1

Ju sämre desto bättre.
Det förekommer ju en och annan sådan här lustifikation i andra trådar, nu kan vi ju samla alla på ett ställe, så att man slipper se skiten...

Jag köpte för ett tag sedan en Golf I åt en kompis som bor utomlands.
En fin och välbevarad bil som stått avställd i garage i många år, nu ingick den i ett dödsbo.

Hämtades igår, och kompisen mötte idag upp på min lunchrast och tog hem bilen, men den ville först inte starta, vi höll på med startkablar, då batteriet var rätt så tomt, när en granne kom förbi:
-Det vet la ni pôjkar, att denne bilen kan man inte starta så... den kräver en speciell sorts ström...
Jag visste vad som skulle komma men höll käften för att inte såra grannen...
så vi svarade ungefär:
-Nä, vaddå?
-Golfström!

( ICQ/ad )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

"Vad är klockan?"
-Eriksberg!
"Va?!"
-ja, strax över elva!

3

ICQ/ae
Varför gick Kålle runt i hamne med en hagelbössa å letade efter ena neger?

Jo han hade hört att Ada legat med Papiljotter

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

4

Hur gick det med feskebilen som va i bilolyckan?

Det gick la bra, fick bara några lackskador ICQ/ad

5

I egenskap av trådskapare och Göteborgare (med stort G) kan jag väl på påpeka att göteborgsvitsen aldrig (i alla fall inte numera) innehåller rasistiska pålagringar, men det är i denna vitsform full legalt att vara "lagom" otrevlig mot stockholmare, eller företeelser som äger rum i huvudstaden.  Även skåningar kan få en släng av sleven, men då mer på en kärleksfull nivå. Dalmasar och kullor behandlas mer som hedersgöteborgare, möjligen hade Gustav Vasas rekrytering från den där stenen med det att göra.
Göteborgshumorn (som är en närbesläktad humorgren) döper ju ofta om kända göteborska byggnadsverk eller mindre ärorika fastigheter, "Ellysepalatset" är ju exempelvis Göteborg Energis huvudkontor... Batongskjulet är polishuset, det roliga i det förstår man då man hört talas om Svenska Amerikalinjens stora byggnad vid Stigbergskajen, det var nämligen en av stadens första större byggnader uppförda helt i betong (som rimmar på batong) och kallas officiellt för "Betongskjulet". Om man inte känner till de små detaljerna kan det vara svårt att förstå sig på denna ordvisgren.

Bara två gånger har stockholmska byggnader fått denna alternativa ära, "Göteborg Östra" är ju namnet på Stockholms C, och sedan fick den där stora sfäriska byggnaden något mindre smickrande namn nån gång också, men det glömmer vi helst.

Jag vet att prepositionen "strax över elva" har Eriksberg som geografisk plats, den förekommer ju på skrattnet.se, men icke för ty, är ju namnet "Hisingsbroa" liksom mer legitimt skäl att "vara litet över elva" då den segelfria höjden är begränsad, och lägre segelfri höjd får den nya bron... man undrar vad göteborgshumorn döper den till.

Men vi kan la änna kontrencera oss på sånt som har med olika fordon och trafik att göra.

Kal extraknäcker hos Fonus och kör begravningsbil.
Ossbon har sedan länge anställning på ett åkeri och kör tung lastbil till något vägbygge.
Så träffas dom på en smal väg ute vid Björlanda på Hisingen:
-Hej dö!
-Hej-san...

Fiskbilen krockade igår. Det blev endast lättare laxskador!

Dom häringa bilarna råkar alltid ut för växellådshaveri.
-Kan man då säga att dom är utväxlingsstörda?

-Vi kallar honom för "Moses".
-Varför det?
-Han äger och kör en Vaz.

1972 lades spårvägen ned i Malmö, flera spårvägare fortsatte sin yrkesbana hos GS.
Man hade här in på 2000-talet, manuella hållplatsutrop.
På den röe vagnen (femman) efter Liseberg, riktning in mot stan:
-Nästa Korrrrrsvägen...
Kal:
-Hur vet du det?

Sedan har det tillkommit en del jättedåliga varianter av genren "Vilket djur är det som..." Ja ni vet det finns mängder av sådana med olika geografiskt ursprung, gorillan, zebran, scalaren, amöban och sädesärlan för att nämna några...
Men en som tillkom här i stan är denna:
Och varning, den är gördålig!

-Vilket djur kan inte så en volt?

-Anti-loopen...

Ja, jag varnade ju dig!

Trafikplatsen Munkebäcksgatan/Härlandavägen blev ombyggd för några år sedan, en gång för längesedan var där en "rondell", på tidigt 70-tal blev det en signalreglerad korsning.
Nu blev det en cirkulationsplats igen, utan vanliga trafiksignaler, men med tre av GS linjer korsande i en spårtriangel med blinkljus, som tycks bli aktiverade då vagnarna befinner sig vid Korsvägen eller i Brunnsparken...
Och då kallas naturligtvis denna för "Munkebäckstriangeln" som nån travesti på ett ockult havsområde utanför Floridas kust.

6

https://www.youtube.com/watch?v=iPdD9hWkP8k ICQ/ab

Typ 1  -63
Typ 1  -66
TYp 1  1303s -73

7

Björn J. skrev:

men det är i denna vitsform full legalt att vara "lagom" otrevlig mot stockholmare, eller företeelser som äger rum i huvudstaden.

In all fairness; man får enligt mig skämta om både det ena än det andra och jag tycker det är kul med folk som inte alltid är så "jäkla PK". Ordvitserihumorn ligger mig personligen varmt om hjärtat och jag har alltid fallit till föga för den, det kan i vissa sammanhang bli så banalt och barnsligt att man får skämmas lite och varva ner en aning, men det var först i vuxen ålder jag insåg att göteborgarna redan hade "patent" på den. Det är för mig fortfarande svårt att förstå, kanske blir det en självuppfyllande profetia när man får höra "detta faktum"?

Men vari ligger denna fundamentala aversion mot stockholmare? Jag ser det hos folk från varje "landsända" och jag förstår det inte. Jag har i alla fall inte uppfostrats till att tro att människor är på ett visst sätt för att de har samma geografiska ursprung. Det är ungefär lika befängt som att folk med samma födelsedatum skulle ha samma egenskaper (läs astrologi).

Jag är int' bitter, bara undrandes och inser att det är lite OT, men det bjuder jag på.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Beror bara på "lillebrors komplex"  Default/lol  Default/lol

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9

kee skrev:

Men vari ligger denna fundamentala aversion mot stockholmare? Jag ser det hos folk från varje "landsända" och jag förstår det inte. Jag har i alla fall inte uppfostrats till att tro att människor är på ett visst sätt för att de har samma geografiska ursprung. Det är ungefär lika befängt som att folk med samma födelsedatum skulle ha samma egenskaper (läs astrologi).
Jag är int' bitter, bara undrandes och inser att det är lite OT, men det bjuder jag på.

Eftersom landet huvudsakligen styrs från huvudstaden och att Stockholms angelägenheter presenteras i nyheter som riksintressanta blir folk i resten av riket lite mätta på staden och dess innevånare.

10

Sen är vi ju rätt dryga med ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Avressionen kan nog spåras långt tillbaka i tiden, till den tid så svearna och götarna hade som sysselsättning att varannan gång mörda varandras kungar eller andra ledare.

Sedan gör det ju inte saken bättre att man i SVT och kanske andra nyhetsmedier diskriminerar staden, eller hela västra Sverige (och även andra landsändar). Även andra produktioner i media är väldigt stockholmska i sin utformning, endast en och annan mindre seriös och kanske direkt fånigt frågesportsprogram produceras här, med en "himla käck urgöteborgare" som programledare, i form av Kronér. Det blir liksom "Albert och Herbert" av allting, vi framställs som några debila lokalpatriotiska pajasar i TV. Det tror jag är en sak som gemene göteborgare tröttnat på.

Vi har i staden allvarliga problem av olika slag. Det som är mest påtagligt just nu är en svår segregation med olika sublokala kriminella gäng som mördar varandra i makten om drogförsäljningen. Vi hade häromdagen en ny dödsskjutning med efterföljande hämndaktioner, och om det ängnade rikstelevisionen flera sekunder av sändningstiden... Den gången då Prinsen fick nån plåtskada på sin Porsche, på Strandvägen, tror jag det var, pratades det mer om det än om nånting annat... Nåväl litet överdrivet, men det är väl så många här känner sig marginaliserade.

-Jasså du kommer från Stockholm, ja, ja, du kan ju vara en trevlig kille för det...

-Varifrån kom du sa du, Sunbyberg? Ja med vet du det är inget att vara ledsen för, ingen är fullkomlig.

-Jag är född ståååkholmare, jag lever som en äkta ståååkholmare, och jag skall dö som en ståååkholmare...
-Men har du då inga ambitioner?

-Vi pratar så väl om er Göteborgare här i huvudstaden, men vad säger ni om oss.
-Vi pratar aldrig om er.

-Den här spårvägen ni har här är ju så otidsenligt långsam, kan ni inte gräva ned den så att det blir en tunnelbana som hemma i Stockholm?
-Nä, du vet, vi har inget att dölja.

Men visst, storebrorskomplexet är ju stort. Jag tror nog att man har eller iallafall haft en större kollektivitet här, politiskt har det ju varit väldigt rött. Fackföreningarna på SKF, Volvo, och de stora varven, när dom fanns, producerade ju många politker och gav näring åt olika mer eller mindre marxistiska och socialdemokratiska strömningar. Här anvädes ordet "Tillsammans" mer än i huvudstaden. Det var väl bara på malmfälten i norr som denna rörelse blev större.

När varvsindustin gick i konken föreslog nån borgerlig politiker att man skulle flytta varvet.
Den politikern hade aldrig spelat varesig monopol eller fia med knuff.
Att flytta ett varv är totalt meningslöst, men är ju då tillbaka på samma ställe.

Sedan har ju Göteborg haft korta vägar till de brittiska öarna, där har vi en påverkan, möjligen även på humorn, den många gånger brutala humorn med oväntade poänger (om en nån poäng alls) kom ju med importen av Monty Phyton, och nån död norskblå papegoja...

Men vi delar ju gärna med oss av humorn och av ordvitsandet, goda exempel på det är väl en såväl manisk och saligen insomnad Povel Ramel, och möjligen en numera litet tröttare Robert Broberg. Men det finns nog fler.

Om vi skall gå bakåt igen, men inte till svear och götar, utan till början av 1620-talet då träskmarkerna i älvens delta dikades ut och staden byggdes, så infördes ju total religionsfrihet, något som idag är en självklarhet, men inte då. Den tidens regering var ju inne i stormaktsmegalomanin, och ville öka på rikets personella kompetens, man bjöd hit duktiga planerare, ekonomer och hantverkare från hela den då kända världen. Framförallt var det tyskar, britter och holländare som kom hit, och det var dom som byggde staden och grundade dess industrier och lade även grunden till stadens mentalitet. Erbjudandenvar väl ungefär, bygg en stad åt oss, i gengäld får ni handesfrihet, religionsfrihet och en stor skattelättnad.

Det var sonen till en judisk köpman, Aron Jonason, som skapade göteborgsvitsen... Han var egentligen en framstående och bildad fotograf, och blev hovfotograf åt Kung Oscar II.

En kväll på en kunglig bal, när det hade fotograferats väldigt mycket och alla hade blivt bländade av magnesiumblixtarna sande kungen:
-Det var väldigt vad Jonason blixtrar mycket i kväll.
Varvid Aronson svarar (blixtsnabbt förstås):
-Bixtrar den ene så åskar den andre.

Göteborsvitzen var född, resten är historia.

Det var en lång inledning ur mitt personliga perspektiv att se på detta, dela det eller förkasta det!

12

Hur många Tyskar bor det i Göteborg?

- Görmany

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

13

ICQ/ab

Juvas skrev:

- Görmany

Den är så himla dålig att den är bra ICQ/ab

Appråpå tyskar...
Kal å Ossbom sitter vid Mashuggskyrkan och tittar ut över älven och hamninloppet, en tysk turist kommer och sätter sig bredvid.
-Sehr Schön!
-Ja visst fasiken ser vi sjön....

14

Björn J. skrev:

ICQ/ab

Juvas skrev:

- Görmany

Appråpå tyskar...
Kal å Ossbom sitter vid Mashuggskyrkan och tittar ut över älven och hamninloppet, en tysk turist kommer och sätter sig bredvid.
-Sehr Schön!

Default/lol

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

15

Vilket djur är hamnchefens stora skräck?
Tapiren

Tjejer är som spårvagnar, missar du en kommer det snart en ny.

Varför heter det Slottsskogen?
De har slått gräset...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

16 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-19 13:54:34)

Lars Häsä skrev:

Vilket djur är hamnchefens stora skräck?
Tapiren

Tjejer är som spårvagnar, missar du en kommer det snart en ny.

Varför heter det Slottsskogen?
De har slått gräset...

Ledsen att behöva rätta dig.
I sitt ursprung var det Kal eller någon av hans kompisar som blev tillfrågade var nånstans i Slottskogen det där slottet låg.
och svaret blev väl ungefär så här:
-Nää nått slott finns det inte, men gräset är slått.

Det skall inte vara självklart att man skall förstå sådana här ordvitsar med en gång, man förväntas att fundera en del.
Sedan förekommer det ju olika varianter på dessa historier och ordvitsar, och efterförvanskningar.

I GP finns ju Sture Hegerfors P.S. en tecknad ruta med någon dagsaktuell klurighet, inte sällan en ordvits. I helgen undrade man om man skulle döpa på Häckens arena, Rambergsvallen till Wieselgrensplatsen... nä, jag gick bet, den förstod jag inte alls, men kanske beror det på att mina fotbollskunskaper inte ens är på nollnivå, troligtvis på minusnivå, om detta lagspel vet jag i princip ingenting, kan bero på det att jag inte förstod den vitsen.
Däremot tyckte jag det var fyndigt att de döpt pylonerna på Ullevi till "Fotbollspelarna" (bara ett "s").

Tapiren är ju underbar som ordvits! ICQ/ab
Undrar då om hamnchefen heter Caj i förnamn?

Djuren...
jag var under väldigt många år medlem och även styrelsemedlem i "GAF" Göteborgs akvarieförening, och där ansåg vi följande:
-Om man vill ha lugn och ro i sitt akvarium skall man undvika fiskar som stör.

Faktum är att olika mindre arter av beluga emellanåt saluförs av den zoologiska handeln i stan, dock kan jag tycka att Beluga beluga är alldeles för stor att ha i fångenskap.
Och faktum två, är att sportfiskare i Göta Älv för några år sedan fångat ett par exemplar, och enligt arkeologiska fynd har stören vandrat upp i älven tidigare.

Mer djur:
-Måste vi gå till Naturhistoriska museet?
-Ja det är inte valfritt!

(för kännedom till utsocknes; så har detta museum ett och annat konserverat havslevade däggdjur i sina samlingar)

Ja, på SVT visar dom ju "Djursjukhuset" och även på andra kanaler visas liknande program.
Vad dom inte berättat är med vilket läkemedel man lugnar oroliga och ångestfyllda valar med...
Det kan ni ju fundera på, visserligen benzo, men inte varesig Oxascand, Stesolid, eller Sobril...

17 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-19 14:26:54)

Lars Häsä skrev:

...Tjejer är som spårvagnar, missar du en kommer det snart en ny....

Jag glömde kommentera denna.
Visst är det så, men tjejerna följer sällan några tidtabeller, huruvida de får kraften uppifrån vågar jag inte ens fundera på...
För en del år sedan begåvades ju vi nya italienska spårvagnar, ja vagnar som klarar av att rulla nästan hela trafikdygnet, ja de som rullar, många står avställda.
Detta var nog stadens hittills sämsta upphandling.
-Det hade varit trevligare att få hit ett gäng italienskor!

Inget ordvitsande, men tvärtom...
Jag tänker på det där med riksmediers rapporter från Göteborg med omnejd.
12 mars 1992 hade vi en väldigt allvarlig spårvagnsolycka vid Vasaplatsen, där tretton människor förolyckades och många skadades.
Senare på kvällen hade SVT, Rapport, tror jag, lyckats få tag i Elisabeth Höglund och skickat ned henne till olyckplatsen.
Inget ont om Elisabeth, hon är säkert kunnig på många områden, men om Göteborg och dess lokaltrafik visste hon i alla fall då väldigt litet om.

Där, mitt på olyckplatsen med reflekterat blåljus, brandmän och poliser bakom avspärrningsband står hon med sitt stora hår, och en mikrofon och berättar olyckan, och om det märkliga faktum att alla spårvagnsolyckor tycks inträffa i Göteborg... På denna tid hade vi bara tre återstående spårvägsstäder i Sverige, det var tretton en gång. Stockholm hade då bara Djurgårdslinjen, Saltsjöbanan, Nockebylinjen och kanske någon mer, det mesta på egen banvall. I Norrköping fanns det två linjer. Göteborg hade väl då nio linjer i blandad trafik och på egen banvall och ett av Europas största spårvägsnät både till antal kilometer och passagerarkilometer.
-Ja det var ju väldigt konstigt att spårvägsolyckorna inträffar just här... Men å andra sidan hade vi då som idag en väldigt fördelaktig statistik gällande olyckor i tunnelbana (!) Vi har ännu aldrig haft någon tunnelbaneolycka i Göteborg. Nästan så att det är en Harrisburg-sannolikhet!

18

Björn J. skrev:

[En massa kloka ord bortklippta, man ska citera med förnuft...]

Det var en lång inledning ur mitt personliga perspektiv att se på detta, dela det eller förkasta det!

Gilla!  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

19

-Det här var en urusel väg.
-Ja men den är utmärkt på kartan.

-Var tog vägen vägen, vi är ute på en åker och åker.

-När det var politiskt oroligt på den där halvön i Svarta havet ville GöteborgsPosten skicka dit Leif G. W. Persson, han är ju kriminolog....

-Jag träffade en radiotelegrafist.
-När då?
-I morse....

20

Jag tackar för ditt svar Björn! konkret och utförligt, jag gillar't! Synd bara att man ska behöva stå till svars för SVT:s eller äldre generationers missriktade energi när man själv är oskuldsfull som vita lakan.  ICQ/ad Man måste skilja på folket och folkets representanter.

Jag gillar Götet! Det finns bara en sak jag inte gillar, och det är just aversionen mot stockholmare! Men nästa gång någon Göte-la-borgare uttalar sig osmakligt om Stockholm, ska jag minnas ditt utlägg.

Förresten, jag är född Sundbybergare, nu bor jag i Stockholms kommun, men det är nog lika befängt för en Sundbybergare att bli kallad Stockholmare som för en person från Norrtälje eller Eskilstuna, skillnaden ligger nog i att Sundbybergaren inte bryr sig lika mycket.

Sundbyberg; "småstan i storstan"

Att en nyinflyttad stockholmare beter sig märkvärdigt och att en del infödda Stockholmare aldrig skulle kunna pricka in Alvesta på Sverigekartan är ju tyvärr svärtande för ryktet, men alla är inte så. Glöm inte det!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-21 14:02:36)

Ärligt stulet från dagens GP:

Angående den stundande melodifestivalen:
-Tror du Zelmerlöw vinner på lördag?
-Vesst, Heroes är ju en riktig månsterhit!

Likaså går ju snart halvmaran, Göteborgsvarvet.
Men varför just i maj månad?
-Det är ju springtime!

Flera i vår familj springer flera generationer varvet.
-Jasså löpintresset har gått i varv?

Så skall ju BMW sponsra nationalmuseum.
-Då blir det nog bara utställningar av Ernst Bilgren och Car Larsson.

Kee:
Der märks ju här med, den sublokala tillhörigheten.
Vi har ju exempelvis hisingsbönderna som inte vill låta sig assimileras med den övriga befolkningen, det blir inavel. Men det finns fler grupper. Likaså vill inte Partillebor och Mölndalänningar att man kallar dem för göteborgare, dom vill ibland bygga murar vid stadsgränsen. Samma med innevånarna på de tio bebodda öarna i Öckerö Kommun, dom blir ledsna varje gång man pratar om "Göteborgs norra skärgård" en felaktighet som härrör från det faktum att den södra skärgården tillhör kommunen, men då inte den norra som är en egen kommun, med en särdeles egen identitet.

Skärgård föresten...
In Swinglish= Pinkyard.

-Det har ju varit många stölder på Centralstationen.
-Finns det några spår?

22

Björn J. skrev:

ICQ/ab

Juvas skrev:

- Görmany

Appråpå tyskar...
-Sehr Schön!

Tänker på detta direkt  ICQ/ad https://www.youtube.com/watch?v=C2KceOp4jpA
Gösta Ekman som bäst.

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

23

Juvas skrev:

Tänker på detta direkt  ICQ/ad https://www.youtube.com/watch?v=C2KceOp4jpA
Gösta Ekman som bäst.

Jag trodde det var den vid privatflygplanet, des ist nicht möglich...

Det var ingen som kom på hur man medicierar en orlig kaskelott?

24

Valium kanske ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

Johan W skrev:

Valium kanske ICQ/ad

Grattis, du har vunnit en fotvandring till Kungälv! ICQ/ad

Här i Härlanda sitter vi inne med de mest cellsamma ordvitsarna....