1

Någon som råkat ut för detta?
Jag får alltså olja i kylarvattnet men inte en droppe i motorn.
Nu har jag bytt oljekylaren för det är ända stället jag vet där oljetrycket är högre än vattentrycket. Har försökt att spola rent så gott det går men fortfarande kommer det fram en hel del olja i expansionskärlet.
Min fråga är nu om någon vet något annat ställe olja kan ta sig in i kylarvattnet?
Komp. är bra på alla cyl. och jag har kollat oljan i sumpen som är helt ren från vatten.

Kenneth

2

Oljetrycket är ju liksom samma överallt. Kyltrycket också. Så oavsett var det läcker så är det samma tryck som i din oljekylare.

När du har bytt en trasig oljeväxlare så behöver du spola kylsystemet rejält. Med fettlösande medel för att det ska bli bra. Jag hade en kylare som sprack, hade olja i flera veckor i kärlet och det trots två genomblåsningar med varmvatten och mängder med rengöringsmedel. Behövde torka av nivåsensorn i kärlet i ett år efteråt innan den lugnade ner sig.

Så om den inte sjunker i oljenivå så kan du nog räkna med att din kylare är full med klet. Spola rent.

3

Jag kanske uttryckte mig lite klantigt. Jag vet att oljetrycket är detsamma överallt på trycksidan.
Menar att det ända stället där oljetrycksidan är i nära kontakt med kylvattnet är i oljekylaren.
I övrigt vad jag kan förstå så är inte oljan trycksatt runt foderna eller i topparna.
Hade ett foder eller en toppackn. läckt hade jag haft vatten i motoroljan och inte tvärt om.

Jag har nog rengjort expansionkärlet 5 gg nu och spolat kylaren 2 gg men nu börjar det avta med oljegegget!

4

Kör motorn riktigt varm med bara vatten och en bra avfettning. Kör länge så att hela systemet cirkulerar ordentligt. Sen rycker du ena slangen och spolar med trädgårdslangen ordentligt. Avfettning en gång till och spola igen. Enda sättet att få ut allt.

Om du har kvar din gamla oljekylare så kan du testa om den var sprucken.

5

Tack för tipsen Svenne!
Ska rota fram den gamla oljekylaren och provtrycka den för att vara helt säker.
Bifogar bilder på min nyrenoverade motor och hembyggda avgassystem.

Post's attachments

Attachment icon P1010049 (2).JPG 672.88 kb, 80 downloads since 2015-07-13 

Attachment icon P1010051 (2).JPG 776.6 kb, 66 downloads since 2015-07-13 

6

Flashigt!

7

Snyygt faen! Vad har du för recept på den motorn? Original? ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Nästan original.
Allt inv. i motorn är nytt inkl. kamaxel.
Det sitter ett big bore kit på från Oberschlacter så den är på 2,2 liter nu och öppet avgassystem.
Den går riktigt bra nu.

Post's attachments

Attachment icon P1010007.JPG 673.31 kb, 65 downloads since 2015-07-14 

Attachment icon P1010008.JPG 660.71 kb, 64 downloads since 2015-07-14 

9 Senaste redigerad av svenne duva (2015-07-14 21:25:41)

Vilken kam kör du med?

Jag är redigt sugen på att bygga en ny motor med balansvikter på veven, kam med kort duration och turbo. Inte för att bygga ett monster utan bra vrid och hållbart i längden med bra bättre bränsleekonomi.

10

Jag åker med en ny originalkam.  Custom and speedparts beställde en från Tyskland.
Var först inne på att stoppa i en mild trimkam med kort duration och lite högre lyft.
Men dom kamprofilerna lirar inte med hydraul lyftarna och mek. lyftare var inget jag ville ha.

11

Jag vill inte ha högre lyft bara kortare duration (dvs inget överlapp). Kollar med CSP vad det lider då. ICQ/ab

12

svenne duva skrev:

Jag vill inte ha högre lyft bara kortare duration (dvs inget överlapp). Kollar med CSP vad det lider då. ICQ/ab

Har man inget överlapp med turbo?
Eller iaf om man vill ha snål motor?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13 Senaste redigerad av svenne duva (2015-07-15 23:05:07)

Mogge skrev:
svenne duva skrev:

Har man inget överlapp med turbo?
Eller iaf om man vill ha snål motor?

Jag är väl lite mer old-school på den fronten, men...
Beror på om man använder en liten eller stor turbo, vill bygga för performance eller lagom-skoj-men-hållbart. Och så vidare och så vidare.
För mycket överlapp och flödet passerar rätt genom toppen, bygger upp tryck mellan avgasporten och turbinen och skickar tillbaka avgaser i cylindern. Men lite överlapp på en liten turbin ger spool och kyler avgasporten - och samtidigt mer back-pressure. Kammar helt utan överlapp är det nog ingen som använder längre, men det är betydligt mindre överlapp än en standardkam. Det är ett övervägande hit och dit men generellt kör man betydligt mindre överlapp än en sugmotor.

En kompressor däremot har inget som bygger tryck på avgassidan så om man har överlapp och kompressor skickar man ut övertrycket rätt ut, då kör man 0-overlap. Som en parentes dårå. ICQ/ab

EDIT: Här är en bra och kort sammanfattning.
Jag är ute efter underhållsboost och låg avgastemp. Lite överlapp helt enkelt.