Mogge skrev:svenne duva skrev:Jag vill inte ha högre lyft bara kortare duration (dvs inget överlapp). Kollar med CSP vad det lider då. 
Har man inget överlapp med turbo?
Eller iaf om man vill ha snål motor?
Jag är väl lite mer old-school på den fronten, men...
Beror på om man använder en liten eller stor turbo, vill bygga för performance eller lagom-skoj-men-hållbart. Och så vidare och så vidare.
För mycket överlapp och flödet passerar rätt genom toppen, bygger upp tryck mellan avgasporten och turbinen och skickar tillbaka avgaser i cylindern. Men lite överlapp på en liten turbin ger spool och kyler avgasporten - och samtidigt mer back-pressure. Kammar helt utan överlapp är det nog ingen som använder längre, men det är betydligt mindre överlapp än en standardkam. Det är ett övervägande hit och dit men generellt kör man betydligt mindre överlapp än en sugmotor.
En kompressor däremot har inget som bygger tryck på avgassidan så om man har överlapp och kompressor skickar man ut övertrycket rätt ut, då kör man 0-overlap. Som en parentes dårå. 
EDIT: Här är en bra och kort sammanfattning.
Jag är ute efter underhållsboost och låg avgastemp. Lite överlapp helt enkelt.