Här kommer fler frågor kring det här med tryckluftssystem.
Igår installerade jag vattenavskiljaren på kompressorn och borrade ett hål i väggen mellan garaget och kompressorn för att dra slangen igenom det. Och några nya frågor dök upp.
1. Behöver man komma åt vattenavskiljaren ofta för att tömma den? (förstår att det beror på massa olika parametrar men jag vill ha en uppfattning). Monteras denne bäst nära kompressorn, längs med ledningen någonstans eller nära verktyget?
2. Kompressorn har två utgångar, kan det vara lämpligt att dra två ledningar, en med vattenavskiljare och en utan? Varför jag undrar är att jag tänker mig att avskiljaren kan vara "ivägen" för ett högre flöde som tex en mutterdragare behöver.
3. Seriekoppla två trycktankar, hur gör man det? Har span på en tvilling till min kompressor och borde även den således vara 150 liter och ska man blästra/lacka har jag förstått att en stor tankvolym är bra. Kan man helt sonika bara koppla ihop de två tankarna via kulventilerna på deras kortsidor eller finns det något mer man ska tänka på? Är 2x150 liter bara overkill, eller en uppgradering om man har energin, pengarna och platsen?
Kommer säkert fler funderingar, men detta får räcka för denna gång.