1

Hej och hallå
har länge gått och drömt om att renovera en bil, i höstas gick drömmen i uppfyllelse då jag hittade mig en gammal folkvagn. valet av bil berodde främst på att det är en vagn med simpel konstruktion vilket gör den perfekt som förstaprojekt, samt att det är förjävla ballt med luftkylda motorer!
här är lite bilder från när jag körde in den i garaget för första gången.
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0055_zpskt7bqhcy.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0057_zpsxvwbhywr.jpg

jag är en 19 årig rörkrökande biltok men ganska oerfaren vad gäller bilmeck, har bara lagat samt servat brukisarna, men var sugen på att dra igång på riktigt.
anledning till att jag startar denna tråd är att jag behöver hjälp och tips från de lite mer erfarna VWargarna och att jag vill ha lite dokumentation av renoveringen.
tidsplanen och budgeten är löpande då jag inte har någon uppfattning av hur omständigt eller dyrt det är men hoppas på att den ska vara körduglig sommaren 2016 samt att den kostar runt 30 tusen att renovera. renoveringen började i december och hittills har jag plockat isär det mesta av bottenplattan samt slipat bort all färg och underredsmassa. första blir att svetsa dit nya golvhalvor.

i det stora hela är planen att det ska bli en orginalhög bagge med orginal typ 4 motor och skivbromsar fram.

jag är väldigt tacksam för all hjälp och uppmuntran jag kan få. ska försöka uppdatera så ofta jag kan

ha det gött tills vidare /Anders

Post's attachments

Attachment icon DSC_0057.JPG 923.41 kb, 63 downloads since 2015-04-01 

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

2

välkommen hit...
En snabb polering av den lacken, sen blir den guld! ICQ/ag

Vettigt att inte hetsa ihop den.. typ 4 motorn är inte bolt on.. men det vet du säkert..
vad med original motorn??

skivbroms kitt "Wide 5" Dvs original bultmönste, eller har du tänkt byta bultcirkel?
Original hög låter trevligt .. blir hjulen original också i din vision? ICQ/ag

Av det du visar, ser det ut som ett mycket trevligt objekt!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Kul ICQ/ab

Kolla upp så det är ok att kapa och svetsa i lokalen, det ser ut som trägolv Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Haha, polera upp med lite autosol och spillolja  ICQ/ad
Det blir självklart wide 5! Är sugen på slotmagsfälgar eller orginal med vita däcksidor så det blir lite av en sleeper

Vad jag har läst så ska man inte behöva kapa upp karossen för att Få i typ 4an i alla fall men modifiera kylningen till stående
Sen ska det nämnas att det blir 12v konvertering av bilen med ICQ/ab
Orginalmotorn ville förra ägaren ha kvar, och då planen va ny motor så blev det så!

Ja, oljeindränkt trägolv känns sådär att svetsa på men man får väl anlita brandvakt i form av garagekompis ICQ/ad
Vi har ett betonggolvsparti där jag står och tar kortet ifrån ICQ/ab

Ska lägga upp fler bilder nu i dagarna så kan ni få en bättre bild av skicket!

/ Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

5

skaffa en fångare fram o ta för tusan inte bort de gula varselljusen.
på din bil , räcker det att dem är inkopplade på dagen och en ynka 5w
lampa räcker(inget bakljus)  ICQ/ag

6 Senaste redigerad av Dennaan (2015-04-02 10:12:34)

Härligt objekt du hittat! Saknar du Baklysen och blinkers så har jag det liggandes för en liten slant! Lyckatill!!

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

7

hej igen

bilen har någon gång i tiden använts som reservdelsbil, dock endast småkrafs som lyktor och instrumentreglage som saknas.
men jag har inte planer på att införskaffa mig "småkrafset" förän allt grundjobb som svetsning, byte av slitagedelar och lackning är klart.   ICQ/ab

slitna amerikakofångare följde med bilen, men då man inte har råd med förkromning så blir det fattigmanskrom... vit lack haha

varselljusen är redan bortkapade (satt som satan) men de blir nog ett par fina runda gula varselljus någon gång i framtiden ICQ/ab

nu kommer lite bilder från isärplockningen:
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0072_zpsxs10sjr6.jpg
lite kabelhärva, blir att dra nytt!

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0093_zpsfrymu3ri.jpg
karossen av!

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0119_zps7iiw8xic.jpg
lite slipning med roterande stålborste, kanongrej de där!

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0124_zpsfvkjzh0g.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0083_zpslufm1fo5.jpg
rost, rost, rost mums

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0127_zpspeqgku9m.jpg
såhär står den nu

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0146_zpsgww8ew9s.jpg
uppfrächning av framvagn blir nästa fas i renoveringen, någon som har erfarenhet av detta - http://dalhems.com/sv/p/bf39972a50db4df … s-komplett


har lite frågor med:
1. drog av 2 av bultarna till framvagnen, har nu borrat ut dessa och tänkte gänga om gänggången. antar att det är M12 men vad är det för stigning på den?
2. om jag inte lyckas gänga om så tänkte jag borra genomgående och svetsa fast muttrar på baksidan (TIG- svetsa, fint ska de va'). någon som testat detta?
3. har legat sömnlös över hur jag ska få tillbaka torrisionsstavarna rätt, de släppte inne i mitten, är detta något problem? ICQ/ab

tack för responsen
/Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

8 Senaste redigerad av Johan W (2015-04-03 17:58:55)

1,5 tror jag, prova i ett annat hål Default/hmm

Ja det funkar ivf  Default/hmm

Fram: Sätt ett buntband runt dom och knacka in dom försiktigt Default/hmm

Bak: Inte om du märkt upp dom, sitter dom kvar i svärden så gör det och skriv upp hur hög den var det underlättar ICQ/ab Annars kan vi berätta det när det är dags, det finns en sänktabell http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255 som du kan kolla på Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Jag provade en vanlig M12 bult i ett annat hål men den passade ej, får väl köpa en bult med 1,5 stigning o testa ICQ/ab

Skönt att de går att fixa torrisionsstavarna, då kan jag sova gott igen ICQ/ad

Nu är golvplåtar beställda, från dahlhems, så snart sätter man svetsen i den, känns som ett stort första steg i renoveringen ICQ/ab

Plattan tänkte jag måla med POR15 men funderar på hur grov rost man kan måla över, ska man lämna in den på blästring först kanske?

Glad påsk på er alla
Hälsningar Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

10

halloj igen!

nu är påsken över och golvhalvorna är här! ICQ/ab
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0205_zpsihomnxvn.jpg

plåten var väl lite tunn men det var förväntat, får ändå säga att jag tycker passformen är fullt godtagbar med tanke på vad man hört om klokkerholmsplåtarna! ICQ/ab
tanken är att punkta fast plåtarna underifrån, slipa så de blir snyggt och sen tennspackla. är det rätt väg att gå? har ingen erfarenhet av tennspackel men det kanske finns ett smidigare sätt att göra på? ICQ/ab

det blev även lite skrot-sitesajjing veckan innan påsk uti glesbygden
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0185_zps4f6iar0p.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0177_zpsgtcinimg.jpg
det är som ni ser två välbevarade klenoder haha!

ni får ha de fint tills vidare /Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

11

hej, då har det inte hänt så mycket i garaget p.g.a annat så som lite semester o dylikt ICQ/ab

i väntan på att polarn ska flytta sin bil så att jag kommer åt traversen för inpassning av golvhalvorna mot karossen, så har jag bland annat skruvat/slitit loss bakskärmarna från karossen. skärmarna är helt kass och hjulhusen behöver mycket kärlek
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0234_zps0ehmkv1k.jpg

http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0235_zpsv6vu0nay.jpg

ganska kassa bilder, men karossen är ett projekt för framtiden, först fokuserar jag på chassit ICQ/ab

började ta isär framvagnen idag, fick lös hela trumman, inklusive spindel? o allt
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0246_zpswe2csj5k.jpg

dock så sitter trumman fast nått så in i helvete och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få loss det då jag inte har nån gassvets  Default/hmm
har ni några förslag?

har tänkt att jag tar isär och monterar ihop en sida först innan jag ger mig på andra sidan så jag har nått att kika på om de går åt helvete ^^
jag vet dock inte riktigt vad jag behöver byta för delar, vad är det allra mest väsentliga man bör byta på en framvagn som stått sen 80-talet?

sen har jag inte riktigt förstått mig på funktionen av torrisionsfjädrarna, vet ni någon bra sida som kan där jag kan få lite info? ICQ/ab

hoppas ni har lite kunskap över som ni kan dela med er av, behöver allt stöd och hjälp jag kan få. tack ICQ/ab

ha de fint! /Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

12

Kan man släppa på bromsjusteringen på frambroms så brukar trumman trilla av själv...

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Du har ingen avdragare häller Default/hmm , går det inte att lossa justeringen kan du prova att lossa skruven till hjulcylindern men ta bort luftnippeln först, går det inte i alla fall prova att sätta på muttern längst ut spindeln så du inte ser några gängor i muttern och dra den i betonggolvet med muttern först men lägg en plåt i mellan då det kan gå bitar ur golvet och funkar det inte kan man spräcka trumman men med tanke på den kassa kvalitén på nya trummor så har jag kapat hål i skölden och sen kapat av backarna då dom ändå bytts ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14 Senaste redigerad av Johan W (2015-05-11 23:35:07)

Man byter det som är glappt efter man dragit åt och smörjt den. Default/hmm

Boxerville är en bra sida om man har frågor så gå in där och fråga, det är många där som vet hur det funkar och kan massor om folkvagnar, men man kan få lite olika svar beroende på deras erfarenheter men dom är villiga att dela med sig av det dom kan ICQ/ab

Här är en länk dit... http://boxerville.se/forum

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15 Senaste redigerad av Johan W (2015-05-12 00:51:01)

Hmm ingen annan har svarat ICQ/ad Kan iof bero på att klockan är ett på en Tisdag ICQ/ae

Ähhumm fjädringen fungerar genom att man vrider fjädern istället för att trycka ihop den ska försöka hitta en bra bild......

Den här funkar nog

http://www.google.se/url?sa=i&source=imgres&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAkQjBwwAA&url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F6%2F6e%2FFront_axle_section_torsion_bar_2.jpg&ei=0zZRVcuzN8GjsgGIo4HACw&psig=AFQjCNHQg_6s-pj9RqI2gmdevGODQdFwdQ&ust=1431472211981600

Som du ser sitter det en skruv på mitten av framvagnen och där sitter den fast och det gör att det blir individuell fjädring, den kapar man dän och ersätter med justerbara sänksatser när man sänker dom ser ut så här...

http://www.google.se/url?sa=i&source=imgres&cd=&ved=0CAkQjBwwAA&url=https%3A%2F%2Fwww.mofoco.com%2Fitem_images%2Fempi_22-2802_vw_link_pin_front_axle_beam_adjuster.JPG&ei=kjhRVfatJsepsgGA4YCAAQ&psig=AFQjCNEix4TyIEer91heeyMKG8LyQY02jQ&ust=1431472658659533

I ytter kant sitter ett lager som ska ha smörj då och då, på armen sitter det en stoppskruv och en mutter den ska sitta i en försänkning på fjäderpacketet som har 6st plattor som går över till andra sidan, längst ner på armen sitter det en"bult"(3)med en snedskuren slits där det sitter en skruv som klämmer åt bulten, släpper man på den så kan man vrida lite på den och då drar man ihop leden så det inte glappar det sitter även två fett nipplar där...

http://i292.photobucket.com/albums/mm14/turbovw408/228_KingPin_Frnt_Axle.jpg

Nr2 är en bussning du bör kolla upp precis som 3an är 2an kass går den ej att fixa så den byter man, men det tar vi när det är dags för det Default/hmm


Bak är det en massiv fjäder per sida med olika splinesantal (40 och 44) och genom att vrida på den kan man justera höjden...

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Haha, ja det är väl inte majoriteten av folk som sitter uppe en tisdag kl 1, jag var då i säng kl 9 ICQ/ad

Jag har lossnat på en liten m8 bult som satt jämte bromsslangen o luftnippeln men de hjälpte inte.
Vad jag har sett så satt det bara nippel slang och den där m8 bulten på skölden? Är bulten justeringen eller är det skruven till hjulcylindern? ICQ/ab

I toppen på den vänstergängade GG så är det ju koniskt, kanske är gjort för att sätta en avdragare där, får väl köpa en o se, alltid bra att ha!
Men först ska jag ta hjälp av betonggolvet ICQ/ad

Smart de där med att dra ihop först o sen kolla glapp, så får de bli!

Tyvärr funkar inte bildlänkarna som du la upp ICQ/ac
Du Kanske kan länka dom igen sen? ICQ/ab
Tack för hjälpen
Fortsättning följer när jag fått isär skiten! 
God morgon på er!

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

17

Hehe jo jobbar tre skift och har svårt att somna ICQ/ad

Det är till cylindern men du måste knacka in cylindern med i trumman Default/hmm

Det är väl hålet till hastighetsvajern du menar Default/hmm

Jävla internet man kan ju inte stjäla länkar längre, det var bättre förr Default/lol

Post's attachments

framvagn.jpg, 316.79 kb, 1200 x 928
framvagn.jpg 316.79 kb, 203 downloads since 2015-05-12 

fv kapad.jpg, 53.32 kb, 598 x 392
fv kapad.jpg 53.32 kb, 198 downloads since 2015-05-12 

sänksats.jpg, 11.54 kb, 275 x 225
sänksats.jpg 11.54 kb, 186 downloads since 2015-05-12 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

Hej
Nu va det ett jävla tag sen jag uppdaterat

De som har hänt är väl i princip att jag fått fast framvagnen ordentligt, lite special dock
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0278_zpsemn8vndx.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0286_zpsgivwo0ma.jpg

Sen så är den ena golvhalvan snart ditsvetsad
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0292_zps9khosp1x.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm31/Baconbiffson/Folkan/DSC_0296_zpsollkkgof.jpg

Nu så är tanken att när jag svetsat klart golvhalvorna att jag ska lämna in både kaross och platta på totalblästring för att sedan laga rosten och lacka bilen blå hmm
Har dock grunnat lite till och står i dilemmat om jag ska göra detta eller bara laga rosten och köra den med lite patina...
Vad tycker ni som råkar slänga ett öga på denna tråden?
Jag är ju blott 20 bast och vet inte hur seriöst jag ska renovera den, jag är ju så fruktansvärt sugen på att ut o köra luftkylt!!

Ha de fint i värmen / Anders

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

19

vore jag dig skulle jag byta ut bultarna som håller framvagnen mot några i 12:9 stål. om du är rädd om livet vill säga?  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

20

Ja, det där såg ju ut som om du gått ner i dimension också. Inte helt bra...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

21

Framför allt så ska du inte använda bultar du svetsat/skarvat... aja baja.

Till din fundering i övrigt så tycker jag du ska höra i ordning plattan med alla slitdelar osv om du vill ut och åka skapligt snart.
Lämnar du in karossen på blästring så finns risken att den blir som en tesil med massor av jobb som följd och det kan ta ett bra tag innan du kommer ut.
Laga det nödvändiga och kanske göra det mer seriöst senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22

Jag vred av de gamla bultarna som höll framvagnen, så fick borra ur dem, passade på att borra helt genomgående,  gängade upp hålen till m12, drog i bulten så de stack ut ca 15mm på andra sidan och låste med kupolmuttrarna samt solfjäderbrickorna. Förstår Inte varför hållfastheten skulle försämras, förklara gärna ICQ/ab du kanske tänker på de bultar som ligger bredvid, de har jag bara använt som provbult innan jag fått tag på riktiga grejer ICQ/ab

"Vanliga" bult så som dessa är väl 8:8 Stål va, hur kommer det sig att jag bör byta till 12:9 stål, är det de original? Vart får man tag på bra utbud av 12:9 bult med för den delen ICQ/ab
Är det rätt att den första siffran står för hur många Nm eller liknande bulten tål per mm3 och att den andra siffran står för hur många procent av bulten som kan sträckas innan den går av? Har ett vagt minne av att jag o polarna diskuterade de i skolan haha

Det är väl just det att man kanske bara får tillbaka en hög med rost om en skickar det på blästring, du har helt rätt i det du säger. Tack för responsen, är som sagt gröngöling så all diskussion är lärorik ICQ/ab

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

23 Senaste redigerad av mettis (2015-07-02 21:15:23)

"Vanliga" 8.8 bult är normal kvalitet. Jag har oxå borrat bort, gängat M12 samt säkrat med extra mutter på "insidan"... Använd inte skarvade bultar eller gängstång (i så fall gulmärkt (8.8) - "vanlig gängstång är som skruv/vagnsbult" -typ 4,6..., eller rostfritt...-) Unbraco (svarta insex) håller annars 12,9 kvalitet, för att de tål högre dragmoment - helt onödigt här alltså...

Eftersom fästet i (mellan rören i) framvagnen är i (3-4mm?) plåt, drar man ju ändå inte så med så hårt moment, den skall ju "bara" hållas på plats i ramhuvudets pressning.

På väldigt rostiga bilar (på 2 st av de jag gjort iordning) har, pga av damm/jord mellan/inuti framvagnsfästet originalbultarna antagit en "timglasform" med ca 8mm på mitten pga rost....Se över detta, ni som inte demonterar framvagnen i samband med rostlagning !-)

På min 66:a gjorde jag så här... avkapade borr, sladdlös och kofot ,-)

http://i.imgur.com/IBylgWC.jpg

http://i.imgur.com/QN2Bblg.jpg

http://i.imgur.com/o91qs0B.jpg

24

Du säger alltså att det räcker gott att använda vanliga 8:8 bult för infästningen, den enda modifieringen jag har gjort av bulten är att jag har förlängt gänggången ca 30mm.  Det skulle aldrig falla mig in att varken skarva eller slipa ned bulten av rent logiska anledningar ICQ/ab

Orginalbultarna hade timglasform på mitten precis som du säger, skulle nästan kunna tro att de var nersvarvade haha

Hur resonerar du JN, att riskera livet för lite crusing är väl inget jag vill ICQ/ad

Nu blir det att sätta sig i sin AC-fria bil och vänta på den tropiska värmeböljan
Ha de!

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken