1

Köpte mig en buss för några dagar sen, ett enligt mig riktigt bra objekt utan månader av rostlagning.

Bussen är en early bay -72 Kleinbus 221 med skåp - bostadsinredning och godkänd för 4 passagerare +förare. Bussen har de stora baklysena och late bay framskärmkant, annars vet jag inte några större skillnader.

Tanken är att jag ska försöka rostlaga det värsta, vilket är höger hörn och bakskärm + batterihyllan och lite av innerskärmen, infästning av gångjärn till motorluckan samt lite rost runt denna och lite vid vänster hörn bak. Utöver det är det vänster framskärmkant som behöver bytas.

Här är bussen precis hemkommen
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-98eed430440eb72e1e77aae08a6e19fa.jpg

Golvet i skåpet var mycket bra så jag har bara kört roterande stålborste, rostomvandlare på ytrosten och sen rostskyddsfärg. Det ska målas med 2k lack sedan, mest som skydd eftersom det ändå knappt kommer att synas.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0ae5d081a686fa890b73b6013fd22abc.jpg

Har även hunnit ägna några timmar under bussen, dels för att leta rost, borsta rent, måla rostomvandlare, rostskyddsfärg och underredsbehandling. Nu ser det ut så här
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-091c996b9f35a31d965283041b1c5423.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d7d1d2c056e206fd4574575e17118110.jpg
Har försökt att undvika stag etc eftersom de förmodligen skall tas ner inom en snar framtid.

Bilder på de värre rostskadorna
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c86cecb46144d7368a907caba225411a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-384f19d71e71e291f7d38c6bf04316fe.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-61389b4d235bd86b488ef9ef9f36c3b9.jpg

Bussen känns sjukt hög, är de så höga fram original??
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fd43a1ba8597ae1c7e337bf8f1c0d341.jpg

Har även en liten fråga om sänkning på buss..

Jag vill sänka den kanske 20cm fram och 5-10cm bak (beroende på hur stor skillnad motorn gör bak).

Smidigaste sänkningen fram? sänksatser, sänkspindlar ??

Smidigaste sänkningen bak, hästskor, svärd med kickup??

Jag vill inte tubba hjulhusen eller flytta upp framvagnen, inte i detta skedet iaf.. bussen skall inte slammas.

2

Btw, den där fläkten som sitter under bussen ifram hör väl knappast hemma där egentligen? Den är av fabrikat GM tror jag? Det har suttit ett vattenfyllt värmesystem i bussen då den besudlats med en opelmotor.. med värmepaket fram, värmeaggregat under soffan och två vattenburna element i skåpet. Det har rivits ur.

Jag söker förresten den främre motorplåten till bussen.. fick med en 1600 med bussbalk men inte de två stora kylplåtarna som behövs för att montera den i bussen. Bakre fick jag tag i iaf.

3

Gattis... ser bra ut -

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

4

Tackar :-) har lagt 2 ganska stora beställningar på delar, så snart ser det förhoppningsvis ännu bättre ut :-)

5

Jamen där är den ju.. ICQ/ab Den kommer bli fin när den fått lite ömhet av dig..sjukt hög,inte då..är ju den nya trenden.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Jomän, så ser den ut :-) Hade besök av Jan J och Henrik A och de tyckte minsann den såg väldigt hög ut.. Visst är det trevligt med markfrigång, men jag vill nog ha den lite mer jordnära  ICQ/af

Gjorde just en till beställning på delar.. huga.. det kostar att ligga på topp.. och då har jag inte beställt några sänkprylar än.. Frågan är ju bara hur man ska göra.. sänksatser lär inte räcka fram.. har ingen större lust att sätta kapen i bussen heller för att montera uppflyttad framvagn..

7

Du lär leta på en splitframvagn/sänksatser och vända spindlarna, klart ICQ/ab

8

Hur mkt sänker det då? Vetefan om jag är så sugen på det.. Måste ju ha komplett framvagn då.. billigt??

Hur breda fälgar funkar det att ha på bay buss? Sitter och kikar lite, hittade ett set småfräcka fälgar på blocket, men de är alla 7" breda..

9

Droppade spindlar och sänksats?

10

Ja, det var min första tanke med.. det finns droppade spindlar på ebay för 2500. Men bygger inte de på bredden precis som på typ1?

11

Det bästa och förmodligen det billigaste i längden är att hitta en splitframvagn, släng på sänksatser och flippa spindlarna så har du en färdig framvagn. Fördelen med splitframvagn är väl också att du smalnar av spårvidden lite, beroende på årsmodell så är det väl mer eller mindre enkelt att få den att passa.

Finns lite olika varianter av sänkspindlar till bayframvagn, men dom allra flesta breddar ungefär 10mm så 7 tums fälgar kan du glömma om inte offseten är väldigt hög.

Det som är mest bolt-on är väl sänksatser+sänkspindlar, men då får du nog fundera på smala fälgar eller hög offset. Lite beroende på var du vill att fälgarna ska sitta i hjulhusen fram, merca fälgar brukar ha hög inpressning om du vill att dom ska komma in lite i hjulhusen.

Bak skippa hästskorna, sätt ditt ställbara svärd med inbyggd sänkning sen komplettera det med lämpligt antal splines. Har för mig att man måste börja ta ur i ramen om man vill sänka mer än 3 yttre hack.

/foppa

12

Känns ändå som ett nerköp att montera splitframvagn med länkpinne istället för kulbult. Även det är rätt smidigt att slippa kapa framvagnen och bygga om .. har 2st avis sänksatser liggandes.

Det skiljer ändå en tusenlapp mellan hästskor och ställbara svärd med kickup.. klart det hade varit trevligare, men det blev hästskor.. ser inte vad som skulle va dåligt, förutom att man inte kan finjustera uan att flytta splines?

13

En sak till splitframvagnen höjer även markfrigången, annars är ju det ett av dom stora problemen med alla kulbultar dom hamnar för nära backen.

En stor fördel med svärden är väl att det går ta isär så man kan byta hjul, det är väl nästan omöjligt om man ska sänka på riktigt. Visst går det att justera på splines, men det är sjukt osmidigt.

Lycka till med bussen!

/foppa

14

Okej, ja det är ju en sak att väga in. Jag ska dock inte slamma bussen, vill bara ha en snyggare mer normal ride height.. ska vara praktiskt att ta sig fram.. har väl tänkt att däcken ska ligga i höjd med skärmkant fram ungefär. Läste att man kommer ner 4" med sänksatser utan problem

15

Hästskor känns som en onödig utgift.. du sänker ett spline på en kvart. Och vill du inte ner mer än så så behövde du inte kapa nåt heller. Sänksatser kan monteras på plats utan att riva framvagn men är lite pyssligt.
Kolla i min tråd för tips om du vill. Både Armépickupen och Boderus bussen är sänkta så.

You´ll never know...

16

Ja det är skillnad på att sänka och att slamma, följer en ganska så rak kurva uppåt i kostnad och tid. Vill du sänka en buss så kommer du ganska långt med sänksatser, komplettera med spindlar ifall du vill skona kulbultarna och ha lite bättre fjädringsväg. Sänkspindlar som sänker 4tum(10cm) innebär nog flippade kulbultar, vanligtvis så sänker dom 6cm och breddar 10mm har sett att dom kommit ner i pris på slutet också. Bak så kan du sänka 2 yttre splines utan större överkan på ramen, kanske att du behöver ta bort lite av utviket men tror inte det behövs.

Helsing: Sänka med framvagnen på plats är väl inte helt enkelt, krävs väl endel fysikt våld sen måste man väl kapa lite i golvet för att komma åt övre sänksatsen. Men sjukt smidigt att slippa plocka ner framvagnen, är ju endel jobb på en bay buss. Sen 15min att sänka en splines på båda sidor, det får du gärna visa nångång...  ICQ/ag

/foppa

17

Det var 4" med sänksatser utan att kulbultarna börjar ta i. Sänkspindlar är väl 2,5" lägre.. surt att de breddar utåt bara.. fattar inte riktigt varför de måste det.. borde ju bara va tappen som är uppflyttad.

18 Senaste redigerad av Foppa13 (2015-07-13 12:25:36)

Ah ser nu att jag läste lite snabbt, finns en variant på sänkspindlar som vänder på kulbultarna som sänker lite mer än 6cm och som inte breddar utåt. Men dom är dyra sen måste man skicka in sina gamla originalspindlar, vet inte om dom säljs längre heller.

Vet inte exakt hur mycket du kan sänka med sänksatser men tror det är lite mer än 10cm. Plockade upp detta i en tråd där Demian som har svart bälte i att sänka bussar hade skrivit, Kulbultarna bottnar då du har 265mm C-C mellan stötdämparns övre och nedre bult. Men du måste ju ha lite fjädringsväg också, körde på originaldämparna med bara sänksatser men det var nästan okörbart. Bytte i år till en kortare variant så nu funkar det helt ok, men är lite sugen att komplettera med dropspindlar men det är lite surt att dom breddar utåt.

/foppa

19

Jodå. Följ det här receptet som Marcus gjort så går det fint att sänka framvagn på plats. Jag har gjort det två gånger.  ICQ/ab http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 12&p=6

Bak lossar man locken, lyfter på trumman samtidigt med en domkraft som man bryter ut svärdet med en kofot och då hör man när svärdet klickar över till nästa spline. Pang tjong, där var den kvarten !  ICQ/ad

Ska man sänka mer så krävs det naturligtvis mer jobb men som steg ett , och Peter skriver att han vill göra, så funkar det bra tycker jag.

You´ll never know...

20

App appp appp unge herr Hellsing! När man skriver uppsats krävs det en källhänvisning för att få godkänt.
Gamle bondmek Englund har lärt ut den här metoden med snabbsänkning bak i generationer ICQ/ab  och haft en diskussion med några av de som har svart bälte i säkning hurvida det går eller ej att sänka på det sättet. Det är fortfarande osäkert om de tror på den metoden  ICQ/ag
Fram har han variant som går ut på att slå klumpen åt sidan som vanligt men istället för att svetsa taggig brickan så kapar man upp ett hål i golvet så att man kommer åt att borra ett nytt hål för stoppskruven. Hur många mm. man ska "vrida"är en husmorshemlighet ICQ/ae (Eller så minns jag inte)
Slå tillbaka klumpen och skruva in stoppskruven=sänkt   ICQ/ad

Men Hellsings vagnar sportar en snygg höjd och mer sänkning är bara för de som inte har något emot att hämta delar längs vägen ICQ/ad

21

Men källan anges ju. Skägg- Marcus..

Hade jag föreslagit att kapa golv och svetsa mutter osv hade jag naturligtvis angett Englund som källa men vi lägger till han åxå, den gode skogsmaskinsmeken, som källa till kofotstricket iaf.. ;-)

You´ll never know...

22

haha, ni är för roliga :-)

Tackar för tipsen iaf, ser dock inte fram emot att göra nya hål i golvet, jag som just lagat det, haha

Här satt ett värmepaket innan i det stora hålet, genom de två små hålen rör och slang bak till kylaren (ja, det satt en vattenkyld opelmotor i bussen förut). Har lagt igen det stora hålet och ett av de små, sen blev det för sent för att köra vinkelslip etc. Ska ta upp det runda hålet igen för att sätta tillbaka "trädet".
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11755256_10152987346201636_4751443047863980316_n.jpg?oh=6f3d2e36a984761a48df2f693da6e87d&oe=56132AC2

Får se hur jag gör, om jag ger mig på att sänka framvagnen på plats eller om jag tar ner den.. Snålvarianten att borra ett nytt hål för stoppskruven var ju nåt.. fast det ger ingen justeringsmöjlighet.. har ju två avis sänksatser liggandes till typ1, slippa lite på baksidan så passar den bussens rör (sett tråd på thesamba om det).

Tänker att jag gör så att jag monterar den med högsta läget på nuvarande ställe, så kan man bara komma närmare marken :-)

23

Jag och eskil109 sänkte min buss med allt på plats, lite pilligt var det och vi hade 4 pelarlyft. skulle inte göra om det utan en sådan.

24

Nä, jag tror inte det är någon bra idé.. har legat och svetsat under bil innan med brinnande tröja som resultat, haha

Får nog bli att plocka ner framvagnen.. ska bara hålla mig från att plocka isär för mkt.. bilen ska köras i år är det tänkt.

25

tja jag kör sänksatser plus sänkspindlar och 7X16 tum fälgar. spindlarna jag har bräddar 10mm funkar perfekt. De tar i ibland när de e stora hål eller mycket folk
men åker ganska lågt fast med (orginalhög) komfort ICQ/af

typ 1, Oval 57 Grönigen
typ 2, splitt 65 Stridisen 
typ 2, Bay 70 Brodeus
typ 2  Bay 67 pickup
typ 2  Bay 68 pickup
typ2   Bay 70 Pickup