1

Hej,

12 volts delen i mitt gamla kylskåp har lagt av (kortis) och jag har lokaliserat felet till värmeelementet.
Dock hittar jag ingenstans där det går att köpa en ny.
Någon som har i reserv? Kanske vet var det finns att köpa?

Det är lite brått då jag snart ska iväg på semester i husbilen...

Fakta Kylskåp:
Electrolux RM 185 GV

Fakta Värmeelement:
10mm i diameter
160mm lång
12 volt
85 watt
Bifogar en bild:

Post's attachments

IMG_0784.JPG, 179.57 kb, 640 x 480
IMG_0784.JPG 179.57 kb, 192 downloads since 2015-06-23 

2

I många år har jag varit båtägare, och en del kylskåp har passerat revy, några har reparerats med tveksamt resultat.
Min bistra erfarenhet är att det sällan är mödan värt att reparera gamla kylskåp. Det är ju i allmänhet likadana kylskåp man har i båtar, husbilar och campingbussar.

Jag är mycket nöjd med ett Isotherm Cruise strömsnålt kylskåp jag har, på 42 liter, men det finns andra storlekar. Det kostar ju en rund slant, pengar som kanske inte finns så här i början av semestern...?
Men du får en länk i alla fall, båttillbehörskedjan Hjertmans har i alla fall extrapris just nu:
http://www.hjertmans.se/produkter/varme … p-42-liter

Sedan kan man ju undra över ett värmeelement i ett kylskåp, men det sitter förstas i skåpets värmeväxlande del.
Hur har du konstaterat att det är kortslutning i elementet föresten?
Om man mäter med en ohm-meter över ett värmeelement får man ofta indikationen på kortis eller ett väldigt lågt motstånd, ohm.
Det är så värme alstras på elektrisk väg, ett litet motstånd med hög effekt. Hur många ohm får du om du mäter? 0 ohm är kortslutning, du borde ha runt 1,5-2 ohm, eller någonting i den storleksordningen.

Vad händer om du kopplar ditt värmeelement över en 10 eller 15 amperes säkring till batteriet? löser den säkringen också ut, eller blir det någon värme i elementet?
Om jag räknat rätt borde detta element dra litet drygt 7 ampere vid 12 volt, mer om spänningen sjunker.

Sådana här element brukar bestå av en lång motståndstråd, vanligen av kantahl, hur-nu-det-stavas, lindat i en spiral, ofta med något isolerande material emellan lindningarna, denna isolation kan ha skadats så att det blir en intern kortslutning, kolla det, om det går.
Annars är ju det vanligaste att tråden brinner av, då går inga säkringar...

Men det är klart, bra om du kommer över ett nytt element, men bäst är att köpa nytt kylskåp..."bara" 4200 kr...

Snygg perstorpskiva under elementet, "Virrvarr" heter mönstret, designat av ingen mindre än Prins Eugene! bara en sådan sak... var rädd om den skivan! ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Japp, du har rätt!

Det är inte kortis som jag lite slarvigt skrev utan avbrott någonstans inne i röret.
Kan jag laga det för en 500:- så är det ju billigare än de 4.200:- som du länkade till och som dessutom saknade både gas och landström.
Men jag såg att det bara drog 0,6A i stälet för det drygt 7A som mitt drar och det var mycket intressant, jag har ju läst att den typen jag har (absorption) ska dra mer men det var ju en stor skillnad.
Då räcker nästan min solpanel till för att driva kylen och skulle det regna hela semestern så räcker mitt 80Ah batteri i drygt 130 timmar mot annars 11... (okej att den drar inte 7A hela tiden).

Bra tips!
Johan
PS. Skivan är en nytillverkad kopia från Fredells.

4 Senaste redigerad av Fats (2015-06-23 13:47:32)

På min buss har jag gjort följande:
(eller inte jag, kompisen Kalle som är en fena på el kom på denna lösning)

12v-delen gick sönder i mitt eletroluxskåp.
Vi köpte en kylbox för 600:- där elen och kylningen sitter i locket.

Sågade hål bak på kylskåpet, fäst locket och täta med skum.
Sätt en brytare på framsidan.
Fungerar klockrent!
Ser ganska orginal ut
ICQ/ab

Post's attachments

bay6.jpg, 109.4 kb, 640 x 480
bay6.jpg 109.4 kb, 179 downloads since 2015-06-23 

5

Alla sätt är bra... Det var ju riktigt innovativt!
Bara det att det kanske är ett sådan där halvledar kylelement, peltierelement, och dom drar ordentligt mycket ström.

Jo, Petrolhead, då har kanthaltråden brunnit av, med litet finmekanik kan den kanske tvinnas ihop, det går inte att löda på vanligt sätt i sådan tråd, och om det hade gått så hade ju värmen i röret smält tråden. Det finns annars motståndstråd att köpa hos vissa elektronik butiker, men det kan vara svårt att få till samma motstånd i den nya tråden. Kanske sd kan skrota en gammal hårtork eller värmepistol och stjäla ett värmeelement där...? Ett vilt tips... ICQ/ad

Det är väl annars bara en fördel att slippa gasol i kylskåpet!? Jag har en tragisk kvävningsolycka i minnet som orsakades av ett läckande gasolkyskåp. Landström fixar du ju med en C-tech batteriladdare som back-up, du behöver inga stora mängder ström, du har väl redan ett ett extra förbrukningsbatteri till bodelen i bussen? För det är ju direkt urdummt att koppla ett sådant kylskåp på bilens startbatteri.

Ja du måste ha ett batteri mellan solpanelen och kylen, annars funkar det inte, om ens du har en 100w panel mitt under ekvatorn...

Jag kör en kyl och diverse förbrukare på 120 Ah golfbilsbatteri, med en 55w solcellspanel och behöver sällan ta landström. Men å andra sidan har jag en 100A generator som snurrar kanske en till två timmar per dag.

Men den kylen är snål! Dessutom känner den av spänningen i elsystemet och går på fullvarv när generatorn laddar eller när du tar landström, då laddar den upp en kylackumulator under frysfacket, när sedan laddningen upphör får kylen ned på sparläge.
Men kylskåps förbrukning beror ju mycket på omgivningstemperaturen, det kan vara bra, oavsett vilket skåp man har, att låta tilluften sugas från något svalare ställe.

6

Hur blev det sen?

Jag köpte Kylskåpet som Björn rekomenderade och installerade med nytt fritidsbatteri på 85Ah.
I början var jag orolig att strömmen inte skulle räcka och laddade batteriet så fort jag fick chansen men efter ett tag slutade jag med detta och låter solcellen (och ibland lite bilåka) ladda batteriet och det har inte än tagit slut ca 4 veckors camping på bla Gotland och Öland.
Jag köpte 49 liters med en ram runt och det passade som handen i hansken, skåpet är betydligt större än det gamla (invändigt) och med ett riktigt kylfack för isen till GT  ICQ/ag
Om man är lite känslig för ljud så går det utan problem att stänga av skåpet över natten, ända nackdelen var att det blev lite mer frost/is i frysfacket.

Så tack för hjälpen/tips!

Mvh
JOhan

Post's attachments

nykyl.JPG, 95.85 kb, 640 x 480
nykyl.JPG 95.85 kb, 186 downloads since 2015-08-10 

7 Senaste redigerad av kee (2015-08-10 17:14:03)

Ja för en sån som mig är det lite kul att läsa en sån här tråd "i revy" så att säga. Jag är stark förespråkare för kompressorteknologin för mobil kyla och menar på att skillnaden är dramatisk! Jag använder numer mitt skåp även när jag bara är ute och handlar i sommarvärmen och det är utöver själva campinganvändandet, praktiskt att ha vid alla längre färder då man ska ta med sig kyld mat. Den medhavda ölen är iskall när man kommer ut till stugan.  ICQ/ag

Jag har också gett mig in på spåret att försöka mig på att reparera gamla grejer, även kompressorsystem, men det är inte värt det. Teknologin går framåt och nya skåpen blir bara snålare och tystare.

Själv köpte jag det enklast möjliga kompressorsystemet från watski, det saknar akumulatorfunktionen de dyrare har, men i och med o-rings-evaporatorn får man ett frysfack "light" och jag får utan problem ner hela skåpet till minusgrader om jag "eldar" på ett tag. Detta är då installerat i westfalias original isbox och de tre centimeterna frigolit verkar funka som isolering.

Kul att du kom fram till rätt slutledning. Evaporatorteknologin är bra iom att den är så tyst, men värdelöst att man måste köra på gas om man saknar landström. Peltierteknologin är varken bra eller strömsnål. Det är mest värme på utsidan som bildas. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Jo jag är helnöjd med mitt skåp, hade visserligen bara plats för ett på 42liter.
Köpte en "ny" båt i går, och den hade likadant Isotermskåp, och Isoterm vv-beredare, kanske var det det som avgjorde köpet.. . ICQ/ad