Här finns ett elschema för din bil:
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … iagram.pdf
Men jag måste erkänna att jag har litet svårt att förstå denna typ av scheman.
Under baksätet finns det också diverse kablar och ett litet blankt relä till elbakrutan.
plastkontakten är en kabelförgrening, det skall finnas tre kablar i den, kanske en är till det släckta bakljuset som skall sitta i den tomma anslutningen?
Det finns fler sådana förgreningar i din bil, och nummret är ett artikelnummer, inget som beättar var i elsystemet denna finns.
Dom två bruna, brun/vita är ju avslitna, leta reda på var dessa kan ha varit anslutna.
Brun brukar vara jord, om relet finns kvar så skall anslutning 85 eller 86 på reläet vara jordad, det kvittar vilken, men det brukar vara 85. Den andra, 86 går till strömbrytaren, 30 på reläet skall vara kopplad via en hängsäkring till batteriets pluspol. 87 skall ha en blå/vit kabel och går till elbakrutans ena sida, den högra om jag minns rätt, den andra sidan är jordad.
En sak som kan förvirra ordentligt i dessa sena bubblor är VW-diagnos. Om du tittar till vänster i motorrummet så finns det en stor multikontakt med ett lock på där. Från denna förgrenar det sig en massa tunnare kablar in i hela bilen. Det var mätkablar för ett tidigt felsökningsverktyg som
VW använde under denna tid.
Angående hel och halvljus.
För att förtydliga, så har du förste en "strömställare" på instrumentpanelen med vilken du kan slå på ljuset. Denna har tre lägen.
0 allt avstängt.
1 parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning.
2 parkeringssljus, bakljus, instrumentbelysning och halv- eller helljus.
Med spaken på rattstången till vänster, manövrerar du ju blinkers och ljustuta, alltså avbländningen, hel- eller halvljus.
Detta sköts av ett relä, och det kan vara trasigt, eller så kan någon av dess anslutningar bortslutna, då där finns såväl minus som plus. Man manövrerar detta relä med en minuspuls från blinkspaken. Detta relä heter "J" i schemat jag länkar till.
Hur är det, funkar blinkersen?
Och om du kollar i schemat, vilken säkring är det som går sönder? Vilka andra förbrukare är anslutna till samma säkring? Kan det vara något fel på dem?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."