1

Jag är ju ny i - lr rättare sagt återinträdd  i VW-svängen.

Jag är helt införstådd med att priserna på bussar- framförallt splits är larvigt dyra.
Har de sen massor med fönster i taket lämnar de all sans och vett.

Jag inser charmen designmäsigt- gillar speciellt den olivgröna som det står "Fokker fluegkraft"  på.....men har  någon tålamod att förklara för mig varför man betalar sådana enorma summor för att skumpa runt i en ålderstigen kärra som knappt  kommer upp i motorvägsfart??
Obekväm, otymplig och långsam.....och charmig

Ändå väljer folk att betala skrämmande summor som Du kan  få väldigt fina andra hobbybilar för.

Sverige är som vanligt ett  U-land jämfört med  vissa andra länder därDu får betala mer än Du här  får en halvhyfsad Porsche 356 lr nåt annat kul...
Why??

Nu pratar vi inte en bil så som jag skule välja att bygga den( med  Porschechassie lr raggarbilschassie under  utan helt vanligt  VW orginal...
Jag har sett priser uppåt 7-800.000 kr

Jag brukar vara "dum" och lägga för mycket pengar på mina bilar- men detta  är lite som att humlor kan  flyga....

Anyone?

2

Det finns ett enkelt och kort svar.
Det handlar om tillgång och efterfrågan ICQ/ab

Men du ville kanske veta varför folk efterfrågar?

Där kan jag bara svara för mig själv. Jag älskar att skumpa runt i bussen, folk blir glada av att se mig köra ICQ/ab kör man en sträcka på några mil så får man alltid ett par tummar upp och fastnar på några mobilbilder. Det händer inte i så många andra bilar ICQ/ab
Så vill man samla verklighetslikes så är det en bra bil ICQ/ad

Jag kör en fin ghia oxå, och trots att den är ovanligare och i bättre skick så får jag inte i närheten så mycket uppmärksamhet för den.

Nu kör jag ju såklart inte buss för att samla leenden och tummar, men det är kul att göra folk glada iaf.

Jag kan tyvärr inte svara dig på prisfrågan, jag tycket själv att priserna på splitbussar är störda.... ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Det beror väl på hur man ser det med..
Om grannen köper ny V70 så reagerar ingen, och han förlorar halva värdet på fem år Default/yikes
Men dom som har köpt buss sista tjugo åren har däremot åkt gratis eller till och med tjänat på det. Självklart kommer det att vända så småningom men varför inte njuta under tiden ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

4

Jo njuta är en viktig funktion..men som alltid växlar det snabbt att vara ett njutningsmedel för underklassen till att bli ett för överklassen..se bara hur det blev med sjöbodarna utmed kusten..kostar snart en halv miljon.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Jag har nyss inhandlat en grön buss till ett "sjukt" pris. Hur resonerar man?
Vilka andra hobbybilar hade jag fått för samma pris?
Porsche? -tidiga 356or är fräna, eller snarare en sen hade det kanske gått o köpa. Känns lite överklass eller snobbigt, har nån bild av att träffarna är i samma stuk. Vill man va en gubbe med 40-årskris i en lite sportbil?
Jänkare? -Är jag raggare, nej. Gillar jag raggare? nej, Stort sug efter powermeet? nej -Åka runt på stan och skrika o va full i en skinnväst lockar inte...
Hot rod? -ja tack, men då ska det va en roadster och jag ska va 20 o bo i califonien på 50-60talet.
Folkabuss? Jag vet vad jag ska betala för, hela familjen kan följa med, nästan bara trevliga, ödmjuka, hjälpsamma människor i hobbyn. Sen bidrar ju ett redan uppbyggt kontaktnät och eget reservdelslager till bilvalet.   

När jag köpte min buss sålde jag samtidigt min gamla buss som jag "renoverat" från ett vrak. Jag hade kunnat sälja den med förtjänst och lagt pengarna på något vuxet som en ny v70 eller caddy till företaget. Jag ropade istället in en begangnat caddy på kvd och la lite pengar för o få en roligare folkabuss. Om 5år tror jag inte prioreteringen var fel, o samtigt har jag roligt.  ICQ/ab

6

pompejus skrev:

Jo njuta är en viktig funktion..men som alltid växlar det snabbt att vara ett njutningsmedel för underklassen till att bli ett för överklassen..se bara hur det blev med sjöbodarna utmed kusten..kostar snart en halv miljon.. Default/hmm

Sant!!
Men i dom flesta fall tror jag att det är en prioriteringsfråga. Min bruksbil kostade 3500 och jag har inte renoverat köket på tjugo år ICQ/ab

7

När man har fått nog av att vara uppkopplad dygnet runt, 100 tv-kanaler, fullt med ansvar på jobbet, en bruksbil som talar om när man skall stanna och dricka kaffe och i stort sett kör själv då är det grymt skönt att hoppa in i något superspartanskt, slippa stressa, njuta av folks leenden och bara chilla... Sedan skadar det inte att många av mina bästa vänner finns inom samma hobby. Värt att betala för  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

8

Sant Nico, det leendet och glädjen man känner när man sätter sig bakom ratten  ICQ/af men som prisbilden är idag så får man vara glad att man har en buss nu då det skulle vara svårt att få slantarna att räcka till en i dagsläget  ICQ/an

9

Lasslo.
Jag köper inte tillgång och efterfrågan. Din Ghia är ovanligare och har vackrare linjer.... å ändå är det  inte  splitbusspengar. Nä nåt annat  är det..

Westin.
Man köper nog inte en splitbus  för  800.000 kr för att man ska spara pengar. Den som köper en  sån kan  även köpa en ovanlig Corvette,Shelby lr Cadillac lr tom  en Ferrrari... när nått annat  är det...

Pompe.
En halv mille  för en sjöbod är  som ett fyndidag. Tror inte det  handlar om mjutning, men  håller med om att  "dom" som har det  gott stält ofta hoppar på det som vi "fattiga" i bilkobbyn pysslar med- men det är nog för de  blir avundsjuka på den  glädje som vårt hibbybilsutövande verkar ge sken av,,, Nä...Nåt annat  är  det...

Tobias:  Jag tror Du kan vara en  liten  bit  på  vägen,,, men  köper det bara till hälften
Mer argument. Varför  en  splitbus??

Om  vi vänder på det. Vem köper en splitbus??
Den som inte vill vara raggare,,,den som inte vill se  ut som en  40-åring i kris.......Den  som  vill  vara  20  och   bo i Californien ??
( jag har  ibland ställt mig frågan  om jag vill  bli  20 igen??- Nä taktsikt  har  jag roligare idag...OK  kroppen var  lite mer  i form  och man levde lite  mer oansvarligt då...fast  sån  är jag  än... så det är nog inte  grejen...
Vem payar   över en halv mille  för  en split??
Någon som  vill se ut som en  bekymmerslös kis  som  väljer bort att  köpa ny V70??
Är det en imagefråga?

10

nizekustoms skrev:

När man har fått nog av att vara uppkopplad dygnet runt, 100 tv-kanaler, fullt med ansvar på jobbet, en bruksbil som talar om när man skall stanna och dricka kaffe och i stort sett kör själv då är det grymt skönt att hoppa in i något superspartanskt, slippa stressa, njuta av folks leenden och bara chilla... Sedan skadar det inte att många av mina bästa vänner finns inom samma hobby. Värt att betala för  ICQ/ag

Där  känner jag  igen  mig  och har prioriterat bort det mesta Du räknat upp ovan.... men det  kan Du lika  gärna göra i en soltaksbubbla  lr en lowlight Ghia som skrapar underredet över allt, en rod lr muskelbil....

varför en  buss?

11 Senaste redigerad av umekille (2015-05-22 16:20:41)

Det är synd bara att i prisbildens kölvatten simmar många fula fiskar
som inget annat gör än köper o säljer och trissar priser för egen vinning.
Prisbilden har som i många fall här nått många 100% över den reella
bruksvärdeskursen. Trist för de som sparat o gnetat bara för att se när
de fått ihop sin slant så har priset skjutit ytterligare i höjden.

12

Det finns många andra coola alldeles för dyra bilar ICQ/ad
Men det är inte så många andra bilar som du faktiskt kan bo i. Jag köpte min första buss 1989 och då var det just för att kunna fiska, sova, semestra osv som jag ville ha den. Sen att det har gått lite överstyr och blivit väl många bussar är en annan sak ICQ/ab
Det brukar bli ungefär 25-30 övernattningar och 400-500 mil varje sommar, och jag har svårt att se mej och min familj göra det i en Corvette ICQ/ab
Att dom sen har blivit stolledyra är ju den tråkiga baksidan ICQ/ac  men som sagt, tillgång och efterfrågan

13 Senaste redigerad av lasslo (2015-05-22 12:36:51)

63 highlight, jodå prisbilden förklaras med just tillgång och efterfrågan. Det finns många fler som är sugna på att köra splitbuss än det finns bussar, därför är priset högt. Så enkelt är det faktiskt ICQ/ab

Tänk om jag hade fått en krona för varje gång nån frågar om min buss är till salu.... ICQ/ab

Sen är det ju en annan fråga varför så många vill köra just en gammal buss...

Umekillen - prisbilden styrs av vad folk vill betala, det har inget med bruksvärde att göra. Det är ju ingen bruksbil man köper ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-22 14:08:55)

Lasslo: Du har  helt rätt. Om en köpare är villig att betala ett visst pris då är det  där marknadspriset ligger.
Jag borde kanske omformulare frågan lite- Varför har desa bilar fått ett så högt attraktionsvärde att folk är villiga att betala uppåt 800 papp för en??
Då menar jag, är det  en imagegrej?? lr är det något man  kan göra speciellt i den?? Här tror jag Westin är lite inne på rätt spår då man  kan  bo i den- Man kan  säkert ha emormt kul gruppsex i den med- men sen?? utöver det?? För 800. kakor får man väldigt många hotelnätter.

Westin:  Var glad att priserna gått över styr. Räkna av  ute på gårdsplan så inser Du att Du är mångmiljonär  ICQ/ad Var glad att Du var ute i tid och nu kan hova in.
Att Du inte vill göra allt det där i en Corvette tyder bara på att Du börjar bli  äldre och bekväm  ICQ/ad

15

Klart du har en poäng med att det är en imagegrej..i mitt fall som dagligen sysslar med nya bilar så ger det en befriande känsla att få ha en bil som är enkelt uppbyggd och man mestadels klarar av att laga utan en massa datorer och specialverktyg..sen blir det bara bättre av att ha en bil som det inte är hela världen om den får en buckla eller två..dessutom har vår buss många användningsområden,går att sova i(kanske inte så mycket gruppsex,men ändå.. ICQ/ad ),köra trägårdsskräp,få plats med uppfälld hundbur mm,listan kan göras lång,men sensmoralen är att bussen passar den enkla livsstilen vi har..fordonet blir då mera en vän än en bil i mina ögon och vänner ska man vara rädd om!! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16

Ja...jag  är med på att det är en bra grej....men  är den  då  värd 800 lök?
Vore det inte bättre att ha en 10-20 år  nyare bus som bara kostar  5 lapp nybesiktad??

17

Hur många bussar är det som är till salu/sålts i trakterna runt 800.000 egentligen?
Beroende på skick och årsmodell så ligger väl de flesta Svensksålda turn-key bussarna från 100.000 upp mot 300.000, så 800.000kronors bussarna måste vara väldigt lätträknade, eller?

Buy the ticket, take the ride... - HST

18

I nyaste numret av Bilsport Classic såldes en  på auktion i Texas  för 70.000 usd
Går man in på Samba begär varenda lycksökare 50-100.000 usd för sida  och  den  -55:a som ligger på auktion längre ner i forumet springer iväg rejält  för  en rosthög utan papper- men jag var  intresserad av  den  med och tror det  är ett bra objekt.
Det jag var inne på att göra med den  var att sätta den på ett annat chassie isf....å då blir folk sura,,,men  frågan är: Var ligger attraktionskraften??

19

Det jag var inne på att göra med den  var att sätta den på ett annat chassie isf....å då blir folk sura,,,men  frågan är: Var ligger attraktionskraften??

massproduserade bruksbilar... när den e din gör du vad du vill..
Bara för att den nu inte har en identitet innebär ju bara att den inte väckts..genom en ursprungs kontroll..

Sedan att vissa bussar blivit upp bjudna på någon aktion betyder inte att alla får dylika fantasi summor för sina objekt.. dessa är ju oftast renoverade (överrenoverade) för fantasi summor..
Att begära är ju inte samma som att någon i slutet betalar det... men det visste du säkert redan....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

63 Highlight skrev:
nizekustoms skrev:

Där  känner jag  igen  mig  och har prioriterat bort det mesta Du räknat upp ovan.... men det  kan Du lika  gärna göra i en soltaksbubbla  lr en lowlight Ghia som skrapar underredet över allt, en rod lr muskelbil....

varför en  buss?

Bussar regerar stort, och bruksvärdet är så otroligt mycket högre.
Nicko har rätt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21

Jag har också varit med buss ända sedan början av 1990-talet  ICQ/ab Förutom ett halvår som jag var utan....å må de aldrig ske igen Default/hmm

Och kan bara konstatera att det är "Smiles per Miles" som göört  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

22

Det här med prisutveckling har ju varit uppe ett otal gånger

Oförstående inför prisbild ?  Var i ligger attraktionskraften ?
Det kanske inte är meningen att man ska förstå allt och alla.

En sketen plastbil så som t ex Corvette eller en båtdjävel för 800k. Det blir inte mycket till båt för under 500k och ingen tycker det är speciellt märkvärdigt att pröjsa det.

Tokpriserna är till stor del Engelsmännens "fel". De fick ingen egentlig Vwimport förrän 1955 och varit svältfödda på balla Vw´s.
De använder verkligen sina bussar till camping, semester osv. I Sverige har ju varenda kotte sommarstuga eller/husvagn .
Engelsmännen var väl också först med att renovera upp skogsvrak ingen ville ha i Sverige och som har exporterats.

Jag har själv exporterat 4 st -54 lyxbussar varav 2st till England och den kanske mest kända bussen av de alla borde vara Rikki James -54 lyx.
Den köpte jag för 1500:- i Virserum, sålde den för 38 000:- + fyra st Brm fälgar och var skitglad. Ingen i Sverige ville betala ens 15 000:- då, 1993.
Idag har Rikki avböjt flera bud på över en mille ! !

Mycket kändisar så som Jerry Seinfeld, Jay Leno, Jesse James, James Hetfield  mfl mfl har ju hjälp till att dra upp priserna.

Bland vanliga dödliga byter och trixar folk bussar mkt för att finansiera köp.
Var och en blir salig på sitt sätt.

T ex killen som köpte denna fina Fridolin 2008.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=664728

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-22 20:03:33)

Mogge:
Jag håller med att de  regerar

Phille:
Aha!! Så det  är Du som  är den som tjänat  grova stålars på att låta  bussarna gå upp i pris Din ockrare  Default/hmm
Om man väljer  en Riva lr Corvette för dyra pengar... lr en  buss , verkar vara skitsamma.
Det är bar att bussarna har vart billiga- Det har inte de andra. Därav min undran

Har det något med hippiekulturen och längtan tillbaks till "ungdomens gräsrökande"?? Lite som alla som idag  lägger  30-100 papp på en moppe

24 Senaste redigerad av Demian (2015-05-22 21:58:45)

Man kan ju lätt tro att det är äldre folk med cash som köper dom dyra bussarna, och så är det kanske till en viss del , men det känns som att dom flesta är under 40 och som brinner för intresset och har inte direkt mycket pengar i plånboken.

Jag själv handlar ju osunt mycket vw:s/ vw prylar. Men å andra sidan har jag en gammal 10000:- bruksbil, ärvt en liten gammal platttv, eldar med ved, har gammalt kök, inga betalkanaler, ingen smartphone osv...

Bland tex engelsmännen är det ännu tydligare.

Det är svårt att tro att tex detta gäng engelsmän på kortet nedan, har bilar för ett par miljoner  ICQ/ab  Men tycker man det är värt mer att köpa en udda buss, än att handla ett hus och fler har den inställning, så är det helt plötsligt ganska många som slåss om få bussar.

Och att sen dom med stora cash, tex Jerry Seinfeld börjar handla, så trissas priserna ännu mer.

Det är kanske bättre att jämföra med med konst. Fast jag äger hellre min buss än Mona Lisa.

http://i.imgur.com/tOJtSEh.jpg

25

Ser man ju direkt, typiska finanshajar..... ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------