Efter att min kära sambo tvättat en av mina motorer så tyckte hon fortfarande att den såg ut som skit, hon har någon släng av städmani så det är väl inte så konstigt att en trött grå metallklump ser lite tråkig ut.
Hur som helst, jag frågade om hon ville snygga till den ännu mer, slipa, putsa, polera, måla och det ville hon. Så jag har fixat en temporär arbetsbänk åt henne och jag tänkte riva isär motorn i de närmaste dagarna.
Men jag har tyvär ingen aning om vad för verktyg och tillbehör jag ska köpa åt henne, för det här är inte riktigt min grej. Jag vet inte heller riktigt vilket tillvägagångssätt som är bäst för att lösa t.ex rost osv.
Jag har googlat en del, men det är fortfarande en del frågetecken som jag inte får löst, och jag ser gärna fler sidor av ett mynt. Så jag undrar om det är någon här som sitter på värdefulla tips?
- Vad för handverktyg är att föredra, vanlig borrmaskin eller ska jag fixa en tryckluftsdriven pryl, t.ex vinklat handtag eller något?
- Vad för tillbehör till maskinen ska jag fixa?
- Hur är det med rostlösning, jag har läst om saltsyra- och citronsyrabad och det verkar ju fungera, men är det något speciellt man ska tänka på före och efter behandling?
Ja, alla tips och trix är välkomna för att få motorn lite mer blänkande 
då är det kanske lättare att råda.
jag brukar tinner tvätta och skrapa rent.. sen blåser jag helt fräckt på lite fälg silverfärg.. brukar hålla sig bra.. i alla fall några år.. plåtkåpor brukar jag slipa rent rosten med sorry !!"negerkrull " vet inte firma namnet.. sen på med grundfärg och avsluta med halvmatt svart spray..sen avsluta med nya skruvar och brickor.