Hej.
Jag hoppas det finns någon expert här på Boxerville som kan hjälpa mig med en fråga om färgsprutor.
Jag skulle lägga lite slipgrund på en skärm igår och sprutan spottade något kopiöst med resultat att det blev en splatterlack utan dess like. Man kunde nästan höra hur den stakade sig och skickade ut färgblobbor stötvis. Vad är fel?
Nu skall det direkt erkännas att sprutan i fråga är en skitbillig variant från Jula och ingen proffsgrej. Dock funkade den fint första, andra och tredje gången när jag sprutade epoxiprimer respektive topplack på mina motorplåtar. Fjärde gången började den stänka och igår var den helt hopplös.
Jag har rengjort sprutan noggrant varje gång. Utan att repa nål/munstycke med vassa grejer....
Om man vill köpa sig ur krisen, vad rekommenderas? Jag vill ha en pruta med överliggande kopp eftersom jag inbillar mig att jag inte behöver blanda lika mycket färg då. Oftast lackar jag bara smågrejer varje gång så det går inte åt speciellt mycket färg varje gång. Till "hellacken" av bussen har jag en "bättre" spruta med underliggande kopp.
Kräver slipgrund några speciella storlekar på munstycken? Färgtillverkaren rekommenderar 1.6-1.8 mm
Jag är rookie på detta med sprutlackering. Därför avslutar jag med en nybörjarfråga: Hur påverkar lufttryckets inställning?
/Janne