1

Jag har i flera år åkt runt med en extra backlampa på kofångaren bak som inte varit inkopplad och nästan lika länge tänkt LED-konvertera den (bättre ljus/kass reflektor och mindre strömförbrukning). Sen började jag fundera på att färga glaser rött och istället använda den som extra bromsljus för bättre säkerhet när någon Svensson-bil ligger två cm bakom i 110km/h.

Men varför bara välja det ena?

Beställde in några drop-in LED moduler för ficklampor (de som läst mina tidigare LED-konverteringar känner igen dem, kanske börjar ni tröttna på mina trådar). Drivarna i dessa fungerar från 3-18V, så de passar utmärkt och ger full styrka i en 6V bil. Till vitt ljus använde jag en drop-in som utlovar 1300 lumen, visst är det lite saltade siffror men den lyser förbaskat starkt och bra mkt mer än glödlampan som skall sitta där. Till bromsljus valde jag 2st drop-in moduler med röda dioder, på så vis kan glaset vara vitt/går att kombinera med backlampa. Passade på att ta hem några påsar med alu kylflänsar för detta och framtida byggen. (LEDsen behöver kylning).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/DAF3C147-22B5-4B80-B7C3-ADB60BEFC62B_zpstu7jbecl.jpg

Jag monterade och lödde isär drop-in modulerna för jag ville bara använda drivarna och LEDsen. Dels är det tight i backlampan och dels blir ljuset för fokuserat med drop-in reflektorn. Det är ändå prisvärt och smidigt att köpa modulerna, då kostnaden nästan är billigare än att köpa lösa LED/drivare (modulerna i detta bygge kostar ca 5$/st). LED-stjärnorna limmade jag sedan fast på varsin kylfläns med silverepoxy (special för värmeavkedning). Den vita som har mer effekt fick en större än de röda. De röda hamnade i vinkel på reflektorn, vilket nog bara är en fördel för brytningen i glaset/ inte blända bakomvarande bilar.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/78340A02-08A7-4545-B5F9-F74A4F07F154_zpsyiujteon.jpg

Med glaset monterat avslöjas inte mkt om vad som sitter där bakom.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8A1C8E67-E8B6-4B7A-B1E5-4ABD794F6D78_zps4jibz3do.jpg


Bromsljus. Det lyser rödare i verkligheten. Spridningen är bra och det blir nog svårt att missa när man bromsar.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/50FE31D8-F7D0-4968-B8D6-339D523C020F_zpsbp4ww5uh.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/1F3E5685-B5AF-4D04-9A7B-04318AA08AE2_zpskmpottyx.jpg

Backljus

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/DBEAD8AD-9B59-4195-99AB-DBEC54C9C252_zpsfmgxboke.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A29DA1DF-045D-4F94-9714-E4C4EAF964FB_zpsaqnsdvqs.jpg

Nu skall jag bara få tummen ur och montera backlamp-kontakten som jag har nerpackad någonstans så att den tänds när man lägger i backen.

2

Guld..(som vanligt..)Bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Du är en klurig jäkel ICQ/ag bra beskrivet som vanligt!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Bra elektrisk lösning!!

Men du, ett extra bromsljus skall ju sitta högt och centralt i bilen, så att det lyser genom bakomvarande bils vindruta och förhoppningsvis mellan denna bils framstolars nackskydd så att den kanske kan ses i den tredje bilen.
Din lösning är ju inte alls sämre för det, men är väl mer en kombination av backljus och dimbakljus.

Påkörningsolyckorna i köer beror ju på att bakomvarande bil har för litet avstånd till den påkörda bilen framför, eftersom den påkörande föraren inte ser framförvarande bils bromsljus, och om han (oftast en han) ser det hinner han ändå inte att bromsa... så att placera ett extra promsljus ovanpå eller under kofångaren är ingen bra idé. Så döp om det till "kombinerat backljus/dimljus" istället! För den elektriska påhittigheten är ju superb!

Ja när då Svensson ligger 2 cm bakom i 110 så hjälper inte ens en röd 100w halogenlampa som bromsljus, inte ens i ögonhöjd... ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jo en sak till...
Jag har sådana Hella eller om det är Bosch-backlampor, men med tvåpolig lamhållare (egentligen trepolig, då det är jord i höljet också).
Jag minns nu att jag lovade nån annan här på forumet sådana, men jag har många... Dom är begagnade ganska fina, lite noppror i kromet kan förekomma.
Men, det är borrat ett hål i höljet på baksidan, där man kan sätta en kabelgenomföring av gummi. Genomföringen i fästet är som vanligt, ihåligt!
Säg till om du vill testa en sådan!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Baklyktorna på 60an är ganska små (allt är relativt) och på det så är det en tvåtrådig lampa som fungerar position/broms/blinkers. Jag upplever att bakomvarande bil ofta missar den skillnad i ljusstyrka i lyktorna som blir när man bromsar. Måste man dessutom bromsa in hårt/ länge så förstår jag fullt att ljuset misstas för att bara vara tänt position. Jag har ofta som vana att försöka småbromsa/blinka med bromsljuset.. men det hjälper inte alltid. Detta blev förvisso bra mkt bättre efter att jag byggde egna LED i bakljusen men jag anser att en extra lampa som tänds, även om den sitter lågt, uppmärksammas ännu bättre än två som bara lyser lite starkare. Sen är det inte så mkt köer/ seriekrock jag är oroad för heller. Men visst jag håller med till fullo att en högt placerad extra bromslampa är änu bättre, ffa är det kanske ingen vits med annat på en senare bubbla/buss/bil som redan har bra original bromsljus lågt placerade, men erkänner att utseende går lite före precis som att de tidigare bakljusen är snyggare än de trafiksäkrare senare  ICQ/ae Kommer nog koppla den så att den kan fungera dimljus också. ICQ/ab

Jag känner att jag börjar upprepa mig, men några kommentarer: De vita drop-in modulerna köpte jag från lightmalls.com (smidigt och snabbt) och de röda tog jag från aliexpress, men de finns lite var stans (sök på "drop-in LED" tex). Till DIY billampor passar de som är i "1-mode" bäst. Skall man handla så ta någon extra för kvalitetskontrollen är som man kan vänta sig (i denna omgång pajade en direkt, samma sak hände sist). De som fungerar verkar dock hålla bra. Jag LED-konverterade extraljusen vintern 2011 och dessa fungerar prima-lima ännu och då har de gått länge och mkt i ur och skur/ sommar som vinter. Kylningen, ffa på de vita med stor effekt, är viktigt. Kylflänsen till den vita i backlampan är kanske i minsta laget när jag plockade bort reflektorn, men å andra sidan är den ju inte på så länge. Extraljusen har jag haft på i timmar nästan i sträck när jag kört nattetid Norrland-Sörmland. Till de röda räcker det med mindre, behåller man drop-in reflektorn (aluminium) kan det räcka med denna som kylning till dem.

7

Absolut inte för att dissa högt placerade bromsljus på tidiga bilar, jag har sett ett par skitfina lösningar varav någon jag funderat på att kopiera i framtiden ICQ/ab Men på de äldre bilarna tror jag även en kofångarmonterad ger mkt mot enbart original.

Backlamporna kan förresten vara högintressant till ett annat projekt lite beroende på pris och skick. Skulle behöva 2..

8

Var har du köpt led-lamporna ?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

9

De vita drop-in modulerna köpte jag från lightmalls.com (smidigt och snabbt) och de röda tog jag från aliexpress, men de finns lite var stans (sök på "drop-in LED" tex). Till DIY billampor passar de som är i "1-mode" bäst. Skall man handla så ta någon extra för kvalitetskontrollen är som man kan vänta sig (i denna omgång pajade en direkt, samma sak hände sist).

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Frederik (2015-05-28 22:21:01)

För att ge ett hum hur mkt ljus den ger:

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/54E4DB5C-6D8C-444B-886F-C649ACDAEE4D_zpsgdzciy4n.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/99FD071C-D27F-4F04-8C65-4F08255FF1D3_zpsrudwowzx.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/CE431F26-3139-4006-9F8A-D4105A4AC255_zpsq7bxqzhx.jpg

Det skall väl vara attans om man inte ser var man backar sen eller någon missar att man bromsar ICQ/ae

Vita LEDs härifrån http://www.lightmalls.com/flashlight-lamp-cap (Cree XM-L U2 1300 Lumen 3V~18V 1-Mode LED Drop-in) finns en del att välja på. Tog även hem ett par 1800lm jag skall ha till ett annat projekt.

De röda http://m.aliexpress.com/item/32235934597.html OBS att det står Max 8V.. Så just dessa är inte lämpliga till 12v om man har det.

11 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-29 06:28:41)

Ja visst! Så är det, teknikerna på VW uppmärksammade väl det problemet (liksom andra biltillverkare) och gjorde soccesivt bakljusen större, vilkte till slut reulterade i "elefantfötterna" på 1303, undrar hur det skulle sett ut om Golfen inte tog död på bubban... ICQ/ae

Att jag nänmde detta var en påkörningsolycka mellan en lokaltrafikbuss som körde in i en rumpan på en beach-buggy här förra sommaren, buggyn hade de något större bakljusen från -68. Viplachskada, glasfiberkross och en något lätt skadad motor.... Samma buss men med annan förare, rammade senare en stillastående spårvagn vid SKF.... onödigt vetande...
Vid den första olyckan hade buggyn stått stilla ensam vid ett rödljus omkring 30 sekunder. Jag tror att man idag är van vid att bilar har ljusstarka bromsljus och ser inte de mindre lamporna på äldre bilar.
En vän med en tidig cabriolet har sådana backljuslampor x 4 med orangea lampor i som blinkers, eftersom pilarna inte syns, eller så är det så att dagens förare inte vet varför det fälls ut en liten lysande grej på sidan, det lärs inte ut idag på trafikskolan.

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, vi som kör mycket i stadstrafik bygger väl oss då ett LED-bromsljus...

Sedan har jag funderat på om man kan använde de flerfärgade lysdioderna..? Det finns två huvudtyper, de tvåfärgade som byter färg med polvändning eller så har dom tre anslutningsben, och de multifärgade som man frekvensmodulerar för att få flera olika färger på.... Det finns ljustarka varianter också, men ännu rätt så dyra. Än så länge kanske dessa bara funkar som varnings eller kontrollampor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Jäklar va det lyste ICQ/ag
Men broms o blinkers är ju samma lampa
Då du bromsar släcks bara den sidan som skall
blinka,så då får du samma på backlampan.

13 Senaste redigerad av Frederik (2015-05-30 12:51:29)

Man får ta signalen direkt från hbc så fungerar den extra bromslampan utan att blinka. Gjorde en tankevurpa först och tänkte använda ett vanligt slutande relä bak för att slippa dra en kabel framifrån. Ta styrströmen från ena bakljusets broms/blinkers och matningsströmmen från andra. Då tänds xtra bromslampan när man bromsar, men inte när man blinkar.. Det jag först inte tänkte på är om man bromsar/blinkar samtidigt (vilket man ofta gör) då blinkar den xtra lampan i alla fall, så den idén var inte så genomtänkt. ICQ/ae Fast när Björn skrev dimbakljus så kom jag ihåg en obehaglig resa mellan Kalix-Haparanda vintern 2012. Snöstorm och snörök, kompisen i bilen bakom ringde upp och berättade asgarvande att man inte upptäckte bubblan förens man var 2m bakom och då var det inte baklyktorna man såg utan min siluett i framsätet när mina framlyktor träffade snöväggen.. Så jag kopplar den så att man även kan tända det röda ljuset konstant som dimbakljus och då behöver jag ändå dra kablar framifrån.

14

Riktigt snygg lösning!

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!