1

Hej.

Jag hoppas det finns någon expert här på Boxerville som kan hjälpa mig med en fråga om färgsprutor.
Jag skulle lägga lite slipgrund på en skärm igår och sprutan spottade något kopiöst med resultat att det blev en splatterlack utan dess like. Man kunde nästan höra hur den stakade sig och skickade ut färgblobbor stötvis. Vad är fel?

Nu skall det direkt erkännas att sprutan i fråga är en skitbillig variant från Jula och ingen proffsgrej. Dock funkade den fint första, andra och tredje gången när jag sprutade epoxiprimer respektive topplack på mina motorplåtar. Fjärde gången började den stänka och igår var den helt hopplös.

Jag har rengjort sprutan noggrant varje gång. Utan att repa nål/munstycke med vassa grejer....

Om man vill köpa sig ur krisen, vad rekommenderas? Jag vill ha en pruta med överliggande kopp eftersom jag inbillar mig att jag inte behöver blanda lika mycket färg då. Oftast lackar jag bara smågrejer varje gång så det går inte åt speciellt mycket färg varje gång. Till "hellacken" av bussen har jag en "bättre" spruta med underliggande kopp.

Kräver slipgrund några speciella storlekar på munstycken? Färgtillverkaren rekommenderar 1.6-1.8 mm

Jag är rookie på detta med sprutlackering. Därför avslutar jag med en nybörjarfråga: Hur påverkar lufttryckets inställning?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

En följdfråga:
Skulle denna funka för slipgrund?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ta-082211/

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

om du nu gjort ren den så borde det inte vara det utan mer troligt för litet munstycke.

Mera känd som jb...

4

Fast det var stor skillnad på tredje och fjärde gången jag använde den. Och då var det samma färg båda gångerna. Vanlig 2k topplack....
?

5

Spruta med underkopp...?? Är det lilla lufthålet i locket till färgkoppen rent? Kanske satts igen av färg? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Nix. Överkopp och pluggen var ur. Fler förslag?

7 Senaste redigerad av Marantz (2015-07-14 15:29:27)

Inte missat blandningen??? Gammal färg???

8

Den sprutan du länkade till är nog den vi har, vi sprutar både slipgrund o topplack+klarlack med den! funkar kanon

9 Senaste redigerad av Wompa (2015-07-14 18:10:23)

Mata på med mer lufttryck så kanske det löser sig

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

10

Min gjorde det med men jag hade klumpar i färgen Default/sad

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

11

Marantz skrev:

Inte missat blandningen??? Gammal färg???

Blandade med blandningsmugg och färgen är ny.

12

stout skrev:

Har du rätt viskositet? Att den spottar har oftast att göra med att du har för litet munstycke. Vilket munstycke har du på Julasprutan och är den en HVLP?

Jag har inga grejer för att mäta viskositeten med, men jag blandade så rätt jag kunde. Provade att öka förtunningen efter första spottandet, men det hjälpte inte något alls.

Munstycket är stämplat 1,5 och det är inte en HVLP. Obs, det är inte sprutan jag länkade till utan ett tidigare inköp. Länken var för en eventuell ersättning.

Fler tips?

/Janne

13

fo_eldarc skrev:

Min gjorde det med men jag hade klumpar i färgen Default/sad

Jag har i och för sig inte silat färgen, men jag testade i desperation en mindre spruta och den spottade inte men den gav så dålig täckning att det hade tagit en timme att lacka en skärm. Det var i och för sig med washprimern och inte slipgrunden, men skitsprutan spottade med washprimern också. Jag misstänker att det är något annat än färgen i och med att den spottar med båda färgtyperna. Kan det vara något internt läckage så att luften går över till färgkanalerna?

Vad händer om man har för högt tryck? För lågt tryck?

/Janne

14

Silar du innan du häller i färgen/ grunden?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

15

Nej i och med att det bara var slipgrund fuskade jag med det. Erkänner.
Men jag tycker att det borde ha varit ett spott här och där om det hade varit oren färg, men nu var det ett konstant stänk. Som splatterfärg om du vet vad jag menar?

16

Kanske för tjock färg och för lågt tryck.
Är alla små hål i kappan rena?

17

Hur blandade du och med vilket fabrikat?

18

bahamas skrev:

Hur blandade du och med vilket fabrikat?

http://www.billackering.eu/epages/vilka … otonfiller

Härdare: 5:1 och förtunning:ca 30%.

19

bahamas skrev:

Kanske för tjock färg och för lågt tryck.
Är alla små hål i kappan rena?

Kappan? Menar du delen som sitter fast med en stor gängad ring längst fram på sprutan? Där var alla hålen rena ja.
Mellan denna del och sprutan sitter det en plastpackning med en hiskelig massa hål. Inga föroreningar här heller.

Jag testade som sagt med mer förtunning och allt från 2 till 6 bars tryck. Inget hjälpte.

Jag köper mig nog ur krisen......

20

stout skrev:

Om du tar bort munstycke och nål och tittar i i sprutan där nålen går igenom. Hur ser packningen ut runt om hålet? Jag frågar för jag minns att jag någon gång för många år sedan prövade en julaspruta och att packningen mer eller mindre löstes upp när man använde riktiga lösningsmedel för att rengöra sprutan. Känns eller ser packningen ut som silikonmojs så släng sprutan och köp dyrt och gråt en gång. Sata, Iwata och Devilbiss är fabrikat som alla borde köpa istället för Chinacrap. Visst de kostar men räcker livet ut och man får tillbaka en stor del av pengarna om man väljer att sälja sprutan.

Nu börjar vi nog närma oss rätt område misstänker jag. Längst bak satt det 3 o-ringar/filtringar. Svårt att säga vad det var egentligen. Kanske var det o-ringar som lösts upp av thinnern?
Jag märkte i alla fall att muttern som höll dem gick att skruva åt lite mer. Drog man den för hårt gick nålen trögt och inte tillbaka av sig självt. Sitter den för löst kanske det suger in luft den vägen? Jag får testa en gång till sedan åker den i soptunnan.
Tack för alla tips!

Var köper man dessa fabrikat billigast?

/Janne

21

Hej, läste just genom detta lite skumt..

Problemet som du har är att färgen inte tar sig ner till nålen i rätt flöde, detta brukar man kunna få ordning på genom att plocka isär sprutan och sedan tvätta allt noga och då menar ja NOGA!
De låter som att de skulle vara stop i ingången för färgen, men ett munstycke på 1,5 går bra att lägga grund med de som blir är att inte lika många my läggs på men de är bara att dra ett extra varv.

När de kommer till trycket så ska du ha kring 2-3 bar in i en RP spruta och inte mer.
Du behöver inte kolla så noga på luftkappan så länge du har en fin och jämn sprutbild men plocka isär den riktigt och kolla alla kanaler.