1

Jag har en 1303s och undrar vilken/vilka motoroljor som är bäst och vad man skall titta efter?

Har även en annan undring, jag köpte precis min bil och i bilen ligger blyersättning den tidigare ägaren sa att det var bra att använda vid längre turer, stämmer detta och varför behövs det i sådana fall?

2

Blyersättningen kan du slänga, den behövs inte utan geggar bara igen förgasaren.
En mineralolja med mycket zink lämpligtvis 20-50w funkar bra. Finns mycket att läsa om du söker på forumet. Det är nog inte färdig diskuterat än vilken som är bäst ICQ/ad

Bubbla -62

3

Tack för tipset, har kollat på följande hemsidor statoil, jula, shell och biltema, men inte hittat någon 20-50w olja, har ok med olja i bilen, men skall börja köra nedåt landet till veteranmarknaden i Höör idag och skulle vilja ha lite extra olja liggandes i bilen.

4

Jag ljög, den fanns visst på biltema, läste dock att deras olja inte var så bra, men skulle helst vilja hitta en butik jag kan köra inom redan idag någonstans mellan göteborg-halmstad-helsingborg

5

Du kommer att hitta rätt oljor till förmånligt pris på marknaden... så var det förra året i alla fall.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Bra olja och bra pris. http://dsgbutiken.com/index.php/tillbeh … rd-korning

Anders

7

Tack alla!

Jag tjejen och vovven har packat humlan (texasgul 1303s) och är taggade till tusen på vår första mini roadtrip ICQ/ab

8

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022963/
Denna biltemaoljan har jag använt i några år nu, det förefaller som om den är bra till motorer i gamla veteranbilar och andra motordrivna köksredskap. ICQ/ad

Och som redan skrivits, eller med komplettering...
Lämna blyersättningen på kommunens miljöstation, eller ge bort den till nån annan veteranbilsägare vars bilmotor inte har samma sorts ventilsäten som på gamla folkvagnsmotorer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Då kanske jag kan ge bort den om man träffar någon trevlig typ på veteranmarknaden imorgon

10 Senaste redigerad av Kjell Roar (2015-05-01 21:01:04)

GB63VW62 skrev:

Blyersättningen kan du slänga, den behövs inte utan geggar bara igen förgasaren.
En mineralolja med mycket zink lämpligtvis 20-50w funkar bra. Finns mycket att läsa om du söker på forumet. Det är nog inte färdig diskuterat än vilken som är bäst ICQ/ad

Syns fler borde lese instruksjonsboken før de anbefaler oljeviskositet.
VW har aldri anbefalt 50W olje i sine motorer, motoren er konstruerad for tynnere olje.
Anbefaling 1303:
http://www.thesamba.com/vw/archives/man … 3T1-67.jpg

Med 50-olje vil motoren gå varmere fordi man bypasser oljekjøleren opp til høyere oljetemperatur, og fordi tjockare olja transporterer mindre värme ut av motorens råde och vevlagre. Inte att ønska.

Faktisk anbefalt VW på 30 hk bruk av 20 olja i temperaturer mellom 0 til 30 grader, dvs vanliga nordiska sommartemperaturer. På din "nyare" motor 30W.

Så det er mer riktigt å bruka 10W30 evt 10W40. Personlig kjører jeg delsyntet, Mobil
Super 2000 10W40 , som skal ha høyt sinkinnhold, og smører bättre enn mineral, på min 30hk. Har agt min oval i 25 år, samma motor, utan överhaling.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

Sorry! W på fel ställe ICQ/ad

Bubbla -62

12

Kjell Roar skrev:
GB63VW62 skrev:

Blyersättningen kan du slänga, den behövs inte utan geggar bara igen förgasaren.
En mineralolja med mycket zink lämpligtvis 20-50w funkar bra. Finns mycket att läsa om du söker på forumet. Det är nog inte färdig diskuterat än vilken som är bäst ICQ/ad

Syns fler borde lese instruksjonsboken før de anbefaler oljeviskositet.
VW har aldri anbefalt 50W olje i sine motorer, motoren er konstruerad for tynnere olje.
Anbefaling 1303:
http://www.thesamba.com/vw/archives/man … 3T1-67.jpg

Med 50-olje vil motoren gå varmere fordi man bypasser oljekjøleren opp til høyere oljetemperatur, og fordi tjockare olja transporterer mindre värme ut av motorens råde och vevlagre. Inte att ønska.

Faktisk anbefalt VW på 30 hk bruk av 20 olja i temperaturer mellom 0 til 30 grader, dvs vanliga nordiska sommartemperaturer. På din "nyare" motor 30W.

Så det er mer riktigt å bruka 10W30 evt 10W40. Personlig kjører jeg delsyntet, Mobil
Super 2000 10W40 , som skal ha høyt sinkinnhold, og smører bättre enn mineral, på min 30hk. Har agt min oval i 25 år, samma motor, utan överhaling.

Fast motorns spel och toleranser kanske inte är desamma som när motorn var ny? Min åsikt är att man kan frångå tillverkarens specar allteftersom motorn slits och åldras. En sliten motor behöver en tjockare oljefilm för att smörjas lika mycket och de flesta av våra motorer är gamla "överlevare" från tiden som var. Jag upplever i alla fall att mina motorer går tystare och svalare med en tjockare olja.

Dessutom kan man hävda att de tekniska landvinningarna inom oljetillverkning har föranlett att dagens oljor håller en högre kvalitet och att en motortillverkare idag hellre skulle valt våra dagars multigradeoljor, än den standard som gällde då.

Även jag förespråkar alltså en tjockare olja, de jag har erfarenheter från är 20W-50 men det kanske finns andra intressanta alternativ numer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Det blev en 20w-50 olja från marknaden och bilen går faktiskt tystare, dock betyder detta troligtvis att det är två blandade oljor i min bil nu eftersom jag inte vet vad den förra ägaren hällt i.

14

jag kör alltid 10-30 mineral i mina folkamotorer. hittills inte rasat nån. biltemas duger gott.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

15

FrisseFrasse skrev:

Det blev en 20w-50 olja från marknaden och bilen går faktiskt tystare, dock betyder detta troligtvis att det är två blandade oljor i min bil nu eftersom jag inte vet vad den förra ägaren hällt i.

I en renoverad motor använder man 10-30 och i en gammal sliten 20-50. Så gör i varje fall jag.

16

Har en helt orenoverad typ 11 från 1960 som så länge min salig morbror kunde komma ihåg alltid gått på Shell X100 10W30. Jag tänker fortsätta även om jag föredrar Mobil 1 5W50 i mina andra fordon...både bil o MC!

/MGJan

17

jn skrev:

jag kör alltid 10-30 mineral i mina folkamotorer. hittills inte rasat nån. biltemas duger gott.

Den senaste veckan har jag ägnat detta en del tanke, jag hällde nämligen i en 10W-30 olja i rovan i helgen, tänkte bara köra med den en vecka nu, för att sen göra ett till oljebyte och på så vis skölja ur motorn.

Jag vet inte om det är en synergieffekt av flera orsaker, men vagnen fullkomligt dräller av olja! Den nytvättade karossen är alldeles immig på hela bakpartiet och varje gång jag stannar blir det en rejäl pöl under och jag får fylla på efter varje körning.

Jag hoppas det främst är på grund av att jag slarvigt återmonterade ventilkåpan utan ny korkpackning på ena sidan och att det läcker ur oljeluggen som inte heller fick ny packning och att jag kan åtgärda detta med korrekt återmonterade delar, nya packningar och ny fräsch 20W-50 olja annars stundar ännu ett motorbyte för min buss som nu avverkat så många rovor att jag inte längre håller koll på antalet. ICQ/ad

Jag skyller inte läckaget på oljevalet, men oljan rinner väldigt lätt ur motorn. Däremot kan jag nog härleda det tydligare ventilknackandet till den tunnare oljan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

kee skrev:
jn skrev:

jag kör alltid 10-30 mineral i mina folkamotorer. hittills inte rasat nån. biltemas duger gott.

Den senaste veckan har jag ägnat detta en del tanke, jag hällde nämligen i en 10W-30 olja i rovan i helgen, tänkte bara köra med den en vecka nu, för att sen göra ett till oljebyte och på så vis skölja ur motorn.

Jag vet inte om det är en synergieffekt av flera orsaker, men vagnen fullkomligt dräller av olja! Den nytvättade karossen är alldeles immig på hela bakpartiet och varje gång jag stannar blir det en rejäl pöl under och jag får fylla på efter varje körning.

Jag hoppas det främst är på grund av att jag slarvigt återmonterade ventilkåpan utan ny korkpackning på ena sidan och att det läcker ur oljeluggen som inte heller fick ny packning och att jag kan åtgärda detta med korrekt återmonterade delar, nya packningar och ny fräsch 20W-50 olja annars stundar ännu ett motorbyte för min buss som nu avverkat så många rovor att jag inte längre håller koll på antalet. ICQ/ad

Jag skyller inte läckaget på oljevalet, men oljan rinner väldigt lätt ur motorn. Däremot kan jag nog härleda det tydligare ventilknackandet till den tunnare oljan.

20W50 gir högre oljetryck på kald motor, noe som inte är så bra på gamla packningar. Så den har nog gjort lett väg ut for tunnare olja.

Hvis man ser på oljesystemet på motoren, vil man se at med tjockare olja, vil man bypassa oljekylaren upp til høgre temperatur, dvs som om man brukar "varm" termostat på en vattenkyld bil. Motoren går värmare. Personlig kör jag 10W40, min motor har gått 15.000 mil (minus nya stempelringar för 7.000 mil sedan) och den trivs på det.

Tjockare olja har 2 goder: 1: när kylningen inte är tilstrekkelig (dvs noe är fel, eller tropiske strøk) och 2: mer ljuddämping.

Jag stoler mer på VW/Porsche, som inte föredrar så tjock olja vid vanlige, nordiske temperaturer.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

19

Ja det är säkert rätt, men en vän av ordning skulle gärna se till empiriska studier i ämnet, tänk om man fick forska i vw-motormekanik! tex hur mycket höjs oljetrycket för varje viskositetsgradsangivelse? Påverkas slitna och nya motorer på olika sätt? Hur följs dessa förhållanden av varvtal och utomhustemperatur? Osv...

Jag vet inte hur en multigradeolja beter sig i praktiken jämfört med en single grade. Men ska man ta siffrorna bokstavligt(!) så är ju en rak 30 sämre för packningarna vid kall motor än en 20W-50. Men jag är inte så säker på att det är så enkelt. Jag är kemist och skulle tycka det vore underbart kul att jobba med motorsmörjmedel, så om någon har ett jobb till mig, hojta till! ICQ/ab

Jag ska be att få återkomma i ämnet för egen del, jag kämpade mig ut till stugan i fredags, med inte mindre än två nödstopp för oljepåfyllning och en påpasslig påfyllning vid systembolaget (vi båda fick varsitt smörjmedel för att gå bättre). Det var tur jag hade en extra dunk med mig, för den gick åt på sammanlagt ca 20 mil. Den läcker så mycket från topparna att jag fortfarande hoppas att det helt enkelt är en fråga om nya packningar och att se till att  ventilkåporna sitter rätt. Finns "husmorsknep" på hur man får en ventilkåpa att hålla tätt, tar jag gärna emot dem. Jag har ju lite donatormotorer att ta kåpor från också om det skulle visa sig  vara själva kåpan som fallerar. Det såg endast ut att droppa marginellt från "mitten" på motorn, men jag ska såklart se till att packningarna byts ut när silen rengörs. Förra gången jag tömde den "fuskade jag" och skruvade bara ur pluggen.

Återkommer som sagt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't