1

Hur ser man skillnad på en early vs en late?

Har tre dörrar:

En med 68:a handtag, med lätthål vid gångjärnen. Med beige/grå luftkanal på dörrsidan.

En med 69-> handtag utan luftkanal på dörrsidan o utan lätthål vid gångjärnen.

En med 69-> handtag med luftgaller längst bak på dörrsidan, men den har lätthålen vid gångjärnen.

Min -72a buss har luftkanaler på dörrsidan och lätthål i dörren runt gångjärnen.

Min fråga är...vad är vad???  Default/hmm

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Luftkanal dörrsidan är nog klein å lyx. Den utan kanal kombi, panel å pickis.  Men detta är bara kvalificerade gissningar.  Fattar inte vad du menar med lätthål  dock. Bild?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Det ska jag fixa.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Det finns en tidig modell och en mellan modell och en sen modell på dörrar. I alla fall om man ser till gångjärn.

Men det går att byta gångjärn, så de passar imellan årsmodellerna. Det går alltså att sätta sena dörrar på en tidig buss, men inte första generationens dörrar på sista generationens bussar.

Dom tidiga har 10mm sprint försänkta bultar. Mellanmodellen har 8mm sprint och försänkta bultar och den sista modellen har 8mm sprint utan försänkta bultar. Sista modellen har gängor i den yttre gångjärnsdelen.

Jag vet tyvärr inte brytpunkten mellan de olika modellerna.

En -68 dörr är lätt att känna igen på ytterhandtaget med tryckknappen och att låsknappen sitter uppe vid rutan. 1969 kom nya yttre dörrhandtaget och låsknappen flyttades till det inre handtaget.

Runt 73-74-75 någongång, flyttades låsknappen upp till rutan igen och det tillkom ett ventilationsgaller i dörren/dörrklädseln. Inte den långa luftkanalen/armstödet, utan ett galler långre ner. Luftkanalen är som Danne skrev ett klein/lyx tillbehör.

5

76-79 har M8 låg sexkantsskalle med bricka under.
I mitten/slutet av -77 kom det ett annorlunda fäste för länken som begränsar utslaget på dörren.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Demian skrev:

Runt 73-74-75 någongång, flyttades låsknappen upp till rutan igen

Min -74 pickis har låsknappen uppe vid rutan och en -73a jag skrotade har inte det utan låset nere i handtaget.

Tänkte montera -73 dörrarna på min -75a eftersom dom är i bättre skick, funkar det utan bekymmer? eller måste man byta nåt mera? ser låsdelen i B-stolpen lika ut -73 som -75?

7

Det borde funka. Men du får kanske plocka med gångjärnen.

8

Perfekt, tror jag har gångjärnen kvar på dörrarna..