76

Okej, då förstår jag. Men vart får man tag på sådana brickor? Eller är det sånt man får tillverka själv?

77

Hello,har en 1600 motor i min 67a tänkte ställa tändning men vet inte hur detta görs på en vw.
har sroboskoplampa men hittar bara märke på remskivan inte på motor,samma med förgasare luft-bränsleblandning-tomgång inställning. MVH Kenneth

Alea acta est

78

Airheater skrev:

Hello,har en 1600 motor i min 67a tänkte ställa tändning men vet inte hur detta görs på en vw.
har sroboskoplampa men hittar bara märke på remskivan inte på motor,samma med förgasare luft-bränsleblandning-tomgång inställning. MVH Kenneth

Har du en typ1:a eller typ3:a

79

Hej,Typ 1 bubbla ska bes....

Alea acta est

80

stickan skrev:
Airheater skrev:

Har du en typ1:a eller typ3:a

Du ställer mot skarven mellan vevhushalvorna.

81

Tacka tackar, lite lustigt om man inte vet brukar ju vara något märke
som man ser,MVH Kennet

Alea acta est

82

Nån som har en sprängskiss på hur kylplåtarna ska sitta???  Jag har dom som sitter runt cylindrarna och den under remskivan.
Så det fattas några och jag vill veta vilka jag ska beställa. ICQ/ag

83

Saxat från en annan tråd,

Bengt H skrev:

Typ 1, split och oval, cabbar o specialkarosser upp till 67, typ 2 upp till 67 o alla bilar ska vara original eller i tidstypiskt utförande ICQ/ag  ICQ/ag
sänkta, custade o IDA försedda får kalla handen Default/lol

Vad menas med just "IDA försedda"?

84

Roadkill skrev:

Nån som har en sprängskiss på hur kylplåtarna ska sitta???  Jag har dom som sitter runt cylindrarna och den under remskivan.
Så det fattas några och jag vill veta vilka jag ska beställa. ICQ/ag

Det kanske finns något vettigt här. http://www.clippern.se/buggy/manualer/B … armann.pdf

85 Senaste redigerad av Bengt H (2011-06-30 14:23:58)

malmen skrev:

Saxat från en annan tråd,

Bengt H skrev:

Typ 1, split och oval, cabbar o specialkarosser upp till 67, typ 2 upp till 67 o alla bilar ska vara original eller i tidstypiskt utförande ICQ/ag  ICQ/ag
sänkta, custade o IDA försedda får kalla handen Default/lol

Vad menas med just "IDA försedda"?

Bilar med weberförgasare som heter IDA 48, förgasaren i sig är väl lite kultförklarad, sitter oftast på nån vass storkubikare ICQ/ag

86

4 tums framvagn till en 61:a, nån som vet vart man kan få tag i sådan? Grubenwerks?

Tacksam för svar!

87

Testa med en köpesannons...  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

88

Ivars skrev:

4 tums framvagn till en 61:a, nån som vet vart man kan få tag i sådan? Grubenwerks?

Tacksam för svar!

Jag har mailat dig!   ICQ/ab

89 Senaste redigerad av Ivars (2011-07-03 13:08:30)

25hpman skrev:

Testa med en köpesannons...  ICQ/ad

Jo det är helt riktigt, men jag tänkte mest om nån visste hur man får tag i Grubenwerks när deras sida är nere. Eller om nån visste nån annat företag eller nån som säljer.
Men jag slänger upp en köpesannons också  ICQ/ab

Slarvigt formulerat av mig i första inlägget  ICQ/ad

bomberogranater: Jag är mycket tacksam, men jag vill gärna ha tag i en ganska så snart. Jag måste få ner nyköpet mot backen innan BR Classic  ICQ/ab

90

Ska bayarnas friskluftsgaller vara vitlackerat eller lackerat i karossfärgen egentligen?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110609936.jpg

Min

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/bay-1.jpg

Någon annans

91

Måste man ta bort vipparmen med tillbehör för att få loss toppar och resten som gömmer sig bakom?  ICQ/an

92

malmen skrev:

Måste man ta bort vipparmen med tillbehör för att få loss toppar och resten som gömmer sig bakom?  ICQ/an

Ja.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

93

Michos Miche skrev:

Ska bayarnas friskluftsgaller vara vitlackerat eller lackerat i karossfärgen egentligen?

Orginal eller tycke?

Jag tycker vitt är klart snyggast.

94

Hur i hela friden får man bort den förbenade fläktkåpan?! Det är en 1600c-motor (AS) så det är väl en s.k doghouse.

Jag har lossat alla skruvar jag kommer åt, men det sitter i alla fall en bakom insugsröret(?) och den får jag inte bort eftersom jag inte kommer åt med varken mejsel eller hylsa med mejselinsats. Och jag kan inte flytta på röret och förgasaren eftersom generatorn sitter i vägen, och generatorn kan jag inte flytta på eftersom 2 av skruvarna sitter i underkant och där kommer jag inte åt heller. Och försöker man flytta generatortornet så går inte det heller eftersom 2 av bultarna sitter "bakom" varav den ena jag inte kommer åt.

Uhh.. jag har fastnat. >_< Någon som kan förklara för mig? ICQ/ab

95

malmen skrev:

Hur i hela friden får man bort den förbenade fläktkåpan?! Det är en 1600c-motor (AS) så det är väl en s.k doghouse.

Jag har lossat alla skruvar jag kommer åt, men det sitter i alla fall en bakom insugsröret(?) och den får jag inte bort eftersom jag inte kommer åt med varken mejsel eller hylsa med mejselinsats. Och jag kan inte flytta på röret och förgasaren eftersom generatorn sitter i vägen, och generatorn kan jag inte flytta på eftersom 2 av skruvarna sitter i underkant och där kommer jag inte åt heller. Och försöker man flytta generatortornet så går inte det heller eftersom 2 av bultarna sitter "bakom" varav den ena jag inte kommer åt.

Lossa den bakom insugsröret med en polygrip eller liknande, behöver inte bort helt och hållet då kåpan har ett slitsat spår. När du fått bort kåpan så byter du spårskruven mot en med sexkantskalle så är det lättare nästa gång. Glöm heller inte termostaten om du inte tagit bort den.

96 Senaste redigerad av malmen (2011-08-27 21:52:53)

Tackar! Jag vet inte om jag kommer åt med en polygrip, men visst, jag kan göra ett försök. Termostaten är loss, likaså de där spjället eller vad det är på baksidan.

97

Vad är skäligt pris på en original 1600 motor?
Den sägs ska va i bra skick enligt säljaren..

98

Micke skrev:

Vad är skäligt pris på en original 1600 motor?
Den sägs ska va i bra skick enligt säljaren..

Allt imellan 500 till 3500 allt beroende på skick, rätt delar etc.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

99

C.Frisk skrev:
malmen skrev:

Lossa den bakom insugsröret med en polygrip eller liknande, behöver inte bort helt och hållet då kåpan har ett slitsat spår. När du fått bort kåpan så byter du spårskruven mot en med sexkantskalle så är det lättare nästa gång. Glöm heller inte termostaten om du inte tagit bort den.

Det sitter skruvar på baksidan vid oljekylaren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

100

Jo, men de hade jag redan fått loss. Nu har jag löst det, fast det var lögn i helvete att försöka med en polygrip. Så lösningen blev att ta bort en massa saker och sedan skjuta insugsröret till vänster så jag kom åt med mejsel. Så nu är den loss.

Men jag har en två nya frågor,

Fråga 1. Hur fäster man glömplåtarna? Och vart ska de sitta, på undersidan, right?

Fråga 2. Passar cylindrarna från en AB-motor på en AS-motor?