Jag har i flera år åkt runt med en extra backlampa på kofångaren bak som inte varit inkopplad och nästan lika länge tänkt LED-konvertera den (bättre ljus/kass reflektor och mindre strömförbrukning). Sen började jag fundera på att färga glaser rött och istället använda den som extra bromsljus för bättre säkerhet när någon Svensson-bil ligger två cm bakom i 110km/h.
Men varför bara välja det ena?
Beställde in några drop-in LED moduler för ficklampor (de som läst mina tidigare LED-konverteringar känner igen dem, kanske börjar ni tröttna på mina trådar). Drivarna i dessa fungerar från 3-18V, så de passar utmärkt och ger full styrka i en 6V bil. Till vitt ljus använde jag en drop-in som utlovar 1300 lumen, visst är det lite saltade siffror men den lyser förbaskat starkt och bra mkt mer än glödlampan som skall sitta där. Till bromsljus valde jag 2st drop-in moduler med röda dioder, på så vis kan glaset vara vitt/går att kombinera med backlampa. Passade på att ta hem några påsar med alu kylflänsar för detta och framtida byggen. (LEDsen behöver kylning).
Jag monterade och lödde isär drop-in modulerna för jag ville bara använda drivarna och LEDsen. Dels är det tight i backlampan och dels blir ljuset för fokuserat med drop-in reflektorn. Det är ändå prisvärt och smidigt att köpa modulerna, då kostnaden nästan är billigare än att köpa lösa LED/drivare (modulerna i detta bygge kostar ca 5$/st). LED-stjärnorna limmade jag sedan fast på varsin kylfläns med silverepoxy (special för värmeavkedning). Den vita som har mer effekt fick en större än de röda. De röda hamnade i vinkel på reflektorn, vilket nog bara är en fördel för brytningen i glaset/ inte blända bakomvarande bilar.
Med glaset monterat avslöjas inte mkt om vad som sitter där bakom.
Bromsljus. Det lyser rödare i verkligheten. Spridningen är bra och det blir nog svårt att missa när man bromsar.
Backljus
Nu skall jag bara få tummen ur och montera backlamp-kontakten som jag har nerpackad någonstans så att den tänds när man lägger i backen.

bra beskrivet som vanligt!!