1

Tjena!

Funderar om det sitter någon slags tätning mellan oljepåfyllningen och röret...
har lite läckage där ifrån tror jag...
Har kikat på classicvw.se utan att hittat... nån som vet om det sitter nå tätning där ?
den går ju att vrida lite gran å så.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/D0254941-EA03-492A-96F1-339EC68FC6A3_zps8ramo3cm.jpg

tacksam för hjälp.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Här finns det!
http://www.vwcsp.se/prodlist.asp?hkat=1 … p;kat3=397

Bubbla -62

3

är det denna !?
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … =113115475

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

Japp!
Kan vara bra med en sådan här!
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=15 … rtnr=5-118
Eller så slipar du till ett plattjärn eller nått.

Bubbla -62

5

Kan va ett helvete att få loss.
Har modifierat min med ett påsvetsat rör som får ner i generatorforten för bättre stabilitet när man tar i.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

Okej sitter packningen under specialmuttern !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

7

Packningen sitter mellan generatorfoten och påfyllningsmanicken i plåt..

8

Okej är det bara skruva på påfyllingsmanicken för att få bort den ?
Funderar på att köpa en sån här:
http://www.classicvw.se/images/products/100222.091210.jpg
http://www.classicvw.se/oljepafyllning- … ts_id/1979
Eller är det bättre ha originalet kvar ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

Jag köpte en grej som passar i specialmuttern, som man sätter i en kortförlängare och sedan i spärrnyckeln. Visst den funkar, men det är inte så lätt att få grepp och få i sär skiten.
Jag misstänkrt starkt att man får en galvanisk korrision behållaren under locket, denna är av järn, sedan kommer ju generatorn under av aluminiumlegering, på tre sådana påfyllningar som jag kastat bort, har det varit små rosthål i bakkant på behållaren, och skador i generatorns gods.
När jag handlar hos Up-North nästa gång beställer jag en påfyllning i aluminium, jag hade missat att dessa finns, tack för tipset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Och här är länken:
http://www.classicvw.se/verktyg-for-olj … ts_id/2503
Denna köpte jag, funkar, men inte så lätt att använda, man tappar lätt greppet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Så man bör ha den där mojängen om man ska ta bort "påfyllningsburken" och byta packningen !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

12

Mojängen är guld värd och den behövs faktisk och sedan kan du gänga på den nya fina aluminium oljepåfyllningen. Det följer med nån o-ring så den blir garanterad tätt. Har samma på min motor, ser mycket trevligare ut än originalet.

T2b taigagrön ´77

13

Okej vilkent verktyg är bäst då den från classicvw eller den från CSP ?
http://www.classicvw.se/images/products/100205.144935.jpg
http://www.vwcsp.se/products/5-118.jpg

Iof. funkar väl bägge.. men eftersom jag ska beställar delar från csp också så kanske man ska välja den ?
såg lite bättre ut !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

14

Båda fungerar, i verkligheten är dom likadana, men det är svårt att få rillorna på verktyget att greppa i spåren i den invändiga muttern. Köp den som är billigast inklusive frakt och exp.avgifter, eller smid till nånting själv av något passande plattjärn.
Jag hade problem med en påfyllning, det slutade med att jag fick skruva loss hela generatorfoten och satte upp den i stora skruvstädet, så att jag kom åt med ett stort spärrhandtag, vill minnas att det gick åt en halv burk rostlösningsvätska också. Skruvar och muttrar av stål har en himla förmåga att fastna hårt i aluminiumlegeringar, och tvärtom.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15

Man måste oftast värma loss den och då är det säkrast att ha den i ett skruvstycke. Om spåret i muttern pajar är man rökt.

16

Okej tack för tipsen och infon.. 
Ska köpa grejorna så får vi se när det blir av att greja med de där...
Kanske lika bra som ni skriver.... upp i skruvstädet...  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

17

En bit rör med en bit plattjärn igenom gick bra, svetsade fast en mutter i toppen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Med en sån här får du garanterat loss muttern. Om den inte släpper så kommer hela bubblan att följa med runt.
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=12&

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

19

Olja, en nöt inom nyckel Default/lol
Hur f&%(&)=/=)( kan man ha bing översättare på en hemsida som säljer saker ICQ/ad
Eller How can you bing translator on a site that sells things have ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-08 10:00:24)

Angående olika automatiska översättare...

Det blir väldigt lustigt, ordföljd fel det blir, lilla gammal 600 år i Star Wars, du minns? Yoda han hette? Ordföljd bättre till och med hade han.

Jag såg att man kunde översätta till "klingonska" också, och då undrar man ju om Klingonerna verkligen behöver resevdelar och tillbehör till gamla folkvagnar?

Men ett hett tips, översätt aldrid ditt CV eller kärleksbrev med dessa automatiska översättningstjänster, det blir liksom inte alls bra...

Sedan för att återgå till ämnet, inte fasiken är den muttern sexkantig inuti? Iallafall inte mina... I såfall är det ju ingen konst att skruva loss dem, det ser ju ut som om Paruzzis verktyg ör sexkantigt inuti, eller har jag massuppfittat det hela?

Edit, nu ser jag hur den funkar, en expander, undrar om man får grepp med en sådan?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21 Senaste redigerad av nisslars (2015-07-08 18:30:38)

Den sexkantiga delen sätter du i en hylsa. Det är den andra delen du kör ner i muttern och den fungerar som en omvänd pinnbultsavdragare. Ju mer du drar desto hårdare håller den i. Du kan alltså dra tills folkan börjar rotera. ICQ/ab Jag använder själv en sådan och den fungerar minst 8 gånger bättre än den där usla pluggen som bara slinter.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

22

nisslars skrev:

Den sexkantiga delen sätter du i en hylsa. Det är den andra delen du kör ner i muttern och den fungerar som en omvänd pinnbultsavdragare. Ju mer du drar desto hårdare håller den i. Du kan alltså dra tills folkan börjar rotera. ICQ/ab Jag använder själv en sådan och den fungerar minst 8 gånger bättre än den där usla pluggen som bara slinter.

Ja det var ju synd att jag inte kände till detta verktyg då jag höll på med dessa grejer, det hade besparat mig många svordomar och tid i verkstaden. Men nu vet jag, tack för det tipset!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

easos skrev:

Okej är det bara skruva på påfyllingsmanicken för att få bort den ?
Funderar på att köpa en sån här:
http://www.classicvw.se/images/products/100222.091210.jpg
http://www.classicvw.se/oljepafyllning- … ts_id/1979
Eller är det bättre ha originalet kvar ?

Jag har sedan urminnes tider frågat efter något som gör oljepåfyllning i en buss med typ1-motor lättare; "oljekanna" är allt jag fått till svar. Men det är ändå svårt och kladdigt trots att jag i kombination med oljekanna även kör en liten tratt i påfyllningsröret. Och jag blir genast nyfiken för den här ser ju faktiskt ut att förenkla förfarandet något. Har du hunnit montera denna så du kan utröna om det är mer "svängrum" kring påfyllningen nu? I sådana fall köper jag nog två på ett bräde! ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't