Min enkla förutfattade mening är att de som vurmar för det billigare alternativet inte har någon referens på hur mycket bättre det kan bli. Och likaledes så har de som vurmar för dyrare märkesprodukter med högre prislapp, ingen nyanserad åsikt om hur kvalitén står sig i förhållande till priset. Extremfallet är dyra kostymer och klockor. Jag är helt övertygad om att du kommer i tid till arbetsintervjun om du använder mobilen och inte ger ditt intryck mindre avtryck med en HM-skjorta än en Arminikostym om du har en strålande personlighet. Men kvalitetsprylarna impar på somliga.
Har vi några belägg för att billiga svetshjälmar är skadliga? I sådana fall, vilka modeller? Rör det sig om kvalitetsavvikelser, eller är det helt enkelt en undermålig produkt?
Min "billiga" svetshjälm (jag minns fortfarande inte vad jag betalat) har jag använt i dryga tiotalet år och om det fortfarande är något jag kan knäppa mina tjugoåriga kollegor på näsan i så är det synen. Jag må vara halvt hörselskadad och all öl har väl gett mig ett teflonminne, men ser, det gör jag. Står en lastpall fem meter upp i luften så ser jag vad som står på den.
Men jag har kanske haft tur, därav min ödmjukhet inför empiriska studier. Ett resultat ger ingen trend!
Fast ärligt, när jag såg trådrubriken och trådskaparens namn trodde jag det redan fanns en avbländande hjälm. Mr Sir Väs borde verkligen ha "créme de la cème", om det ska anstå Bålstagaraget något". 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't