1

Har haft en idé under ett par år om att göra "the mother of all road trips" och på vägen se om det går att synka ihop det med såväl stopp vid traditionella sevärdheter som en och annan VW-relaterad dito.

Vad är det då som gör just denna tripp så märkvärdig?

Jo, jag vill köra min VW runt hela Östersjön.
Har klurat och kollat på lite olika sajter för en preliminär rutt och kommit fram till denna.

Har haft vissa farhågor om hur vettigt och säkert det är att köra runt finska viken med en sväng inne i Ryssland och sedan genom de baltiska länderna, men väljer man bara rätt typ av vägar och övernattar på större campingar så är det säkert ingen fara.

Noterade även på Facebook att det finns en rysk VW träff som brukar arrangeras i Juli i St. Petersburg, så det går säkert att synka resan så att man passerar just då.

Det är en minst sagt mastigt tripp. Enligt reseplaneraren så landar man på ca 560 mil om man går "all-in".

Fördelen med med detta upplägg är att man har ett antal möjligheter att från flera ställen längs vägen, om nöden kräver det, kunna avbryta trippen och ta en färja hem igen (till Stockholm).

Då denna tripp fortfarande är på embryostadiet så tar jag gärna emot tips på:

* Vettiga resmål och sevärdheter längs vägen
* Tips på lämpliga ställen att övernatta på (bra campingar)
* Tips på en och annan VW-träff att besöka längs vägen

Inser att man gör bäst i att viga ett par veckor åt detta och hålla nere längden på dagsetapperna till ca 30-40 mil, om inte annat så för att medföljande barn inte skall ruttna.

Ser inget hinder för att vara flera som kan tänka sig att haka på detta.
Man kan ju med fördel ansluta längs vägen vilket borde gå om man planerar väl och med förutbestämda hållpunkter.

Har inte ens bestämt om man skall köra varvet med- eller moturs. Detta beror väl iofs på om man skall synka med evenemang längs vägen. Se min rutt som ett grovt förlag. Ser t.ex. att man hellre kör genom baltländerna mer kustnära, men med Googles reseplanerare kunde man bara lägga in 8-9 etappmål. Ser nog även att man i Sverige åker via Kalmar för att om möjligt hålla sig till konceptet.

Tanken är som sagt att sikta på att göra detta under Juli/Augusti 2016 men vill vara ute i god tid för att hinna få ordning på allt och övertyga resten av familjen om att detta är något som vi måste göra  ICQ/ad .

Post's attachments

Baltic_tour.JPG, 122.57 kb, 853 x 807
Baltic_tour.JPG 122.57 kb, 132 downloads since 2015-05-04 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Aha very nice, jag gillar din ide och initiativ med långresa utomlans. Jag har tyvärr inte så mycket att tillägga just nu på din resa, men vill bara flika in att jag och en kompis kommer också att göra långresa i slutet av juli i år, vi kör från Växjö ner genom Tyskland (egentligen skulle vi köra genom Polen på ena hållet) och hela vägen till Svarta havet (hemma haha) och tillbaka igen. Resan går då också bland annat genom Ungern, Rumänien (transfagarasan och transalpina) och Bulgarien.. Allt för körupplevelsens skull (BBC- Best road in tve world) samt att min kompis aldrig kört i Rumänien och Bulgarien och han har aldrig varit vid svarta havet. Det ska bli riktigt roligt.
Lycka till med din resa, tveka inte, det är inte farligare än vad man utsätter sig själv för. Vi har också vissa idéer om en framtida bilresa genom Ryssland hela vägen bort till Asien (kompisens "hemma" och där jag inte varit), spännande.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Det här gillas ICQ/ag  långturer är alltid kul   ICQ/ae 

Personligen har jag nog lite svårt att få in hela turen i semesterplaneringen men att hänga på en bit kanske  ICQ/ab Ryssland vore nice...

4

Viken kul ide´...det var som sagt det här med tiden.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

jag skulle tänka mig att hänga Sverige + Finland med familj om man kan timma den med semester... jag känner minst 1 eller 2 ekipage till som skulle tänka sig att hänga med.... 

kolla på Google "VW bus on tour 2014" några norrmän ordnade en lång tur i Norge innan buss fest 2014, vi kund vara med dom bara en natt... de var en mycket bra idé och vart mycket uppskattat ....  ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

6

Bengt H skrev:

Det här gillas ICQ/ag  långturer är alltid kul   ICQ/ae 

Personligen har jag nog lite svårt att få in hela turen i semesterplaneringen men att hänga på en bit kanske  ICQ/ab Ryssland vore nice...

Sällskap är inte fel.
Du sträckkör rutten på 65h enligt planeraren. Det är inte ens tre dygn så det är klart du hinner  ICQ/ad
Skämt åtsido så är ju detta det fina med rutten. Man kan genom att ta båt hoppa på/av lite som man vill.

Nackdelen med fasta hållpunkter är att man inte kan stanna kvar oplanerat någon dag extra någonstans om andan faller på. Men som sagt, denna tripp är på embryostadiet fortfarande.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Nedre delen av resan kunde jag tänka mig åka sedan hem färja Åbo, Stockholm och landsvägen till Skåne.

Sist vi kom hem från Italien hade vi tänkt åka igenom Polen men blev avrådda i Österrike, vet inte om det blivit
bättre men poliserna var enligt uppgift väldigt glada i påhittade 'böter'. Kanske stämde inte, kanske har det blivit bättre.

Ryssland kräver visum. Vilka krav för bilinförsel? Vissa bilförsäkringar (stöld) i Sverige gäller inte om man kör
i fd öststater. Någon som vet?

Kul resa iaf särskilt baltiska staterna och Kaliningrad/Ryssland.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Detta kan Ditt eget försäkringsbolag svara på eftersom det är lite olika från olika försäkringsbolag, ibland kan man behöva teckna en extra försäkring.
De gånger jag kört i Östeuropa har jag inte haft egen bil, det har varit flickvänners bilar och ibland hyrbil. Har även krockat hyrbil med lastbil i Bulgarien men det var inga problem alls eftersom jag betalat försäkringen.
De påhittade böterna existerar i många länder men jag har aldrig personligen råkat ut för det trots många resor runt om i världen. Däremot vet jag en bekant från Croatien som råkat ut för detta, tror att det var i något av dessa balkanländer och summan var väl 67 SEK eller något sånt. Det blir liksom på det viset i länder där just poliser inte har världens bästa utbildning och inte heller bra betalt. Har hört rykten om att detta ska ha förkommit ibland i Rumänien (där jag varit många gånger), samt de flesta balkanländer, Polen och även i usa kan man få en påhittad bot sägs det.
Jag säger att det är väl inte så farligt, ta det lugnt, ha lite cash i fickan med sig och betala den stackars polisen utan att bråka (som en svensk) så är problemet snart avklarat, det är ju oftast lite extra pengar de vill ha ICQ/ab
Som vanligt, jag har varit långt iväg på platser i världen där man lätt skulle kunna ha blivit kidnappad och aldrig någonsin hittad eller räddad, men även där är det är inte farligare än vad man själv utsätter sig för  ICQ/ab

luftgekühlt skrev:

...  åka igenom Polen ... ... poliserna var enligt uppgift väldigt glada i påhittade 'böter'. Kanske stämde inte, kanske har det blivit bättre.

Ryssland kräver visum. Vilka krav för bilinförsel? Vissa bilförsäkringar (stöld) i Sverige gäller inte om man kör
i fd öststater. Någon som vet?

Kul resa iaf särskilt baltiska staterna och Kaliningrad/Ryssland.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

Kul ide !
Körde igenom hela Polen förra veckan, och det enda jag såg var en civil polis som stoppat en bil sent en kväll.
De mer rutinerade på resan sa att "Polisen i Polen vill man ju inte diskutera med´ mer vet jag inte.
De lite äldre vägarna är som två djupa spår, de nya motorvägarna är bättre än Sveriges   ICQ/ab

10

Tror det är optimistiskt att räkna med dagsetapper på 30-40 mil med familj i bilen. Vi åkte som längst ca 25 mil om dagen när vi körde med splitbuss genom Alperna 2012. Vi åkte ca 400 mil på drygt 3 veckor.
Jag skulle inte klara att sträckköra exempelrutten på 65 timmar i min buss ICQ/ab för tanken är väl att åka i gammelbil eller?

dasauspuff
1964 Typ 2

11

skulle vara skitkul att hänga på men tiden gör det nog tyvärr svårt för mig. skulle iofs kunna skippa norra delen. banjos ¨renar har man ju sett förr!  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!