1

Här kommer fler frågor kring det här med tryckluftssystem.

Igår installerade jag vattenavskiljaren på kompressorn och borrade ett hål i väggen mellan garaget och kompressorn för att dra slangen igenom det. Och några nya frågor dök upp.

1. Behöver man komma åt vattenavskiljaren ofta för att tömma den? (förstår att det beror på massa olika parametrar men jag vill ha en uppfattning). Monteras denne bäst nära kompressorn, längs med ledningen någonstans eller nära verktyget?
2. Kompressorn har två utgångar, kan det vara lämpligt att dra två ledningar, en med vattenavskiljare och en utan? Varför jag undrar är att jag tänker mig att avskiljaren kan vara "ivägen" för ett högre flöde som tex en mutterdragare behöver.
3. Seriekoppla två trycktankar, hur gör man det? Har span på en tvilling till min kompressor och borde även den således vara 150 liter och ska man blästra/lacka har jag förstått att en stor tankvolym är bra. Kan man helt sonika bara koppla ihop de två tankarna via kulventilerna på deras kortsidor eller finns det något mer man ska tänka på? Är 2x150 liter bara overkill, eller en uppgradering om man har energin, pengarna och platsen?

Kommer säkert fler funderingar, men detta får räcka för denna gång. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Det kan vara så att om tankarna är nästan tomma och du drar på för fullt så tömmer du bägge tankarna och kompressorn går hela tiden för att fylla bägge tankarna.
Har du då en billigare kompressor avsedd för intermittent drift så kan den gå varm och paja.
Sätt dit en extra kompressor istället.

Man kan jämföra ditt hyss med att sätta dubbla växellådor istället för att trimma motorn ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag ser ingen glädje med 2tankar...  vattenavskiljare har man ofast en vid kompressorn och en  på den fasta ledningen  innan slangenn ut till maskinen.. Ja man vill lätt kunna tömma bägge. På sommaren hösten är luftfuktigheten större och mannbehöver den mer.. Att ha en extra i slutet av ledningen beror på luften blir varm i komprimeringen varm luft kan innehålla mer vatten än kall följdaktligen faller den fukten ut när luften kallnar..ofta har man även en tryckregulator sas i slutet på ledningen..på industrier lägger man ledningen med fall och en uppsamnande behållare sedan alla av stick från huvudröret går upp från röret, sedan ner så inte så mycket kondens vatten följer med.... Vid alla slutben kombinerad vattenavskiljare och dimsmörjare när man använder maskiner sedan en koppling för renluft ut innan oljan. Dvs för renblåsning/lackering.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Okej, tackar för era svar. Så jag behöver inte bekymra mig om att skaffa större tankkapacitet, skönt. Och jag ska undersöka att även sätta en vattenavskiljare/dimsmörjare/regulator i slutet av ledningen också och jag tror mig därmed även fått svar på fråga två, dvs att det inte behövs en "obehindrad" ledning parallellt med den vattenavskiljda?

5

Jag har 1/4" slang i min verkstad.
Det räcker till mina maskiner, men inte till mutterknackaren som behöver 1/2"
Kan du använda extratanken till något begåvat?
Jag satte min stora mutterknackare direkt på tanken!!! Default/yikes
Det blev världens klumpigaste mutterknackare, men lossade traktorhjulen som satt som ett hellvette ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Jag har inte köpt extratanken än, men jag hade en "på G" så därav frågan. Behövs den inte så backar jag på det erbjudandet.

Har funtat en del på slangdimensioner och kommit fram till att 1/2 förmodligen är överdrivet för de flesta maskiner. Och slangvindan jag idag använder har 3/8-dimension.

Får fundera vidare. Tack för svaren än så länge!  ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Porschebuss (2015-07-14 07:08:51)

Hej Kee
Det där med rördragning för tryckluft funderade jag och frågade mycket om innan jag började bygga mitt system (inte helt klart ännu) och jag vill inte påstå att jag kan det, men såhär tänkte jag I alla fall.

Jag har en två cylindrig kompressor med tillhörande 300L tank, vattenavskiljare sen är den kopplad till en extra 600L tank därifrån en vattenavskiljare, kulventiler mellan tankar och jag kan koppla förbi extratanken. En tryckluftkoppling direkt här för mycket tryck och luft, sen verkstaden via först 12 mm slang längs väggarna och sen 8 mm slang. I slutet på slangarna finns plats för uppsamling av vatten och kulventil. Har även tryck-klockor på ett par ställen så jag kan se ev. bortfall.

Dimsmörjare använder jag inte, maskinerna smörjs regelbundet manuellt, detta för att jag vill kunna lackera eller spruta ren luft. att jag har dubbla tankar och 900L luft är för att jag vill kunna blästra (400-500L/m) och köra spikpistol och då är det så att när jag blästrar så räcker ändå inte luften till fullt ut, utan jag får pausa och låta fylla på tankarna, men jag kan blästra en bra stund ändå.

Jag stänger kulventiler mellan tankar och Kompressor när jag lämnar verkstan, alla maskinuttag 400V och 240v har en "nödstop" som bryter alla sådana uttag I verkstaden som stängs när jag lämnar verkstaden

Så gjorde jag I alla fall

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.