpte en CB-vev. Och den beställde jag från Dalhems.

NoVW skrev:

Halloj, kul att det blir nått med blocket.

Vilken vev köpte du och var?



germanbug skrev:

Hej Morgan!

Motorn som jag håller på att bygga, jag som köpte 1600-blocket av dig förra året... Jag använder en 74 mm motviktsvev i den. Och den går precis fritt innuti blocket. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Här är en: https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

NoVW skrev:

Om jag byter till 74 mm vev  ihop med 1914 cyllarna, vad blir volymen då?

Har för mig jag sett nån omräkningstabell för detta nånstans. Nån som kan länka?

//Morgan

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16

Kanon, tack.


germanbug skrev:

Här är en: https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

NoVW skrev:

Om jag byter till 74 mm vev  ihop med 1914 cyllarna, vad blir volymen då?

Har för mig jag sett nån omräkningstabell för detta nånstans. Nån som kan länka?

//Morgan

17

NoVW skrev:

Hej Mettis, har Du nått extra för kylning? Extra sump eller extra kylare?

Hur varmt snackar vi om? 100 grader, eller?

//Morgan

mettis skrev:

110-kammen känns som den inte passar in i konseptet (originaltoppar och husvagnsdragare...)

Original, eller W100-kam, och 40/35mm toppar ?

Öka volymen med en Kina-vev (74 - 86mm)

Håll nere kompet, själv har jag lite värmeproblem när jag drar husvagn med min 2387:a (originaltoppar, men bara 56cc = 10 : 1 )

-Bara mina tankar.....

Jo, jag har extra 2-radig oljekylare med elfläkt sitter under, vid bakaxeln. Har ej kopplat in oljetempmätaren.....

Problem med "högt komp" (värme) beror nog på den "snälla" kammen som inte ger ngt överlapp.
Märks på att startmotorn knappt orkar dra igång den...och att den är så "rapp" att jag skjutit ett par oljefilter när den startat (!).
(Sade jag att den gjorde 13,8 på 402m när jag testade i Buggy'n på Bug run ?)
Nu har bilen stått 2 år, men när jag "har tid" skall jag byta toppar till de jag nämnde.