1

Har fått mycket hjälp via denna kategori, men nu kommer jag inte längre.

Generatorn fungerar, testkörd som motor.

Nytt laddrelä, inkopplat enligt schema.

Min fråga, ska 61, kabeln från laddlampan ge 12V? Den borde väl det, laddlampan lyser, men när jag mäter bak på kabeln så har jag ingen spänning där.

När jag startar och kör så lyser laddlampan, och den laddar ingenting när jag mäter på generatorn. D+ och chassie.

Jag börjar få hjärnsläpp ICQ/ad

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2

Låter som du har en likströmmare..?
Laddningslampan får plus från tändningen (tillsammans med blink- och oljetryckslampan) den jordas i 61 på laddreleäet, och då lyser den. Så om du skiftar sladdarna på ditt mätinstrument kanske du får ett annat resultat, eller kanske missuppfattade jag din fråga?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Du borde ha nånstans runt 18 volt eller mer mellan D+ och jord, alltså innan laddreläet.
Kolla att du kopplat rätt och riktigt.

4 Senaste redigerad av Redwee220 (2015-05-14 12:19:50)

Tack för svaret Björn, men väldigt märkligt, var ute och mätte igen, på samma sätt och fick 4V på kabel som kommer från laddningslampan.

När jag startade så laddar generatorn bra, 13.5V vid batteriet på tomgång. 14.5V vid generatorn. Men laddlampan lyser fortfarande? Kan de vara brott på den kabeln?

Och förståss, likström ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

5

Sluta att mäta på kabeln från laddningslampan, du får ju ett spänningsfall (kanske på 8 volt...) i lampans glödtråd, så det är rätt meningslöst att mäta där.
61 på laddningsreläet har potentialen 0 volt när generaton saknar laddning, alltså jord. Laddningslampan har alltid plus när tändningen är på, den jordas i 61 och tänds då generatorn inte laddar.
Om det hade varit ett brott på laddningslampans kabel hade den lampan inte lyst över huvud taget, eller hur!? Eller menar du någon annan kabel?

Ja kolla kablarna och dess anslutningar på batteriet, förutom jordflätan, den tjocka till startmotorns solenoid och den klenare till laddningsreläet, sitter dom fast? oxid i anslutningarna?

Ungefär 13, 5 volt direkt över batteriets poler borde vara detsamma med motorn på eller avstängd. 12-voltsbatteriers vilospänning är mellan 12,7 volt och 13, 8 volt beroende på hur välladdat det är.
Händer det någonting med spänningen över batteriet när du ändrar motorn/generatorns varvtal?

14,5 volt på generatorn är kanske i minsta laget, men vad är spänningen på B+ efter laddningsreläet? Och på anslutningen D+ på reläet?
Kabeln mellan generator och laddningsrelä är i mitt tycke bilens viktigaste kabel, se till att den är i gott skick, det gör ingenting om den är överdimensionerad.

Det är lätt att tro att laddningsreläet inte funkar som det skall, är felkopplat, eller har dålig jordförbindelse.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps08eec2ab.jpg

Sedan kan du beakta dessa saker, fast mest om generatorn skulle gett för låg spänning:

Kolla kolen, om det är ett fyrverkeri mellan kolen och kollektorn (den roterande delen) så är det dags att byta kol eller spänna fjädrarna som dom sitter fast med, det kan också vara så att kolen fastnat i sina hållare och inte kan glida mot kollektorn.

På kollektorn finns det ju en massa kopparplattor (=poler), mellan dessa skall det vara en liten luftspalt, men här kan det bli någon beläggning som delvis leder strömmen och kortsluter dessa poler, inte bra, man kan oftast komma åt med en liten skruvmejsel eller fin syl och peta rent mellan dessa poler för att få bort beläggningen. I reparationshandboken rekommenderar dom att man skall rensa med ett bågfilsblad, och det går ju bra om man har generaton urtagen ur bilen och dessutom isärtagen.
Om du har isopopolalkohol (bromsskivespray) hemma kan det göra underverk på kollektorn om den är smutsig, kemisk ren bensin eller elektronkispray funkar också, men inte feta sprayer typ "5-56" och liknande.

6

Ok, slutar mäta på 61 ICQ/ad

På B+ har jag nu ca 14.3V vid ca 2500varv

På D+ har jag ca 15.1V vid samma varv

Men laddlampan lyser än, om något svagare. Borde inte 14.3V vara helt ok och lampan slockna nu?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-14 17:00:35)

13,9 volt över batteriets poler när generatorn laddar, är optimalt, sägs det.
Men det känns som om generatorn ger för låg spänning.
Vad säger ni andra som har likströmsgenerator?
Kollade du kollektorn?
Var laddningsrelät helt nytt? För det känns som det ger för hög spänning. Vid 14,4 börjar det bildas vätgas.

8

Ok, kollade inte kollektorn mer än att den var fräschare än en annan, mindre slitage på anliggningsytan mot kolen. Men kollade inte luftspalten mer än visuellt, och det såg ok ut, får kolla igen.

Laddrelät, helt nytt Bosch.

Får kika vidare på generatorn helt enkelt, och luftspalten.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73