1

Har lessnat på min "old school" svetshjälm och vill köpa en ny med automatisk avbländning.
Fattar att man får vad man betalar för, men tänkte höra med er andra som suttit i samma sits vad ni anser.

Vilka ger mest bang för pengarna? Jula är bekväma att handa hos då de ligger på vägen hem. De har både Meec, Stanley och Esab.

Esaben kostar 1199:- och känns ju som ett tryggt val (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … lm-212037/)

Stanely har de drive på och den kostar endast 399:- (ord. pris 799:-), (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … lm-210085/)

Meec:en ser fräsig ut med flames. Kostar 699:- (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … lm-212062/)

Finns det andra prisvärda alternativ?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Peter S skrev:

Esaben kostar 1199:- och känns ju som ett tryggt val (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … lm-212037/)

Jag har föregångaren till denna. Det verkar vara samma kasett, men nyare design på skalet i den modell som säljs nu. Jag är nöjd med min, men har heller inte testat någon annan modell.

3

Jag har Esaben och den funkar bra, förutom att plastbandet runt hövvet är lite vasst, brukar kunna fastna med örat i bandet och det gör svinont. Kanske mitt öra det är fel på  Default/hmm

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

4

Jag äger en enkel pinnsvets, svetsar väl med denna tre-fyra gånger per år, en eller två timmar åt gången, mest typ "bonnsmide" lagat smidesstaket, svetsat på en båtvagga, en förstärkningsbalk mellan stötdämparfästena på an buggy, alltså enkla grejer med enkel billig svets.
Jag köpte iallafall Meec från Jula, med automatisk avbländning, tänkte att priset på den matchade mina svetskunskaper och mitt synnerligen amatörmässniga användningsområde.
Men jag måste väl säga att jag blev väldigt förvånad hur bra jag tyckte denna är, har lånat och provat en proffsmodell några gånger, och kan väl bara tycka att den var bekvämare att bära. Julas kanske skaver litet i pannan, men det går nog att fixa. Men rent elektroniskt och optiskt så duger den till de enklare jobben.
Men om du svetsar mycketå och gör mer avancerade jobb skall du kanske köpa en annan modell.

Tiläggas bör väl att jag från början använde en handhållen svetskärm, så att vänsterhanden hela tiden blev upptagen... Så detta var ju ett lyft i sig att kunna koncentrera sig på svetsfogen och kunna arbeta med båda händerna...
Svetskärmen dög iallafall bra till att titta på solförmörkelsen i vintras ICQ/ad .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag köpte en billig svetshjälm på Jula för ett antal år sedan som påminner om den för 399kr. Den har fungerat utmärkt och det enda som stör är att det är svårt att få den i balans så att man kan göra en sån där cool knyck med skallen för att fälla ner skärmen. När den har legat ett tag, väldigt länge, tappar den funktionen eftersom den laddar ur batteriet, men det går väldigt snabbt att få igång den och sen sköter den sig själv när man väl börjar svetsa.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Har också en Meek, utan flammor dock  ICQ/ag , och den har fungerat alldeles utmärkt till såväl TIG, pinnsvets och Mig/Mag.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Kolla så du ser bra genom den när den är tänd..

8

nisslars skrev:

Jag köpte en billig svetshjälm på Jula för ett antal år sedan som påminner om den för 399kr. Den har fungerat utmärkt och det enda som stör är att det är svårt att få den i balans så att man kan göra en sån där cool knyck med skallen för att fälla ner skärmen. När den har legat ett tag, väldigt länge, tappar den funktionen eftersom den laddar ur batteriet, men det går väldigt snabbt att få igång den och sen sköter den sig själv när man väl börjar svetsa.

Den coola knycken genererar nackskador, gör inte så..... Inte alls eller överhuvudtaget..... ICQ/an

Peter, jag ska rekommendera en skärm så fort jag kommer hem.
Jag har två, och den billigare Esaben är överläget smidigast vid karossvetsning i konstiga lägen.
Medan den dyrare skulle jag använda alla dagar i veckan om jag bara satt vid svetsbordet.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

cry once. köp en speedglas och du har en hjälm livet ut. det är mer än att "det ska funka" man ska ta hänsyn till med en avbländande svetshjälm. dom billigare sabbar ögonen vid längre svetstider. köp en välvårdad begagnad om du hittar och anser att en ny är för dyr.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

10

Kan bara hålla med.
Speedglas är superbra. Köpte min första ca 1992, tyvärr blev den krossad av en bil.
Nu har jag en 9100 (tror jag) med sidofönster och är riktigt nöjd. ICQ/af

Speedglas finns väl från ca 1800:- till 12 000:-...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

Jag köpte en budgetmodell hos Jula när jag köpte svets för dryga tiotalet år sedan. Jag blev tipsad om att titta på själva svetsglasets storlek vid val av hjälm. Och budgetmodellen hade ett betydligt större fönster än Esab-hjälmen. Jag vet inte om det är viktigt, för ofta fokuserar man ju på ett litet område, det område man jobbar på. Men jag är väldigt nöjd med hjälmen och trots att den var av det billigare slaget (minns inte om det var bara något under Esabs i pris, eller mycket billigare) så har den fungerat prickfritt i de tiotalet år jag ägt den.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Jag har den fräsiga hjälmen med flames, fungerar helt okej! Värd pengarna skulle jag säga!

13

Tack för alla tips!
Jag vill inte vara dumsnål. Jag svetsar inte dagligen, men gillar inte att köpa skit. Ögonen är jag rädd om och blir ju lite tveksam till att köpa en hjälm i det billigare segmentet när man läser att dessa inte skall fungera lika bra som t.ex. Speedglas. Å andra sidan låter det märkligt att i detta fallet Jula skulle sälja undermålig utrustning som kan ge problem med ögonen.

Inbillade mig att märken som Speedglas lever på sitt namn då de var först ut med denna typ av hjälm och därför kan ta betalt för just namnet. I många andra sammanhang dyker kopior upp som i allt väsentligt har samma prestanda som originalet. Visst, de billigare kanske upplevs smäckigare och med tveksam kvaliteten men gör jobbet.

Sökte lite på nätet och hittade denna sajt:
http://www.proffsmagasinet.se/skydd/sky … svetshjalm

Där ser man ut att kunna handla en Speedglas för under 1900:-
Vad tror ni?

14 Senaste redigerad av yogi (2015-06-02 21:26:13)

Tror att det är väldigt personligt vad man tycker om.

Kan verkligen rekommendera att lägga ner lite energi på att anpassa sin hjälm. Oavsett prisklass. Får inte skava någonstans och avbländning mm måste anpassas till dig själv. Blir inte roligt att ha på sig och använda annars.
Min första hjälm köpte jag när dom precis kommit ut på marknaden här, tror det var i slutet på 80- talet. Var helnöjd.

Köpte för några år sedan en begagnad speedglas med utsugsfläkt på blocket för en billig slant. Bytte skyddsglas och eftersom jag är gammal och använder läsglas så la jag i ett "brytglas" på 2.0. En helt ny värld öppnade sig och jag kunde till och med hålla reda på smältan.  ICQ/ag
Vet inte om det finns sånt till dom billigare hjälmarna. Värt att tänka på så att man slipper hålla på med glasögon under hjälmen.

Finns det reservdelar och skyddsglas att få tag på senare är en bra fråga att ställa sig.

15

Min enkla förutfattade mening är att de som vurmar för det billigare alternativet inte har någon referens på hur mycket bättre det kan bli. Och likaledes så har de som vurmar för dyrare märkesprodukter med högre prislapp, ingen nyanserad åsikt om hur kvalitén står sig i förhållande till priset. Extremfallet är dyra kostymer och klockor. Jag är helt övertygad om att du kommer i tid till arbetsintervjun om du använder mobilen och inte ger ditt intryck mindre avtryck med en HM-skjorta än en Arminikostym om du har en strålande personlighet. Men kvalitetsprylarna impar på somliga.

Har vi några belägg för att billiga svetshjälmar är skadliga? I sådana fall, vilka modeller? Rör det sig om kvalitetsavvikelser, eller är det helt enkelt en undermålig produkt?

Min "billiga" svetshjälm (jag minns fortfarande inte vad jag betalat) har jag använt i dryga tiotalet år och om det fortfarande är något jag kan knäppa mina tjugoåriga kollegor på näsan i så är det synen. Jag må vara halvt hörselskadad och all öl har väl gett mig ett teflonminne, men ser, det gör jag. Står en lastpall fem meter upp i luften så ser jag vad som står på den.

Men jag har kanske haft tur, därav min ödmjukhet inför empiriska studier. Ett resultat ger ingen trend!

Fast ärligt, när jag såg trådrubriken och trådskaparens namn trodde jag det redan fanns en avbländande hjälm. Mr Sir Väs borde verkligen ha "créme de la cème", om det ska anstå Bålstagaraget något".  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

kee skrev:

Fast ärligt, när jag såg trådrubriken och trådskaparens namn trodde jag det redan fanns en avbländande hjälm. Mr Sir Väs borde verkligen ha "créme de la cème", om det ska anstå Bålstagaraget något".  ICQ/ae

Jag är både "old school" och i många avseenden teknikfientlig  ICQ/ad
Var sen med både mobil och mikro.

Den gamla svetshjälmen har tjänat mig bra och jag har inte kunnat motivera en investering av något flashigare.
Har inte oändligt med monetära medel att tillgå heller utan har prioriterat att lägga slantarna på VW-delar och annat som känts mer angeläget.

Det går dock inte att förneka att jobbet blir mycket enklare och roligare med rätt utrustning och nu är det dags att pensionera den gamla trotjänaren till hjälm och ta klivet in i tjugohundratalet.

17

Jag har en Esab origo Tech, den har ställbar dinvärde samt reaktionstid och delay efter man slutat svetsa, den är jag mäkta nöjd med.

18 Senaste redigerad av Wompa (2015-06-03 00:12:59)

Jag har bara använt 3M Speedglas på senare år... bästa ever  ICQ/af

En svetshjälm är verkligen inget man ska snåla med.

Vill du dock ha billigt så, ja SpeedGlas finns på Ebay för inga slantar i princip.

Reservdelar har Swedol så man sitter inte i skiten.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

19

Jag hade turen att komma över en Speedglas väldigt billigt. Vilken skillnad mot de billigare jag haft förut. Helt plötsligt ser man vad man håller på med ICQ/ab

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

20

Efter att ha svurit över min billiga svetshjälm i många år så köpte jag en speedglas. Otrolig skillnad! När den här slutar att fungera kommer jag att köpa speedglas igen ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar