1

Bilen är utrustad med klimatanläggning som fungerat klanderfritt i alla år. Visst, AC:n är lite lika kall när man vill ha kyla och jag hade tänkt lämna in bilen på AC-service.

Nu har dock anläggningen lagt av helt. Det står "off" i displayen och det går inte att få liv i den oavsett vilka knappar jag trycker på.
Har googlat och sökt på nätet efter andra med samma erfarenhet utan resultat.
Vet att det på detta forum figurerar flera kluriga och duktiga personer som kan mycket om nyare VW.

Vad är det som kan ha vara fel?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Det finns nog en felkod i systemet. Kan vara förlite gas el en kompressor el en ställmotor. Man får läsa felkoden o se vad som är fel .

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

3

Om du har någon fordonsgymnasieskola i närheten där du bor, kolla om de har någon AC påfyllare eller iaf felkodsläsare. Är oftast gratis eller köp lite fikabröd ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

4

Ibland händer det att säkringar går sönder, normalt inte utan anledning men ibland händer det.. Ja det kanske lyser i displayen (texten off) men ibland finns det två säkringar. Jag säger inte att det ÄR så på din Passat och jag hade aldrig problem med den Passaten jag hade, men om du inte redan kollat efter alla säkringar som kan tänkas ha med ac och ventilation att göra, så gör det.
Jag hade ett liknande problem med min Caddy fast då var det dieselvärmaren som en dag inte fanns kvar i systemet  Default/yikes fastän det lyste i displayen, det visade sig att det fanns fler än en säkring till värmaren, en av dem som sitter i motorutrymmets säkringsbox var sönder (jag vet varför men det är en annan historia), jag bytte den och så funkade allt igen klanderfritt.
Jag vet inte om man kan läsa av felkoder på AC:n med en vanlig OBD2 felkodsläsare, någon som vet?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Kan vara så att du har för lågt tryck i systemet alltså att gasen läckt ut, finns tryckgivare i systemet som känner av och talar om för styrenheten.
Är det för lågt tryck startar inte kompressorn och kanske är därför du får upp meddelandet off.
Gasen läcker ut sakta med tiden så det behöver inte vara en "läcka" eller hål i systemet.
Lämna in och reparera det så fort som möjligt för ju längre systemet är ur funktion desto svårare och dyrare blir det att få igång det igen, packningar torkar och ifall det är helt trycklöst kommer det in fukt som ställer till det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

En tanke står det off hela tiden i displayen, el den startar o systemet går i Econ läge?

7 Senaste redigerad av Peter S (2015-05-20 23:58:38)

Fick lite lugn och ro efter ungarna äntligen somnat och kunde titta lite mer ingående på vad som kan ha hänt.
Bilen körs egentligen av min hustru så jag hade inte full koll på hur det gick till när det slutade fungera.

Försökte först kolla vilka säkringar som går till klimatanläggningen, men den skitkassa instruktionsboken angav bara ca 10 förbrukare (ingen av dem fläkt/klimatanläggning) medan det fanns säkert 30 säkringar i dosan  Default/hmm

Hur som helst, efter att ha kollat och tittat, pillat och klurat så verkar jag ha hittat felet. Det var löjligt enkelt. Nästan pinsamt.
Noterade att knappen som skall sänka farten på fläkten tycktes vara intryckt, konstant.
Den hade på något jäkla sätt fastnat i intryckt läge vilket ju gjorde att anläggningen stängde av sig. Sänker du farten på fläkten tills den stannar så släcker hela klimatanläggningen ner.
Lirkade ut knappen, gjorde rent så gott det gick och "gymnastierade" den och nu fungerar det igen  ICQ/ab

Tack ändå för alla tips! När jag ändå har ämnet uppe. Som jag skrev så är det inte samma effekt i kylan längre och hade tänkt fylla på köldmedium. Förstod det på Torpa som att läckage inte behöver vara ett tecken på att man har ett läckande system. Bilen är trots allt 10 år gammal och har upplevt det som att kylan under senare är sakta blivit sämre.
Jag vill ju inte vara med om att kosta på en påfyllning för att inom ett år kanske vara i samma läge igen...

Finns det någon som har tips på en vettig firma på norra sidan Stockholm eller Enköping/Uppsala som kan hjälpa till med en AC-service?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8 Senaste redigerad av JBlom (2015-05-21 05:23:18)

Finns ju gds kit för att fylla själv.

http://www.envirosafe.se

Mera känd som jb...

9

Peter, gå till en seriös firma inag jävla gör det själv eller tändargas som tydligen skall funka.....
Gör de på rätt sätt så trycksätter de systemet och kollar så att inte trycket sjunker innan de fyller på köldmedium.
Hade problem mev Volvo'n för några år sedan och de trycksatte samt gav mig beskedet att kondensorn var läck.
Efter byte av kondensorn så vaccumsög man för att få bort fukten innan påfyllning.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Om du går till någon seriös så fyller de även på spårmedel så kan man kolla me uv lampa om den läcker någonstans, om den nu läcker?

11

Eller så köper man denna, http://www.envirosafe.se/webshop/view/d … gds-kit-ac

Läckan kan man ju laga själv.

Men en auktoriserad firma är väl alltid bättre.

Mera känd som jb...

12

Om man fylleri sån som tätar och man skulle behöva andvända en ac maskin se då fastnar tätmedelet i maskinen som går i sönder av medelet.

13

Tja läser jag rätt på länken ovan så är det ju inget tätmedel utan spårvätska så man ser en ev läcka... Och gas.. Och dylikt kör man ju genom en ac maskin..
Viste inte att det finns tätmedel till ac...det är väl bara att byta det som är trasigt.. Men man skall ju hitta det oxå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Finns tätvätska oxå. Jag hade provat med spårvätska själv och sen lagat felet och efter det lämnat till en ac firma för fyllning.

Mera känd som jb...

15

Det finns både spår vätska o tät vätska. Har man fyllt på spår vätska brukar man se läckaget rätt lätt. Det finns även sniffer som känner gasen el det går me såpvatten oxå.