1 Senaste redigerad av malmen (2011-06-30 14:26:53)

Efter att min kära sambo tvättat en av mina motorer så tyckte hon fortfarande att den såg ut som skit, hon har någon släng av städmani så det är väl inte så konstigt att en trött grå metallklump ser lite tråkig ut.
Hur som helst, jag frågade om hon ville snygga till den ännu mer, slipa, putsa, polera, måla och det ville hon. Så jag har fixat en temporär arbetsbänk åt henne och jag tänkte riva isär motorn i de närmaste dagarna.

Men jag har tyvär ingen aning om vad för verktyg och tillbehör jag ska köpa åt henne, för det här är inte riktigt min grej. Jag vet inte heller riktigt vilket tillvägagångssätt som är bäst för att lösa t.ex rost osv.
Jag har googlat en del, men det är fortfarande en del frågetecken som jag inte får löst, och jag ser gärna fler sidor av ett mynt. Så jag undrar om det är någon här som sitter på värdefulla tips?

- Vad för handverktyg är att föredra, vanlig borrmaskin eller ska jag fixa en tryckluftsdriven pryl, t.ex vinklat handtag eller något?
- Vad för tillbehör till maskinen ska jag fixa?
- Hur är det med rostlösning, jag har läst om saltsyra- och citronsyrabad och det verkar ju fungera, men är det något speciellt man ska tänka på före och efter behandling?

Ja, alla tips och trix är välkomna för att få motorn lite mer blänkande ICQ/ab

2

Fattar inte riktigt vad du menar? Det är ju inte samma teknik för att få motorblocket och kylplåtarna snygga.

3

HenrikL skrev:

Fattar inte riktigt vad du menar? Det är ju inte samma teknik för att få motorblocket och kylplåtarna snygga.

Njaaa....motorblocket rostar ju inte. ICQ/ab

4

HenrikL skrev:

Fattar inte riktigt vad du menar? Det är ju inte samma teknik för att få motorblocket och kylplåtarna snygga.

Jag har noll koll på hur man snyggar till en motor och allt som hör där till, motorblock som kylplåtar och söker därför alla tänkbara tips och trix för att snygga till den. Min kunskap sträcker sig till avfettning och tandborste typ.

Jag har googlat en del under dagen men jag har fortfarande inte fått riktigt kläm på vad jag behöver och hur jag ska gå tillväga, och det känns surt att köpa på sig en massa prylar som man sen aldrig kommer använda. Om det är en teknik för att fixa blocket snyggt och en för kylplåtarna får jag väl helt enkelt lära mig båda och köpa prylar till båda. ICQ/ab

5

börja med en bild så folk får en uppfattning om motorns förfall ICQ/an  då är det kanske lättare att råda.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av PeCe (2011-06-30 16:55:22)

Hej,

Plåtdetaljer = Blästra/slipa, pulverlack alt. grunda/lacka. Ska du lacka så använd en bensin-, olje-, och värmebeständig färg.
Aluminium, (blocket) = Tvätta, slipa lätt och undvik ALLA anläggningsytor. Ska du ha utställningsskick, polera.

Här finns det mer om att polera aluminium.

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

7

PeCe skrev:

Hej,

Plåtdetaljer = Blästra/slipa, pulverlack alt. grunda/lacka. Ska du lacka så använd en bensin-, olje-, och värmebeständig färg.
Aluminium, (blocket) = Tvätta, slipa lätt och undvik ALLA anläggningsytor. Ska du ha utställningsskick, polera.

Här finns det mer om att polera aluminium.

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

/ P

Det är inte speciellt mycket aluminium i ett std-vevhus.

8 Senaste redigerad av michaelth (2011-06-30 17:51:33)

tja jag fuskar med mina motor block ICQ/ad  jag brukar tinner tvätta och skrapa rent.. sen blåser jag helt fräckt på lite fälg silverfärg.. brukar hålla sig bra.. i alla fall några år.. plåtkåpor brukar jag slipa rent rosten med sorry !!"negerkrull "  vet inte firma namnet.. sen på med grundfärg och avsluta med halvmatt svart spray..sen avsluta med nya skruvar och brickor.
Givetvis är det både snyggare och bättre, att blästra av och skicka på pulverlack..  man kan glasblästra  "lättmetall" detaljer så blir det ju snyggt i alla fall ett tag..
hur långt man vill gå är ju en fråga om kraft lust och pengar.. Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av HejHejCF (2011-06-30 20:02:34)

skruva ihop motorn ordentligt sen så inte frugan blir ledsen när det läcker olja på det hon fixat.

Jk ICQ/ad

Jag har funderat på att spraymåla asfaltsplattorna i motorrummet svarta. Jag undrar om de tål att avfettas...!

10

HejHejCF skrev:

skruva ihop motorn ordentligt sen så inte frugan blir ledsen när det läcker olja på det hon fixat.

Jk ICQ/ad

Jag har funderat på att spraymåla asfaltsplattorna i motorrummet svarta. Jag undrar om de tål att avfettas...!

Jag tog bodyspray funkar alldeles utmärkt

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

11 Senaste redigerad av kee (2011-06-30 21:26:53)

HejHejCF skrev:

skruva ihop motorn ordentligt sen så inte frugan blir ledsen när det läcker olja på det hon fixat.

Precis vad jag tänkte, jag menar, jag har sett fler oljiga folkamotorer än rena. Pedantiskt rent och en snygg lackerad yta vetefaen. Första bästa domkraft som kommer kontakt med motorn gör några snygga märken och när installationen jävlas och du måste jucka in den, har du troligtvis ännu fler märken. Lägg därtill allt vägdamm, oljespill, servicar, märken av verktyg och liknande defekter som blir av att motorn används, så vet jag inte om en blank motor verkar så attraktiv längre. Men det är klart, kör man knappt med sin vagn, då går det nog att hålla allt i skick. Sen är inte alla så "hafsiga" som jag heller. Vill inte döda ngn entusiasm här, bara bringa lite tankar från erfarenheten.

Det är inget vardagsrum man åker runt med baktill...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

michaelth skrev:

börja med en bild så folk får en uppfattning om motorns förfall ICQ/an  då är det kanske lättare att råda.

Har tyvärr ingen bild, men skicket är inte sååå himla farligt, lite skit här och var som inte kommer loss och en massa ytrost. Jag hade klarat mig med som den ser ut idag, men sambon ville putsa bättre.

PeCe skrev:

Hej,

Plåtdetaljer = Blästra/slipa, pulverlack alt. grunda/lacka. Ska du lacka så använd en bensin-, olje-, och värmebeständig färg.
Aluminium, (blocket) = Tvätta, slipa lätt och undvik ALLA anläggningsytor. Ska du ha utställningsskick, polera.

Här finns det mer om att polera aluminium.

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

/ P

Jag har läst en del på poleringsguiden och fått en del tips, men jag är fortfarande lite lost vad gäller inköp eftersom de produkter som länkas där har utgått. Borrmaskin har jag, men det känns på något sätt otympligt att ro runt med. Vore det inte smidigare med t.ex en vinklad slipmaskin eller enrakslipmaskin? Eller är det bortkastade pengar tro?

Lamellstift för polering och slipning, vilken storlek/tjocklek/hårdhet eller hur man nu mäter dem?
Polerskiva, vilken sort?

Hur är det med märken inom den branschen, är det skitsamma eller gör det verkligen skillnad på A- och b-kvalité?
Gällande skicket så vet jag inte vad tanten har i tankarna, men det skulle ju blänka sa hon. Antar att det blir mer än en omgång med polering.

HejHejCF skrev:

skruva ihop motorn ordentligt sen så inte frugan blir ledsen när det läcker olja på det hon fixat.

Haha, ja det ska vi väl kunna fixa. Alternativt ställer vi den i ett skåp sen ICQ/ab


Det är förresten ingen som har erfarenhet av syrabad av olika sorter? Jag vet att det fanns en snubbe på MB som var duktig på det där, jag läste igenom alla tips han hade och sparade trådarna i mina favoriter, men det har jag ju ingen nytta av nu eftersom MB blev som det blev  ICQ/ac

13

Nicklas skrev:
HejHejCF skrev:

skruva ihop motorn ordentligt sen så inte frugan blir ledsen när det läcker olja på det hon fixat.

Jk ICQ/ad

Jag har funderat på att spraymåla asfaltsplattorna i motorrummet svarta. Jag undrar om de tål att avfettas...!

Jag tog bodyspray funkar alldeles utmärkt

Okej. Tack!

Glömde säga - Lycka till, Malmen!