1

Hej alla kloka och kunniga därute!

Som rubriken lyder har mina torkare plötsligt lagt av, eller rättare sagt, för nån vecka sen när jag skulle använda dem så smällde säkringen direkt, och så har det fortsatt. Den smäller säkringen så fort jag rör spaken och de hinner inte röra sig ur fläcken. De fungerade som vanligt i våras och har inte krånglat under de år jag haft den, bilen används mycket varje år. Möjligen att de gått lite långsammare i år, men det skulle jag inte svära på... Det jag nu testat är att kolla så det är tätt och rör sig fritt framme i fronten, skruvade loss där och kollade, satt tätt och bra både med gummi och hätta vad jag kunde se. Sen satte jag i större säkring mest för att se om de rörde sig allas, och då sakta kom det nån cm innan 25A säkringen också small. Typiskt med såna här fel så nära inpå stundade resa, torkare måste jag ju ha, annars kan jag inte bränna Europa runt i sommar  ICQ/ac

Har ni tips, råd? Eller någon i Skåne som kan sånt här?

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-09 21:48:08)

Gissningsvis är det i grunden ett mekaniskt fel.

Det är väldigt vanligt att fukt letar sig in i utgående axlar, från början satt det ju en "gummiplupp" över axlarna, direkt under torkararmarna, dessa pluppar torkar med tiden ut och spricker, och släpper in fukt mellan axeln och röret som axlarna lagras i. Dessa är i någon mässningslegering. Axlarna skall vara av rostfritt stål, men rostar iallafall... Då blir det korrosion, det går trögare, motorn drar allt mer ström, mer ström än vad säkringen är dimensionerad för.

Det kan också vara så att motorns lagringar nypit, och fasnat på elmotorns axel, och roterar med axeln, det har jag råkat ut för x 2 visserligen på en 1302 och en 1303, men konstruktionen på typ 2 är snarlik.

Sedan finns det en elektrisk "mystisk koppling" som kan, ja som SKALL orsaka en kortslutning... ICQ/ab  det finns en kortslutningsbroms som enbart kortsluter motorn då strömmen är avstängd och torkarna nått parkeringsläget, detta för att torkarmotorn inte skall snurra över parkeringsläget då vindrutan är våt och ger torkarbladen mindre friktion. Men denna funktion skall bara kortsluta motorn, om den även kortsluter bakåt mot bilens elsystem har du ett fel i torkarspaken ellermströmställaren, men detta fel är mer osannolikt än det första jag nämnde, för friktion eller nypna torkaraxlar.

Så trots att du skriver att dina tärningar är hela, så skulle jag nog ändå först kolla utgående axlar först, om du kan få ur den ur bussen är ju det bra, annars kan du ju spreja nån rostlörningsvätska och med hjälp av el- och handkraft motioenera hela torkatmekaniken. Dessa torkararmsaxlar finns att köpa som reservdel, men är rätt så dyra.

Om detta inte hjälper skulle jag kolla elmotorns lagringar, bra isa fall om du kan ta ur hela mekanismen ur bussen och köra den på arbetsbänken.
Jag har kopplinsschema, men om du söker här under "eltrådarna" på forumet så har jag lagt ut detta schema tidigare.

Keep on viping!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-10 08:16:44)

Dessa nummer kan vara bra att känna till, det är de olika anslutningarna på torkarmotorn och dess strömställare

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e (31b på äldre VW torkarmotorer) Vindrutetorkare, bromsledning (denna jordas i parkeringsläget)

Edit, lägger till ett schema:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/5f118c71f226427687dd83e9e645a0c5_zps9d52218f.jpg
Studera denna skiss, så förstår du hur det funkar med kortslutningsbromsen 53e/31b.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-10 08:30:04)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/lagerkoll_zpshwp7vwa7.jpg
Kanske ser din torkarmotor ut ungefär så här? Denna är egentligen till en Polo, men sedan mitten av 1970-talet hade VW/Bosch denna grundtyp av torkarmotor.
Där jag ritat röda ringar finns det glidlager, och dessa har en förmåga att nypa fast på motorns axel, det är att fixa med vanlig bonnmekanik... Men det kan vare en del pill på arbetsbänken.
På vissa modeller måste du löda loss elmotorns båda anslutningar (hel- och halvfart, 53, 53b, grön och röd på bilden, men du har antagligen en annan anslutningskontakt/enskilda flatstiftskontakter) för att kunna ta bort locket över växellådan. Märk upp dessa så att du löder fast dem på samma plats sedan.
Om du nu är säker på att utgående axlar inte kärvar så är det stor sannolikhet att motorn går trögt eller inte alls och därför förbrukar säkringarna.

5

Tack för utförliga svar Björn!

Har läst i något av dina tidigare svar i ämnet om det här med renovering av torkarmotor. Om den visar sig vara felande länken så får den nog i mitt fall lämnas iväg eller bytas, jag är tyvärr inte utrustad med vare sig arbetsbänk eller lödkolv... Men sånt är citylivet :s Motorn är ganska lik den lagt upp bild på, men nu hittade jag "originalet" som ser ut såhär: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=55&

Kopplingarna är dock gott att ha koll på, för hur det än är kan den ju behöva monteras av och sättas dit igen. Får bli att pröva motionera dem i första hand, hur jag nu ska klara det när säkringen ryker direkt...? Men testa får jag göra såklart, och kanske ta ett varv till med Wd-40 så att det går lätt på alla ställen jag kan komma åt. Tack så länge!

6

Nästan 1800kr för en torkarmotor... Dyrt, en startmotor till typ1 konstar nästan lika mycket.

Ja börja med att demontera hela mekanismen från bilen. Skruva därefter loss motorn. Nu kan du ju dra länkarmen fram och åter och se om det är där friktionen finns.
Om det går trögt försök att få i sär axlarna från mässingsrören och polera axlarna och smörj in dessa. Jag vill minnas att det finns en spårryttare på axeln längst ut vid mässingsrören, eller hylsorna.

Motorn kollar du genom att ansluta 53b till pluspolen på batteriet och jord till godset. Håll bara pluskabeln till 53b så att du kan ta bort den snabbt i fall motorn inte rör på sig.
Om nu motorn roterar så anslut plus till 53, nu skall den gå Litet snabbare.

Om du ansluter till 53a skall den gå ett varv och sedan stanna, om det är bra snurr i motorn stannar den bara upp för att sedan fortsätta, detta är självparkeringsfunktionen.
Motorn skall alltid rotera om du ansluter till 53 eller 53b.

Om det tycks gå trögt, eller inte alls är det lagren inne i motorns gavel och framme vid växellådan som nypit, båda två eller ett av dem. Växellådan har en snäckväxel så du kan inte veva där, då sabbar du snäckan.
Det är inte säkert att du behöver löda loss kablarna för att få av locket på växellådan och få i sär motorn.

Det är hu då två lager på motoraxeln, som kan ha fastnat, ken de är lätta att vrida loss med liten polygrip, och sedan kan axeländarna få en lätt avslipning med fin smärjelduk. Tryck in något bra fett i lagren vid monteringen sedan.
ICQ/ad
Men det kan vara riktigt jäkligt pilligt att få ihop det hela igen, jag vill minnas att jag klämde ihop borsthållarna där kolen sitter, för att dessa skulle sitta på plats när jag trädde hållaren över kollekorn, och sedanpetade loss kolen med en liten skruvmejsel.
Men det har jag kanske skrivit om tidigare i tråden du refererar till ICQ/ae .

Jag lade nog ner tre-fyra rimmar på min torkarmekanism, men då var det bästring och sprutmålning också, torktiden inte inräknad ICQ/ad
För mig var det då en ekonomisk vinst med tanke på var en nu motor plus frakt kostar...

7

Classic VW up-north har denna...
http://www.classicvw.se/torkarmotor-t1- … ts_id/4983
Knappt 600kr, men den är till typ 1, inte säkert den passar, men å andra sidan var ju många delar gemensamma, kolla bilderna.

8

Nu har jag fått fart på torkarna igen, med din hjälp! Tackar ödmjukast för det ICQ/ag Jag smörjde upp allt en gång till med WD-40 eftersom det var vad som fanns till hands just då, satte i en större säkring, lät sambon dra igång spaken samtidigt som jag hjälpte dem att gå runt med hjälp av handkraft. Efter en stund gick de av sig själva, och jag kunde sätta i rätt säkring sen med fungerande resultat. Nu har jag kört några dagar och de verkar funka som de ska. Himla skönt att jag verkar slippa byta nåt, iaf för denna gången...

9 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-15 16:50:08)

Vad bra då!
Himla kul att kunna hjälpa till!
Vid tillfälle bör du nog plocka ur torkararmsaxlarna, samt dess hylsor, det vill säga riva ur hela alltihopa, och trycka in fett i huylsorna. Och du hade redan bra gummibussningar som inte släpper in fukt i hylsorna, det är bra det också! Men nån gång i augusti kan du ju spraya i mer WD-40, om du skruvar loss armarna och sprayar medan torkarna går så tror jag det blir bättre resultat.