1

Hej,
Behöver hjälp m kablaget till generatorn.
Har en likströmsgenerator på nya motorn som är monterad i en 1974 1303S vars motor hade växelströmsgenerator.
Jag kan iofs flytta över gen/bränslepump mm MEN jag vill ju lära mig oxå:-)
PÅ likströmsgen finns 2 kabelfästen, står jag bakom bilen så heter den vänstra D+ och den högra "OF" (ngt otydligt)
På växelströmmaren finns en mindre kopplingspunkt benämnd B+ och den större har en plastkoppling med 3 kablar benämnda D+, D- och OF eller DF.

Min fråga är: HUR ska jag sätta kablaget som hör till växelströmmaren på den äldre likströmmarens 2 poler?

Tackar på förhand gör
/Isak Isaksson

2

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image.jpg1_zpslxw23y6j.jpg
Hej!
Du får dra nya kablar.
På skisen ovan ser du kopplingsschema för både lik- och växelströmsgenerator, du ser själv skillnaden.
Från växelstrmömsgenetratorn kopplar du B+ till den stora anslutningen på startmotorns solenoid, där den sedan har förbindelse med batteriet via den tjocka batterikabeln.
De andra tre DF, D+ och D- heter samma sak i båda ändarna, på generatorn och på regulatorn, bara att koppla ihop. I original hade dessa tre en trepolig multikontakt i var ända, men om detta kontaktstycken inte finns kvar klämmer man på vanliga flatstiftshonor, observera dock att anslutningrna har olika placering på generatorn och på regulatorn.

Det finns en annan växelströmmare också, som bara har B+ och D+ den har inbyggd regulator.

Och en grej till, D+ skall ha en avgrening till laddningslampan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ok, thanx
Varje dag jag lär mig något är en bra dag. Ska se om jag hellre flyttar över delar istället:-)
/Isak

4

Missuppfattade jag dig? Jag kanske läste slarvigt, sorry.
Växelströmsgeneratorer är ju att föredraga, de laddar bra redan vid låga varvtal, och kräver mindre underhåll. För att minska kabeldragningen kan du placera växelströmsregulatorn i motorrummet, jag har satt fast min i samma fästskruv som den stora runda täckplåten för fläkten. Det är bara fördelar med växelströmsgeneratorerna! Bränslepump får du ju säkerligen byta ändå, förbrukningsvara, och då kan du lika gärna köpa en med lägre profil som får plats under växelströmsgeneratorn. Men det viktiga var kanske min enkla skiss hur det skall kopplas.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hej o tack för hjälpen, jag bökade runt lite och fick dit växelströmsgen och den lutande pumpen.
Kanske nedanstående hör till projekt....för 45 år sedan var jag duktig sponrad VW kille med körningar Rally och Rallycross i mellansverige och Finland, 2 fria bilar och med Perry A som motormek.
I januari kom jag plötsligt på att jag nog inte åkt riktigt färdigt och ringer runt och får en 1303 S från Jämtland som sponsrad bil, den skottades fram e 14 år i drivorna, gjordes ren, lackades röd förstås, nya bromsar mm, besiktades o levererades till mig i Rimbo. En bil från Jämtland är ju helt rostfri:-) Tack Folkes bil i Strömsund.
Motorn var ju som det brukar vara i dessa gamla farkoster, en jordhög, men den tuffade på.
Till min förvåning så kom jag ihåg det mesta när motorn skulle ur, hur jag vinklade höger och vänsterarmen o  runt och upp för att nå övre motorbultar, kanske inte så märkligt ändå, det vi minns bäst är ju det som är oftast varit kul.
Den gode Hans Landelius tog muttrande emot "jordhögen" som jag plockat isär och gjort ren,,,trodde jag, Hr Landelius är mer som en kirurg, rent är RENT, inget annat!
Nu sitter en nyrenverad 1600 motor, vässad till ca 130 hk och Waldegårds Minne blir första testet i helgen, mer som föråkare, sedan Midnattssolsrallyt.

Ni som är lite yngre än 66 år, se fram emot dessa angenäma återfall när ni får "åldersnojja" vid 40 eller 50.
"Sjukan att åka i skogen" går inte över. Ser fram emot min 75 och 80 årsdag:-)))
/Isak

6

Lycka till!
Växelströmmaren ger ju mer kräm till tändspolen, det blir bättre gnistor, motorn går bättre!
Jag tog hand om en 1303 -74 i höstas, den gick dessvärre inte att rädda, rostigare och mer mossbevuxen skrothög får man leta efter. Men delarna som gick att återanvända spreds över Västra Götaland. Kanske jag kommer upp till Rimbo och Norrtälje i höst med en hög begagnade delar som jag inte behöver...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Har egentligen inga problem eftersom det allt som oftast är just problemet som är problemet....
När jag monterade den nyrenoverade motorn, och även satte dit växelströmsgen som tillhörde den förra motorn så tänker jag att allt kablage sitter där det ska.
DOCK finns en svart kabel med hängsäkring som kommer fram gnm plåten bakom fläktkåpan på höger sida och som jag inte riktigt vet var den ska sitta, motorn går som den ska iofs. Har jag rätt om jag misstänker att den kabeln kan ha ngt att göra med att säkring 2 smäller av direkt och att enbart helljuset går när när jag sätter på ljuset? Ljusrelät klickar som det ska och för att krydda på lite så funkar inte höger bakljus, blinkers är ok.
Är det nu problemet som är problemet eller är det jag? Iofs äger jag problemet och vill gärna sluta äga det...:-)
Tacksam för råd
/Isak

8 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-14 09:13:22)

Hängsäkringen på den svarta kabeln i motorrummet skall anslutas till plus på tändspolen. Denna svarta kabel är till backljuset, kabeln går vidare till backkontakten i växellådan och sedan till de båda backlamporna. Svarta kablar kan vara plus i VW/Bosch elsystem. Bruna är oftast till minus, jord.
På tändspolens plussida sitter ju även en svart kabel till förgasaren, på dess minussida ansluter ju en grön kabel från brytarspetsarna.

Nu hängde jag nog inte med riktigt vad som händer med ljuset..?
Om det bara är helljuset som fungerar skall du kolla säkringarna, när du säger säkring 2, från vilket håll räknar du då? Att bara en baklampa funkar kan ju bero på att den släckta saknar jurd eller helt enkelt är trasig. Bak och bromsljuset finns i samma lampa, en sån där med två glödtrådar.

Men hel och halvljus styrs av ett relä som du manövrerar med spaken på rattstången, och du måsta ju blinka, ljustuta, två gånger för att det skall återgå till exempelvis halvljus.
Men även i strålkastarna skall du ju kolla om lamporna är hela och att du har bra jordförbindelse.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Nu tror jag att jag fattar hur du menade... ICQ/ad
Tändspolens strömförsörjning, plus, är dessvärre osäkrad. Denna kabel kommer direkt från tändningslåset och går till tändspolen. Sedan till förgasarens avstängningsventil och till chokeelementet. Dessutom till backljusen.
På en 1302 jag en gång hade hade jag lyckats kortsluta denna kabel innan hängsäkringen, varvid jag fick en liten brand i tändningslåset, detta hände på en motorväg, bilen stannade. Jag fann felet rätt fort och hade verktyg med mig så att jag kunde få av ratten, bort med tändningslåset och sedan en tjuvkoppling... Därefter har jag alltid hängt på en 20 A säkring på denna bakåtgående kabel.

Att något mer kortsluter och får ljuset att slockna kan jag inte förklara, men då har du nog ett elfel till i bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Stort tack för din kompetens, desvärre gjorde jag inget schema för det jag plockade ner, hade varit enkelt att följa det baklänges nu då....du kommer att få ett ännu större tack om du löser följande.
-Ännu en kabel finns i motorrummet med en bred plastkontakt.
-2 tunnare kablar har återfunnits under baksätet, kommande ur tunneln, brun och brun/vit...borde vara anslutna ngn stans.
-Och det ngt mystiska helljuset. OM jag sätter på ljusknappen på fulläge, alltså omkopplingsbart hel/halvljus så går heljjuset hela tiden även om jag försöker att "blända av" med spaken, heljuset är alltså på hela tiden, detta utan säkring i nr 2 från vänster. Sätter jag i den säkringen så går den direkt om jag sätter på ljusknappen i halv/helljusläge. Har bara bytt motor så fenomenet är lite odd.
Ljusrelät klickar när jag försöker växla mellan hel/halvljus men som sagt, helljus på hela tiden och höger baklyse går inte, lampa hel.

Ska se om jag kan klura ut hur bild kan läggas till här....
/Isak

11

Plastkontakten har ett nr:223320 och överst en 4
/Isak

12

Bild på plastkontakten.
Bild på de 2 brun och brun/vita kablarna under baksätet, kommer fram ur tunneln vid laddreg.
Bild på viiiilande Vw

Post's attachments

20150405_155936_resized.jpg, 250.47 kb, 1032 x 580
20150405_155936_resized.jpg 250.47 kb, 165 downloads since 2015-06-15 

20150615_124029_resized.jpg, 293.43 kb, 1328 x 747
20150615_124029_resized.jpg 293.43 kb, 147 downloads since 2015-06-15 

20150615_193705_resized.jpg, 331.21 kb, 1328 x 747
20150615_193705_resized.jpg 331.21 kb, 152 downloads since 2015-06-15 

13

Här finns ett elschema för din bil:
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … iagram.pdf
Men jag måste erkänna att jag har litet svårt att förstå denna typ av scheman.

Under baksätet finns det också diverse kablar och ett litet blankt relä till elbakrutan.
plastkontakten är en kabelförgrening, det skall finnas tre kablar i den, kanske en är till det släckta bakljuset som skall sitta i den tomma anslutningen?

Det finns fler sådana förgreningar i din bil, och nummret är ett artikelnummer, inget som beättar var i elsystemet denna finns.

Dom två bruna, brun/vita är ju avslitna, leta reda på var dessa kan ha varit anslutna.
Brun brukar vara jord, om relet finns kvar så skall anslutning 85 eller 86 på reläet vara jordad, det kvittar vilken, men det brukar vara 85. Den andra, 86 går till strömbrytaren, 30 på reläet skall vara kopplad via en hängsäkring till batteriets pluspol. 87 skall ha en blå/vit kabel och går till elbakrutans ena sida, den högra om jag minns rätt, den andra sidan är jordad.

En sak som kan förvirra ordentligt i dessa sena bubblor är VW-diagnos. Om du tittar till vänster i motorrummet så finns det en stor multikontakt med ett lock på där. Från denna förgrenar det sig en massa tunnare kablar in i hela bilen. Det var mätkablar för ett tidigt felsökningsverktyg som
VW använde under denna tid.

Angående hel och halvljus.
För att förtydliga, så har du förste en "strömställare" på instrumentpanelen med vilken du kan slå på ljuset. Denna har tre lägen.
0 allt avstängt.
1 parkeringsljus, bakljus, instrumentbelysning.
2 parkeringssljus, bakljus, instrumentbelysning och halv- eller helljus.

Med spaken på rattstången till vänster, manövrerar du ju blinkers och ljustuta, alltså avbländningen, hel- eller halvljus.
Detta sköts av ett relä, och det kan vara trasigt, eller så kan någon av dess anslutningar bortslutna, då där finns såväl minus som plus. Man manövrerar detta relä med en minuspuls från blinkspaken.  Detta relä heter "J" i schemat jag länkar till.

Hur är det, funkar blinkersen?
Och om du kollar i schemat, vilken säkring är det som går sönder? Vilka andra förbrukare är anslutna till samma säkring? Kan det vara något fel på dem?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-15 21:36:23)

Jo, jag glömde det... Den viiiilande bilen, väck liv i den! Litet färsk bensin och några burkar med plastic padding och du kan deltaga i Norrtälje folkvagnsklubbs höstmöte! ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15

Ytterligare en grej...
Den där kabelförgerningen, spåra kablarna bakåt, det kan tänkas att den skall kopplas till växellådans backljuskontakt, isåfall går de båda svarta till varsin backlampa. Dessa kablar är nämligen svarta först, för att i någon senare förgerning bli blåa.
Och i denna förgrening som sitter bakom motorrumsisoleringen på båda sidor, finner du en kopplingspunkt för baklyktorna, kolla under bakskärmarna så ser du var dessa kablar sedan kommer in i själva bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Suveränt svar som vanligt, morgondagen är räddad. Ska se över det som funkade för en vecka sedan men inte gör det idag.
Blinkers funkar yes, det neda som krånglar är häger bakljus som inte funkar och att helljuset står på OM jag fäller ljus knappen helt, dessutom brinner säkring 2 fr vänster, de som enl 1974 kopplingsschema/säkringar just ska försörja lampor och blinkers.
Den viiiiilande ja, lite rubbing och lite luft i ringarna så:-)
Återkommer m rapport.
/Isak

17

Den som söker finner, står det vist i någon bok.
Lycka till, ibland måste man nysta i härvan av alla kablar och se var de tar vägen eller snarate var det finns ett avbrott.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Hej, följetongen.....
Hittade en kabel som löpte ovan växellådan som inte var ansluten men numera är det i den dubbelkontakt jag bif bild på.
Nu är det intressant:-) Bif bilder ger att säkring 2 från vänster har 2 kablar, en grå och en gråröd.
Den grå går till ljusomkopplaren (58) den rödgrå antagligen till relät, det är denna säkring som smäller av.
Tar jag bort den grå kabeln från ljusomkopplaren så funkar hel o halv men inte bakljusen....ngn stans finns alltså en kortis.
Har rivit asfalten på sidorna och bakom motorn och kablaget synes vara ok m hela kablar.
Ska titta på kopplingsschemat i afton för att se om jag kan bli klok på detta.
/Isak

Post's attachments

20150616_193831_resized.jpg, 282.69 kb, 747 x 1328
20150616_193831_resized.jpg 282.69 kb, 174 downloads since 2015-06-16 

20150616_193915_resized.jpg, 349.77 kb, 1328 x 747
20150616_193915_resized.jpg 349.77 kb, 157 downloads since 2015-06-16 

19

58 är bakljus, parkeringsljus och oftast också instrumentbelysning. Instrumentbelysningen kan även heta 58a eller b, då den är kopplat över en reostat.
Återkommer senare i detta ämne...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Kom på....och var ut och kollade, jord och plus satt på fel plats i skyltbelysningen bak, sent nu men kollar om det var orsaken till schabblet... ICQ/ad .

21

Ja just det, skyltbelysningen går också på 58. Bra att du kom på det själv, jag glömde av den detaljen.
Det är väl dessutom så att skyltbelysningen är ansluten till höger baklykta..?

58b är den reglerbara instrumentbelysningen föresten.

Då är det bara det ena bakljuset som inte funkar? Eller gör det det nu när du fixade skyltbelysningen?

Fungerar då bromsljusen på båda sidorna? Om bromsljuset är släckt även på högersidan där bakljuset inte funkar är det lätt att tro att det är ett jordfel, sockeln där lampan sitter är ofta oxiderad eller glappig.

Helljuset...?
Från hel-/halvljusreleät utgår det två kablar en gul och en vit från anslutningarna 56a och 56b. Minns nu inte vilken som är gul och vit, men jag tror att den vita är helljuset och den är kopplad tilll 56a i ena ändan och till två säkringar i den andra, från säkringarna går det sedan ut kablar till respektive lampa. Likadant är det med 56b och halvljuset, här får du kolla anslutningarna, vilket kan vara svårt på 1303 då allt sitter ihopklämt i elcentralen i mitten under panelen.
Det kan vara så att hel-/halvljusreläet är trasigt, det kan vara så att du har oxid eller en förlorad anslutning någonstans.

Fick du backljuset att fungera nu då? I framkant på växellådan sitter ju kontakten som tänder backljuset då du lägger i backen. Den ena anslutningen där skall gå till tändspolen, och den andra till de båda lamporna.

Visst är det roligt med bilel!? ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Hej,
All systems are go! TACK för all hjälp.
Ställde in förgasare och tändning, tog mig en ngt yster sväng runt Rimbos fina grusvägar.
Blir en kul nästa vecka med Midnattsolsrallyt.

Hoppas jag kan återgälda på ngt sätt.
Trevlig midsommar
/Isak

23

Ett wienerbröd och en kopp kaffe nästa gång jag besöker Rimbo ICQ/ad .
(Min dotter med familj bor alldeles utanför Rimbo, så jag är i grannskapet emellanåt)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."