Gissningsvis är det i grunden ett mekaniskt fel.
Det är väldigt vanligt att fukt letar sig in i utgående axlar, från början satt det ju en "gummiplupp" över axlarna, direkt under torkararmarna, dessa pluppar torkar med tiden ut och spricker, och släpper in fukt mellan axeln och röret som axlarna lagras i. Dessa är i någon mässningslegering. Axlarna skall vara av rostfritt stål, men rostar iallafall... Då blir det korrosion, det går trögare, motorn drar allt mer ström, mer ström än vad säkringen är dimensionerad för.
Det kan också vara så att motorns lagringar nypit, och fasnat på elmotorns axel, och roterar med axeln, det har jag råkat ut för x 2 visserligen på en 1302 och en 1303, men konstruktionen på typ 2 är snarlik.
Sedan finns det en elektrisk "mystisk koppling" som kan, ja som SKALL orsaka en kortslutning...
det finns en kortslutningsbroms som enbart kortsluter motorn då strömmen är avstängd och torkarna nått parkeringsläget, detta för att torkarmotorn inte skall snurra över parkeringsläget då vindrutan är våt och ger torkarbladen mindre friktion. Men denna funktion skall bara kortsluta motorn, om den även kortsluter bakåt mot bilens elsystem har du ett fel i torkarspaken ellermströmställaren, men detta fel är mer osannolikt än det första jag nämnde, för friktion eller nypna torkaraxlar.
Så trots att du skriver att dina tärningar är hela, så skulle jag nog ändå först kolla utgående axlar först, om du kan få ur den ur bussen är ju det bra, annars kan du ju spreja nån rostlörningsvätska och med hjälp av el- och handkraft motioenera hela torkatmekaniken. Dessa torkararmsaxlar finns att köpa som reservdel, men är rätt så dyra.
Om detta inte hjälper skulle jag kolla elmotorns lagringar, bra isa fall om du kan ta ur hela mekanismen ur bussen och köra den på arbetsbänken.
Jag har kopplinsschema, men om du söker här under "eltrådarna" på forumet så har jag lagt ut detta schema tidigare.
Keep on viping!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."