Har haft en idé under ett par år om att göra "the mother of all road trips" och på vägen se om det går att synka ihop det med såväl stopp vid traditionella sevärdheter som en och annan VW-relaterad dito.
Vad är det då som gör just denna tripp så märkvärdig?
Jo, jag vill köra min VW runt hela Östersjön.
Har klurat och kollat på lite olika sajter för en preliminär rutt och kommit fram till denna.
Har haft vissa farhågor om hur vettigt och säkert det är att köra runt finska viken med en sväng inne i Ryssland och sedan genom de baltiska länderna, men väljer man bara rätt typ av vägar och övernattar på större campingar så är det säkert ingen fara.
Noterade även på Facebook att det finns en rysk VW träff som brukar arrangeras i Juli i St. Petersburg, så det går säkert att synka resan så att man passerar just då.
Det är en minst sagt mastigt tripp. Enligt reseplaneraren så landar man på ca 560 mil om man går "all-in".
Fördelen med med detta upplägg är att man har ett antal möjligheter att från flera ställen längs vägen, om nöden kräver det, kunna avbryta trippen och ta en färja hem igen (till Stockholm).
Då denna tripp fortfarande är på embryostadiet så tar jag gärna emot tips på:
* Vettiga resmål och sevärdheter längs vägen
* Tips på lämpliga ställen att övernatta på (bra campingar)
* Tips på en och annan VW-träff att besöka längs vägen
Inser att man gör bäst i att viga ett par veckor åt detta och hålla nere längden på dagsetapperna till ca 30-40 mil, om inte annat så för att medföljande barn inte skall ruttna.
Ser inget hinder för att vara flera som kan tänka sig att haka på detta.
Man kan ju med fördel ansluta längs vägen vilket borde gå om man planerar väl och med förutbestämda hållpunkter.
Har inte ens bestämt om man skall köra varvet med- eller moturs. Detta beror väl iofs på om man skall synka med evenemang längs vägen. Se min rutt som ett grovt förlag. Ser t.ex. att man hellre kör genom baltländerna mer kustnära, men med Googles reseplanerare kunde man bara lägga in 8-9 etappmål. Ser nog även att man i Sverige åker via Kalmar för att om möjligt hålla sig till konceptet.
Tanken är som sagt att sikta på att göra detta under Juli/Augusti 2016 men vill vara ute i god tid för att hinna få ordning på allt och övertyga resten av familjen om att detta är något som vi måste göra
.
långturer är alltid kul
Ryssland vore nice...