Ja det är säkert rätt, men en vän av ordning skulle gärna se till empiriska studier i ämnet, tänk om man fick forska i vw-motormekanik! tex hur mycket höjs oljetrycket för varje viskositetsgradsangivelse? Påverkas slitna och nya motorer på olika sätt? Hur följs dessa förhållanden av varvtal och utomhustemperatur? Osv...
Jag vet inte hur en multigradeolja beter sig i praktiken jämfört med en single grade. Men ska man ta siffrorna bokstavligt(!) så är ju en rak 30 sämre för packningarna vid kall motor än en 20W-50. Men jag är inte så säker på att det är så enkelt. Jag är kemist och skulle tycka det vore underbart kul att jobba med motorsmörjmedel, så om någon har ett jobb till mig, hojta till!
Jag ska be att få återkomma i ämnet för egen del, jag kämpade mig ut till stugan i fredags, med inte mindre än två nödstopp för oljepåfyllning och en påpasslig påfyllning vid systembolaget (vi båda fick varsitt smörjmedel för att gå bättre). Det var tur jag hade en extra dunk med mig, för den gick åt på sammanlagt ca 20 mil. Den läcker så mycket från topparna att jag fortfarande hoppas att det helt enkelt är en fråga om nya packningar och att se till att ventilkåporna sitter rätt. Finns "husmorsknep" på hur man får en ventilkåpa att hålla tätt, tar jag gärna emot dem. Jag har ju lite donatormotorer att ta kåpor från också om det skulle visa sig vara själva kåpan som fallerar. Det såg endast ut att droppa marginellt från "mitten" på motorn, men jag ska såklart se till att packningarna byts ut när silen rengörs. Förra gången jag tömde den "fuskade jag" och skruvade bara ur pluggen.
Återkommer som sagt!
Grinder and paint, makes me the welder I ain't