Halloj ärade motorgurus. Lite frågor angående min motor och hur den skall se ut inför nästa säsong.
Detta har jag idag. 1914 cc byggd på flång nytt AS41 block, Engle W110 (284 grader) 009 med brytarlöst och Vintage speed avgas,
vevsläng och toppar original (flång nytt). 2* Solex Kadron 40 mm. Sitter även extra oljesump och utflyttat oljefilter. Osäker på kompet.
Motorn sitter mot en växellåda med 3,88 utv och bilen har dragkrok.
Körsätt = ganska lugnt (frugan bil...
)
Önskemål: Lite mer knuff, bra bränsleekonomi och bra dragförmåga (dragkroken) = bra vrid. En go körmotor som skall hålla för evigt
Jag har lite hyllvärmare som kanske kan komma till användning.
Smidd 69 mm vev
Hårdare enkelfjädrar (ventilfjädrar)
2 * Empi HPMX 40 mm förgasare
Utväxlade 1,25 vippor
Ev köpa Toppar med 40*35 ventiler (typ 044)
Är det nån mening att byta till smidd vev med tanke på användningsområdet?
Behövs hårdare fjädrar?
Funkar vipporna ihop med Engle 110
Byta förgasarna ihop med vipporna
Byta topparna (och vipporna och fuggarna???)
Eller bara köra som den är... Råd och tips mottages gärna.
//Morgan

