Fick lite lugn och ro efter ungarna äntligen somnat och kunde titta lite mer ingående på vad som kan ha hänt.
Bilen körs egentligen av min hustru så jag hade inte full koll på hur det gick till när det slutade fungera.
Försökte först kolla vilka säkringar som går till klimatanläggningen, men den skitkassa instruktionsboken angav bara ca 10 förbrukare (ingen av dem fläkt/klimatanläggning) medan det fanns säkert 30 säkringar i dosan
Hur som helst, efter att ha kollat och tittat, pillat och klurat så verkar jag ha hittat felet. Det var löjligt enkelt. Nästan pinsamt.
Noterade att knappen som skall sänka farten på fläkten tycktes vara intryckt, konstant.
Den hade på något jäkla sätt fastnat i intryckt läge vilket ju gjorde att anläggningen stängde av sig. Sänker du farten på fläkten tills den stannar så släcker hela klimatanläggningen ner.
Lirkade ut knappen, gjorde rent så gott det gick och "gymnastierade" den och nu fungerar det igen
Tack ändå för alla tips! När jag ändå har ämnet uppe. Som jag skrev så är det inte samma effekt i kylan längre och hade tänkt fylla på köldmedium. Förstod det på Torpa som att läckage inte behöver vara ett tecken på att man har ett läckande system. Bilen är trots allt 10 år gammal och har upplevt det som att kylan under senare är sakta blivit sämre.
Jag vill ju inte vara med om att kosta på en påfyllning för att inom ett år kanske vara i samma läge igen...
Finns det någon som har tips på en vettig firma på norra sidan Stockholm eller Enköping/Uppsala som kan hjälpa till med en AC-service?
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!