Nja jag menade org vrid stången och sen flytta in gångjärnen 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Nja jag menade org vrid stången och sen flytta in gångjärnen 
u lost me... painta en bild.. klipp och klistra..
okey i fatt..du menar typ sticka över ett rör tex över torisions staven så den blir längre ..och (givetvis) flytta ihop gångjärnen, hmm kanske dom från en variant e lite smalare= lämpligare.. hmm var har jag sett en sådan..hmmm.. 
Blev inte lika bra som dina men men 
suuuupernice.. kitos!! fjäderstål går iofs inte att svetsa så det får bli en hylsa som fäst med klämmförband eller lim.. men tanken e god.. frågan e vad som händer med fjäder elementet då ju gångjärns infästnings balken kommer att flytta inåt ca uppskattningsvis 12-16 cm (gissarjag) får nog bli ett extra fäste eller det bästa om man hade 2 extra gångjärns fästen att applicera innanför dom gamla..med den rörliga leden .. dvs den första som genomborras av vridelementet.. i dom yttre och ett rör/ axel i den. som länkar vidare kraften innåt bilen..
hmm vore trevligt om man kunde kolla längd förhållande mellan buss och variant stavar.. då ju dom använder samma system.. iofs så hade gamla BMW (70 tal 5 serie) oxå liknande fjädrar och förmodligen andra bilar oxå.. med lite tur har jag fortfarande någon kvar..
mera tankar?? vet att ni kan detta!! bolla på.
Original sitter den tidiga splittbussluckan med ett stag som glider i en skena på sidan och har två (?) hack längst upp som det kan fastna i, samma princip som en vädringsspärr för vanliga husfönster. Kanske inte går att applicera här, men vill slänga ut idéer så att du har fler varianter att labba med i din tankeverksamhet.
jo tack.. vet om kullis styrningen.. var det på det rostiga liket i skogen, som luck resterna kommer från..men då man skrapar staget på en lackerad yta så går det bort.. det är anledningen att jag söker en annan väg..
synns på denna bilden 
det sitter ett krokigt stag på luckan redan tror bussen/luckan skulle vara en 61:a..
okey man skall gå enkla vägar men då jag uppgraderar till bay stolpe/gummilist som resten av bilen.. så blir det lite krångligt.. men stort tack för inputten
..
söker vidare.. måste ju inte vara en vw lösning...
var i brunnsparken i Ronneby idag "Nostalgia" och kollade på bilar, givetvis fanns det några vw..en bay och några splitt+ ett antal bubblor.. trevligt med en stor bil träff i närområdet.. typ 5 km hem
blev en hög bilder på div ..men dom gör inte min buss snabbare färdig..
den röd svarta var väll inte helt original med nyare plast popup tak och recaro stolar.. Men den skänker ägaren glädje och det e hela grejen..!!
Annars var behållningen en förpackning med clecos med tång som jag handlade på vertygsboden.s stånd/demovagn..
Plåtstiftssats Cleco, 26 delar Art.nr 85137 498 kr
för er som händelsevis inte vet vad clecos är.. det är återanvändningbara fjäderbelastade monterings stift som man kan fästa ihop plåtar med tillfälligt.. i stället för svetstänger.. smidigt när man inte kan komma till med en vanlig svetstång , kittet jag köpte kostar i vanliga fall 498 kr men på plats 400
det är både stavar och små käftar som man kan klämma runt en plåtkant tex.. sveeeet!!
mucket smidigt att montera plåtar med när det är flera olika som skall passas in till varandra och man behöver modda någon .. e så smidigt då grejerna sitter på samma ställe hela tiden. när man tar bort dom så kan man enkelt svetsa till det 2.5 eller 3.2mm hål man skapat..
blir säker att jag handlar fler snart då dom e så goa..
obs inget verktygsboden själva gjort utan ett original från USA.. funkar även på VAG plåt
skulle handlat 
men jag såg inte till några..blir nog att jag gör en hög själv, e ju inte rymdforskning..
likadant där om ni händelsevis inte vet funktionen på denna
så placeras dom genom en skarv, sen när man fixerat plåtarna med svets, tar man och lossar lite på vingmuttern och släpper loss fästena, detta förutsätter givetvis att man kommer åt på baksidan..!!
slut för idag..
tjaha .. nu vart livet ivägen för hobbyn igen
vi min fru och doggsen bor i ett hus från -58..mao halvantikt.. när jag började återställa statusen för några år sedan bytte jag ut alla vattenledningar i huset mot koppar....men ingående röret.. det e järn..
gårdsplanen e täckt med fint hjävla grus så beslut togs att låta gräva upp/ur grus sand och matjord..och samtidigt byta ut ingående vattenledning mot pvc..

arbetet började härom kvällen med att första maskintaget togs.. samma kväll var 16m vattenledning nedgrävd..
och diket fyllt.. på morgonen fick jag stor ågren.. fan fan fan.. skulle gräva ner en kabel till brevlådan glömde det.. när man e trött på övertid blir det så......
Öhh jo vår brevlåda som följer med huset har en boxer avbildad... nä inte luftkyld... en slaskande hund.. en träbrevlåda som knappt sväljer senaste nummret av wheels.. mao går fete bort.. så jag knåpade lite på jobbet .. blev en låda i rf.. gillar sådant.. satte ihop den med m6 bultar som jag svarvat av 6 kanten på sen gjorde jag en dubbelvikt kant i ovankant som jag tigade i hörnen.. 0.7 mm rf plåt blir så grymmt vass annars.. lite sikkor e oftast trevligt..


jaha och varför en sladd till brevlådan..
hjärtat på framsidan med husnummret e gjort av 10mm polykarbonat med ett rf hjärta utanför.. kommer att fräsa ur för lysdioder i plasten
sen funderar jag på en lysdiod i lådan med en liten reed brytare så man ser om det ligger några räkningar kvar i lådan..
dom kom dagen efter och grävde bort ca 40m3 med jord sand grus?! .. ja det blev en grop på ca 100-110m2..
okey så jag fick gräva ner en 16mm plastslang typ en dm ner i sanden.. golv värme slang som vart över med några kablar i..
det syns en skvätt på ca 13m3 0-30 grus/bergkross.. det kommer mer.. han räknar med ca 40m3 med 0-30
sen idag såg det annorlunda ut.. 2 killar har gått hela dagen och jämnat ut 0-30 och paddat och kopplat en förflyttning av 2 stuprör och 20m 110 rör så jag blir av med regnvattnet..
sen tillkommer.. vet inte säkert men 5 cm 2-5 grus.. sen har jag 17 ton plattor att lägga.. både 7cm och 5 cm som jag handlade billigt
tur jag har en tid bokat hos massören...
tja det går inte jättefort.. men på måndag kommer den nya vattenledningen att kopplas in i vägen..
och grusplanen blir färdig för mig att börja lägga plattor..
jamen bussen då.. tja lite händer..
pillade ihop 28 st svetsklämmor på jobbet.. tyvärr hade jag bara några vingmuttrar så jag får åka handla.. sen skall det filas lite..
inga altartavlor.. men blir dom fulare
får jag göra fler...
sen kom jag på.. på min bay är det inga värmekammare nu.. har ju ormbo med Jrör.. så det blir 3 hål över...hmm
6 bitar takplåt en passare och plåtsax+ en fikapaus.
lägger en på ovansidan och en under.. det skall nog hindra lite värme läckage..
beställde även en Motorrums tätning på
http://www.vwimporten.se/
så visst går det långsamt.. men lite hinns det med endå.. en vecka jobb till sen har jag 3 veckor semester.. då hjä..ar kommer jag att hinna ennu mindre..
det går inte fortmen det blir ju bra i alla fall.. 
Lyx att kunna pilla med sådant på jobbet!
Vill du göra dig av med några fula svetsklämmor kan du gärna skicka dem till mig, jag är inte så utseendefixerad...
På mitt jobb måste jag jobba, ibland tom på rasten...
Fast det finns å andra sidan inte så mycket att göra i den anda du pysslar...
tja nu e det ju ett speciellt läge, då jag står hela dagarna och bygger specialfordon med varierande inredningar till olika kundgrupper, enkelt utryckt så får vi in en tom skåpbil, sen tillverkar och monterar vi en inredning sen om den består av svetsade stål ramar eller perstorps klädd plyfa eller skivor i plast eller ply, skivor klädda i galon eller nålfilt eller plast matta eller kanske aluminium plåtar eller verktygstavlor. sen monterar vi radioutrustning datorer skåp kylskåp micro ac agregat elverk invertrar massor av batterier och laddare gardiner och annat lullull som kunden beställaren vill ha..utanpå bilen oftast blåljus sirener extraljus bågar el-fotsteg.. och hållare för div redskap/utrustning.
ja det jag gör en dag varierar..
Att jag tycker att klämmorna e fula beror på att jag smaska ihop dom med migen, på eftermiddags fikat/15min så brådis var det. om jag haft tid skulle jag tigat dom.. miga e silver tiga e guld..
.. ja ja funktionen e viktig.
Och sen gör jag ju annat icke bilrelaterat..oxå.. bla sover 5-6 timmar/natt
sikket slöseri..
så många projekt så lite tid..
i Ronneby (grannorten) är det tosiga bonnadagarna nu 3 dagars marknad..med knallar och karuseller... mao massor med folk som käkar div dålig mat åker karusell och handlar kina tilverkad skit... går fete bort..
doggs are calling..
okey liten update.. håller på med min infart/ gårdsplan.. så kvällar ängnas till plattläggning några ton i taget..
på bussen har det inte hänt så mycket...kan bero på avståndet.
har försäkrat och ställt på den, och börjat plocka i hop en hög med grejer som jag skall ta med till ön, då jag åker dit snart...
hämtade min motor-rumslist hos http://www.vwimporten.se/ då dom ligger här i byn e det mycket smidigt att handla där!!
sen var jag och hämtade några nya torkarblad, som jag hade liggande i mitt andra garage...
Tyvärr hade jag inga 450 mm utan bara myyycket kortare och 505mm långa.. hoppas dom funkar utan konflickt..
bytte även spegel glaset i den vänstra spegeln då originalet var tråkigt, när jag jämförde med den högra som jag satte i glas innan.
plockade även ihop en del glödlampor att ta med, då det var någon trasig då jag kollade till bussen sisst.
måste försöka ta med lite säkringar oxå.. om jag nu hittar sådana stenålders säkringar.. blir nog att byta ut hela säkrings plinten mot flatstifts varianten.. dom känns säkrare och har större kontaktytor..
sen lyckades jag vinna en auktion,
så nu har jag en motor lucka till bussen.. då detta e en splitt -65 a lucka så är den ca 10 cm högre än bay luckan.. får se om det blir den bakre tvärgående balken i bussen som kommer att bli "rostlagad"
/ anpassad eller luckan som blir lite tunnare i underkant eller båda som blir special.
trevligt att slippa kötta min dåliga lucka och bygga om. blir ju en del jobb endå.. 
blir nog inte så mycket update här innan jag får hem bussen ,förhoppningsvis i helgen.. ta i trä!!!
/ michael
ps. på onsdag får jag min privat leverans av mina rocken -roll beslag direkt från Bremen i tyskland levererade med VW vattenbuffel
av min svåger.. han är en riktig vän!! Ds.
Det enda problemet med för långa blad är ju att de rider på listen och slits ojämnt och onödigt fort, de tar inte i varandra...
tja har tänkt på de.. i värsta fall plockar jag isär hållarna lite försiktigt, flyttar dom 2 fjäderstavarna från dom gamla gummina till dom nya, och skär av dom nya gummina till rätt längd . och sätter tillbaka i dom gammla torkar blads hållarna.
en fix som jag gjort flertalet gånger då jag velat behålla rostfria torkarblads hållare. i stället för svarta .på div veteranbilar.-- man måste tänka på att ha den avklippta sidan bort från ledpunkten på tork ararmen.. annars kan dom glida ut.. eller så limmar man med lite superlim ihop spåret utanför fjädern...
tja du Kee, du e en trogen läsare /kommer med kommentarer de e trevligt !!
någon måste ju tycka något??
eller..
Klart vi ser fram mot detta projektet, gillar att du har mycket egna lösningar.
Blir kul och få lite ideer till min buss som jag just nu bara samlar delar till.
Måste vara skönt att få hem bussen till garaget.
Hoppas resan går bra,körde själv hem min buss när jag köpte den(ca17mil)
och det gick alldeles utmärkt trors att den inte direkt var nybesiktigad 
tja nu e det bara 21 mil + havet och jag har en besiktningstid bokad och betald... den närmaste jag hitta var här hemma i blekinge fanns i skååne oxå men det e ju längre bort.. man /jag har ju rätt att åka till besiktning.. sen om jag mellanlandar hemma hos mig och ev ångrar besiktningen pga ev fel som tillkommit på vägen
(hoppas inte) vi får c.. har med bogserlina..
i hope not.. min fru möter upp ... tror jag
med min bruksholk och agerar följebil. så jag inte e helt strandsatt.. in case of....
but: propper preparation prevents piss poor performance.. så jag tror det går bra.! 
tja du Kee, du e en trogen läsare /kommer med kommentarer de e trevligt !!
någon måste ju tycka något??
eller..
Jag läser alla busstrådar, men jag slutar där, tittar ibland in på några typ1/3/rod/ghia om jag har gott om tid bygget och tråden faller mig i smaken, men den främsta anledningen till att jag inte läser allt är brist på tid. BV-skribenterna är ju jäkligt duktiga på att fylla forumet och det är en ynnest att inte orka/hinna läsa allt! Som att skumma igenom en dagstidning, hoppa över "spott-bilagan" och ge sig direkt på kulturdelen.
Vad jag ville ha sagt med mitt förra, och ett av mina kortare inlägg, var att det ju som du säkert redan vet, finns två saker det kan fela på med för långa blad, 505-bladen kommer definitivt inte ta i varandra så god marginal är jag säker på att det är och om det bara är frågan om att få hem bussen behöver man inte oroa sig för att man förstör bladen genom att de rider på listen. Hade du å andra sidan tänkt att dessa skulle få leva ett tag till då är det nog bra att du moddar såsom du beskriver.
Egentligen är det ett intressant samtalsämne, det här med torkarbladslängd på bay. Även 450-bladen tar i listen längst ut till vänster, på många bussar har man "löst" detta genom att ställa armarna i ett lägre grundläge för att de inte ska slå lika långt, men en buss med slokande torkararmar i viloläget ser så ledsen ut! Jag har tom funderat på att man ska gå mot strömmen, sätta ett kortare blad på vänstersidan, typ 405 eller liknande för att komma förbi "problemet" som ju egentligen inte är ngt problem...
Så nu fick du ett ngt mer uttömmande svar på frågan.
Beviset i att man kan orera om småsaker i evigheter blir ganska uppenbart på träffarna. 
Och glöm inte det viktigaste på din resa, kameran
Vi vill ju se bilder.
Och glöm inte det viktigaste på din resa, kameran
skiter björnen i skogen
u bet i will.. brukar väll få med en eller annan bild.. 
Här i blekinge e det super hot.. då jag e utrustad med dålig termostat så nästan dör jag... så vad göra... kom på jag åker till ön i morgon.. men jag hade ju glömt, det sitter ingen radio i bussen
6 högtalare och en antenn.men inget ljud. bussen e från -73
så en lämplig gammel-radio rotades fram,iofs vet jag inte den exakta årsmodellen.. men det e en kvalitets produkt från Blaupunkt
en Ludwigshafen troligen början 70 talet..

Jag vill ju inte ha inbrott pga dyr poplåda..
Medans jag rotade hittade jag både nya Philips "the real thing" Biluxlampor 2 nya..

En förpacking med gammaldags säkringar.. hade nästan glömt hur dom såg ut..

En billaddare för fast montage. transport skadad som endast kräver lite fix. gratis e gött !!

Ett skilje relä. som blev kasserat på jobbet pga en skuren mutter.. gick dock att laga
vi monterade dessa i alla våra fordon på jobbet innan, där vi har flera batterier.. men numera använder vi en hel elektronisk variant.

En automatsäkring+ en annan huvudsäkring.. kan vara bra att ha vid extra batteri montaget.. iofs gammla grejer men endock fungerande gratis prylar..
Och en helljus spak nos..ett gammalt marknadsfynd.. kanske passar bättre till bubblan fast den e ju lite oldschool så den blir kanske bra till bayen i nästa version
har för mig jag betala en hel tjuga för den...
Enligt min fru som tydligen inte spanat ut genom rutan, utan kollat på Smhi så skall det bli riktigt mycket REGN på Gotland dom närmaste dagarna...
så jag tog med ett 
tänk vad man kan fynda i gömmorna.. borde rota runt lite oftare..
Skall se om jag inte kan göra lite nytta nu..kanske.. eller lite mat.. kom på att det står kall öl i kylen
trevligt med semester...
kom hem till ön.. har monterat den "renoverade " backspegeln. avgasrörs förlängaren.. som min svåger sa.. det ser ut som en 2 liter buss med pipan ut på h sida..
I wisch!!
Bytte torkar gummi.. flyttade dom nya gummina till dom gamla Bosch torkarblads hållarna..och skar av överskottet. blev bra..
kapade av bultskallarna till reservljuls hållaren rotade runt lite i garaget och hittade en ASEA blå färg som var exakt rätt blå kulör så jag gjorde en liten "makeover" av bussen.
fronten e knölig efter någon övning i forntiden då man förmodligen parkerat lite nära något så reserv hjulet klämt lite.. men va f..
smort upp alla lås och fått alla att fungera
Monterat motor rums listen igår.. fy fan viket pain!! tja i bakkant av motorn kom jag helt enkelt inte riktigt åt!! de får va dom centimetrarna..
lindade avgas bandage på j krökarna under topparna. hade en stump liggande.. gör väl kanske lite..
monterade min blaupunkt radio.. och den fungerar strålande..poppade som.f.. kände mig nästan ung.. iofs ingen osta osta bas..
Angående glödlampor..det sitter bilux reflektorer i bussen.. men jag har nog några h4 liggande ..tror jag .. satte i nya glödisar så länge.. i ena sidan satt det en h4 adapter ring..så en bilux och en h4.. "asymetriskt"ljus
satte även ditt mina täck lock i motorums plåten som täcker värme slangs hålen..
åskade som fan igår kväll/natt .. men regnet spolade i alla fall bort en del damm..
tog en "provtur samband med reparation" igår kväll och svarvade av lite rost från broms skivorna ..
Idag åkte jag till närmsta tätort och tankade bussen.. 4km dit och likamånga hem.. all systems ok.
satt där och flummade buss
speciellt att växla med vänster hand.. och ingen servo...
bra med stor ratt.. lite glapp i snäckan men inte direkt störande.. bromsen tar bättre.. man kan säkert vänja sig vid detta.. blir ju en annan lunk när man traskar fram genom landskapet..
bilder kommer från hitintills arbete efter jag kommer till stabilt internett.. och inte felias ful mobil internett genom dongel..
se u all/ m..
fortsättning följer senare..
Måste ändå kännas skönt att äntligen åka lite "ASEA" blå buss 
tja jag kan ju säga.. har ägt bussen sedan i påskas.. e väl ca 1.5 månader..tror jag sedan jag bytte maskin och körde lite fram och åter på föräldrarnas gårdsplan.. så att komma ut på dom svarta ytorna var ql
skall resa till besiktningen/hem.. hoppas allt håller funkar..sist då jag montera motorn.. dvs när jag lyfte upp och hade skruvat i den.. upptäckte jag till min fasa att jag glömt fjädern som sittet på baksidan av fläktkåpan och förmodligen hjälper till att öppna spjällen..
Den låg bland verktygen.. försökte i över en timme att få den på plats..
i detta läget önskade jag att det fanns en övre motor rumms lucka på min buss..
så funderingen nu är att lossa och skjuta upp termostaten i det översta möjliga läget så inte motorn riskerar att gå varm..
suck!!jag har försökt att förtränga detta faktum.. såg efter min 8 km utflyckt idag att termostaten börjat öppna.. så den e inte kass..
så vad tror ni??
När du skriver "ingen servo" menar du väl "ingen styrservo", eller saknar din specialare till buss bromsservo?
denna bussen har INGA servo finnesser..
1600 motor med 6 ribbat låda !?
högerstyrd !!
inget broms servo
ingen styrservo eller ac tyvärr!!
bilux lampor
inga lamphållare för backljus i amarturerna
tja vad mer... jo en kampinginredd
skåpbil mer handskfacks lucka.. och innertak.. min svåger som haft flertalet bussar vart impad av att den hade handsksfacklucka.. den borde inte ha det..
bromsarna tar med en litet tryck på pedalen det e bra !
jag måste fylla på med tryck i spolar behållaren.. har fyllt med spolarvätska men lite tryck vore bra.. kan ju bli en del regn på hemresan i morgon em..
men jag har ju i alla fall nya torkarblad
och nya däck och glödlampor runt om.... har inte monterat dom nya bältena, då bältes bulten som tittade ut i hjulhuset, ser mycket rostig ut i gängan, så det blir kanske svårt att få ut den.. nu regnar det men kanske jag skär av överskottet av gänga/rost i morgon och försöker mig på en förlossning.. 
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.