Sluta att mäta på kabeln från laddningslampan, du får ju ett spänningsfall (kanske på 8 volt...) i lampans glödtråd, så det är rätt meningslöst att mäta där.
61 på laddningsreläet har potentialen 0 volt när generaton saknar laddning, alltså jord. Laddningslampan har alltid plus när tändningen är på, den jordas i 61 och tänds då generatorn inte laddar.
Om det hade varit ett brott på laddningslampans kabel hade den lampan inte lyst över huvud taget, eller hur!? Eller menar du någon annan kabel?
Ja kolla kablarna och dess anslutningar på batteriet, förutom jordflätan, den tjocka till startmotorns solenoid och den klenare till laddningsreläet, sitter dom fast? oxid i anslutningarna?
Ungefär 13, 5 volt direkt över batteriets poler borde vara detsamma med motorn på eller avstängd. 12-voltsbatteriers vilospänning är mellan 12,7 volt och 13, 8 volt beroende på hur välladdat det är.
Händer det någonting med spänningen över batteriet när du ändrar motorn/generatorns varvtal?
14,5 volt på generatorn är kanske i minsta laget, men vad är spänningen på B+ efter laddningsreläet? Och på anslutningen D+ på reläet?
Kabeln mellan generator och laddningsrelä är i mitt tycke bilens viktigaste kabel, se till att den är i gott skick, det gör ingenting om den är överdimensionerad.
Det är lätt att tro att laddningsreläet inte funkar som det skall, är felkopplat, eller har dålig jordförbindelse.


Sedan kan du beakta dessa saker, fast mest om generatorn skulle gett för låg spänning:
Kolla kolen, om det är ett fyrverkeri mellan kolen och kollektorn (den roterande delen) så är det dags att byta kol eller spänna fjädrarna som dom sitter fast med, det kan också vara så att kolen fastnat i sina hållare och inte kan glida mot kollektorn.
På kollektorn finns det ju en massa kopparplattor (=poler), mellan dessa skall det vara en liten luftspalt, men här kan det bli någon beläggning som delvis leder strömmen och kortsluter dessa poler, inte bra, man kan oftast komma åt med en liten skruvmejsel eller fin syl och peta rent mellan dessa poler för att få bort beläggningen. I reparationshandboken rekommenderar dom att man skall rensa med ett bågfilsblad, och det går ju bra om man har generaton urtagen ur bilen och dessutom isärtagen.
Om du har isopopolalkohol (bromsskivespray) hemma kan det göra underverk på kollektorn om den är smutsig, kemisk ren bensin eller elektronkispray funkar också, men inte feta sprayer typ "5-56" och liknande.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."