Avressionen kan nog spåras långt tillbaka i tiden, till den tid så svearna och götarna hade som sysselsättning att varannan gång mörda varandras kungar eller andra ledare.
Sedan gör det ju inte saken bättre att man i SVT och kanske andra nyhetsmedier diskriminerar staden, eller hela västra Sverige (och även andra landsändar). Även andra produktioner i media är väldigt stockholmska i sin utformning, endast en och annan mindre seriös och kanske direkt fånigt frågesportsprogram produceras här, med en "himla käck urgöteborgare" som programledare, i form av Kronér. Det blir liksom "Albert och Herbert" av allting, vi framställs som några debila lokalpatriotiska pajasar i TV. Det tror jag är en sak som gemene göteborgare tröttnat på.
Vi har i staden allvarliga problem av olika slag. Det som är mest påtagligt just nu är en svår segregation med olika sublokala kriminella gäng som mördar varandra i makten om drogförsäljningen. Vi hade häromdagen en ny dödsskjutning med efterföljande hämndaktioner, och om det ängnade rikstelevisionen flera sekunder av sändningstiden... Den gången då Prinsen fick nån plåtskada på sin Porsche, på Strandvägen, tror jag det var, pratades det mer om det än om nånting annat... Nåväl litet överdrivet, men det är väl så många här känner sig marginaliserade.
-Jasså du kommer från Stockholm, ja, ja, du kan ju vara en trevlig kille för det...
-Varifrån kom du sa du, Sunbyberg? Ja med vet du det är inget att vara ledsen för, ingen är fullkomlig.
-Jag är född ståååkholmare, jag lever som en äkta ståååkholmare, och jag skall dö som en ståååkholmare...
-Men har du då inga ambitioner?
-Vi pratar så väl om er Göteborgare här i huvudstaden, men vad säger ni om oss.
-Vi pratar aldrig om er.
-Den här spårvägen ni har här är ju så otidsenligt långsam, kan ni inte gräva ned den så att det blir en tunnelbana som hemma i Stockholm?
-Nä, du vet, vi har inget att dölja.
Men visst, storebrorskomplexet är ju stort. Jag tror nog att man har eller iallafall haft en större kollektivitet här, politiskt har det ju varit väldigt rött. Fackföreningarna på SKF, Volvo, och de stora varven, när dom fanns, producerade ju många politker och gav näring åt olika mer eller mindre marxistiska och socialdemokratiska strömningar. Här anvädes ordet "Tillsammans" mer än i huvudstaden. Det var väl bara på malmfälten i norr som denna rörelse blev större.
När varvsindustin gick i konken föreslog nån borgerlig politiker att man skulle flytta varvet.
Den politikern hade aldrig spelat varesig monopol eller fia med knuff.
Att flytta ett varv är totalt meningslöst, men är ju då tillbaka på samma ställe.
Sedan har ju Göteborg haft korta vägar till de brittiska öarna, där har vi en påverkan, möjligen även på humorn, den många gånger brutala humorn med oväntade poänger (om en nån poäng alls) kom ju med importen av Monty Phyton, och nån död norskblå papegoja...
Men vi delar ju gärna med oss av humorn och av ordvitsandet, goda exempel på det är väl en såväl manisk och saligen insomnad Povel Ramel, och möjligen en numera litet tröttare Robert Broberg. Men det finns nog fler.
Om vi skall gå bakåt igen, men inte till svear och götar, utan till början av 1620-talet då träskmarkerna i älvens delta dikades ut och staden byggdes, så infördes ju total religionsfrihet, något som idag är en självklarhet, men inte då. Den tidens regering var ju inne i stormaktsmegalomanin, och ville öka på rikets personella kompetens, man bjöd hit duktiga planerare, ekonomer och hantverkare från hela den då kända världen. Framförallt var det tyskar, britter och holländare som kom hit, och det var dom som byggde staden och grundade dess industrier och lade även grunden till stadens mentalitet. Erbjudandenvar väl ungefär, bygg en stad åt oss, i gengäld får ni handesfrihet, religionsfrihet och en stor skattelättnad.
Det var sonen till en judisk köpman, Aron Jonason, som skapade göteborgsvitsen... Han var egentligen en framstående och bildad fotograf, och blev hovfotograf åt Kung Oscar II.
En kväll på en kunglig bal, när det hade fotograferats väldigt mycket och alla hade blivt bländade av magnesiumblixtarna sande kungen:
-Det var väldigt vad Jonason blixtrar mycket i kväll.
Varvid Aronson svarar (blixtsnabbt förstås):
-Bixtrar den ene så åskar den andre.
Göteborsvitzen var född, resten är historia.
Det var en lång inledning ur mitt personliga perspektiv att se på detta, dela det eller förkasta det!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."