1

Scrolla ner en bit på sidan så är det tre gamla hottade sjuttitalare. http://www.spoca.se/bildmuseet_2.php

Bildtexten var je rätt skön iaf.

"Intresset för att bygga om folkor (Volkswagen bilar) var mycket stort under 1970- talet. Bilarna var som standard mycket motorsvaga och torftigt utrustade.

Det första som införskaffades var en läderrat med mindre diameter, sedan blev det ett extractorsystem "ormbo" för skönare ljud och lite mer effekt. Slutligen monterades nya fälgar i aluminium eller Empi´s snygga Sprint Star Wheels.

De riktiga nördarna gick ett steg vidare och satsade på nya formriktiga stolar, nya instrument och trimning av motorn"

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

2

Härlig länk, Ika ICQ/ae !
Har suttit med ett fånigt leende på läpparna och läst de flesta trådarna på sidan ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

Ett smakprov:
http://www.spoca.se/2010/klassjobergsvw-5.jpg

http://www.spoca.se/2010/klassjobergsvw-3.jpg
Stockholmskillen Klas Sjöbergs hottade 68:a som den såg ut 1973 ICQ/ae

Finns den kvar?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

när jag ser den 68an ångrar jag att jag inte byggde klart min 70a som jag hade samlat allt till. var inte mycket kvar heller. älskar den byggstilen.  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

5

vet i faan vad spoca.se är men precis när de lanserades hittade jag min egen bil där... mailade och frågade vem som hade gett dom godkännande att använda dom bilderna. fick inget svar men bilderna försvann...

6

Lurv skrev:

vet i faan vad spoca.se är men precis när de lanserades hittade jag min egen bil där... mailade och frågade vem som hade gett dom godkännande att använda dom bilderna. fick inget svar men bilderna försvann...

Blir du allvarligt upprörd om nån har en bild på din bil på internet utan godkännande?

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

7

Både ja och nej... bara bilder är ju nästintill fritt, det bryr jag mig inte om. men när folk börjar säga att det är deras egna projekt, skriva saker om projektet så som det var dom som arbetade, ägde m.m... är fel. jag kommer nog inte lägga jättearbete på att rätta till men ett hövligt men bestämt mail tycker jag det är värt.

8

Om så var fallet förstår jag dig. Fick för mig att det bara rörde sig om en bild på bilen.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

9

Hittade en blogg med en år 2010 pågående restaurering av en gammal f.d. svensk 1950 Karmann. Någon som vet mer om denna?

(Min egen översättning från engelska…)

Senaste veckorna har Edwin lekt igen med vår 1950 Cabriolet. Efter 661 timmar av plåtarbete kan vi säga att karossen är tillbaka i sin forna prakt och redo för lackering ... Vanliga sedandörrar ombyggda till cabrioletdörr håller på att förvandlas till NOS då de för närvarande ligger i syrabad för att avlägsna ytrost ...

Så som bilen återfanns i Sverige, cirka 25 år sedan, ljusår före digitalkameror, Internet och e-post!

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-1.jpg
När objektet plockades isär var rost det enda vi hittade!

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-11.jpg
…och mera rost ...

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-12.jpg
..och ytterligare rost ....

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-13.jpg
Och detta är det fantastiska resultatet, 661 timmar senare, plåtarbetet färdig och objektet redo att skickas till måleriet ...

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-2.jpg
Naken metall ...

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-22.jpg
…med enastående finish ....

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-23.jpg
Inget slår bilder på ren metall, jag kanske inte skulle lacka den här bilen ...:)

http://blog.bbt4vw.com/wp-content/uploads/2010/06/204-50-cabrio-21.jpg
Under de senaste fem åren att återskapa denna fantastiska del av tysk automobilia har jag även funnit mig en helt orörd cabriolet från 1952.

Eftersom jag inte behöver båda dessa superpärlor jag kan tänka mig att sälja denna cabriolet, som räknas till en av de 10 äldsta kända bevarade i världen. Om du är seriös kan du alltid kontakta mig via [email protected]. Men förstå att en 1950 Cabriolet, 661 timmars arbete, en renoverad motor, och en renoverad växellåda inte är direkt billig, eftersom jag vill ha tillbaka mina investeringar, eller så säljer jag den inte alls ... men skulle behöva pengarna för att avsluta andra projekt ...

/Bob

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10

Den kommer inte bli billig.. var finns den nu då?? England?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

11

Redwee220 skrev:

Den kommer inte bli billig.. var finns den nu då?? England?

Om den finns kvar (inlägget är daterat juni 2010) - Belgien?!

Nijverheidsstraat 4
BE-2960 Sint-Job-In-'t-Goor
Tel +32 (0)3 633 22 22
Fax +32 (0)3 633 09 50
[email protected]

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12

Mats W skrev:
Redwee220 skrev:

Den kommer inte bli billig.. var finns den nu då?? England?

Om den finns kvar (inlägget är daterat juni 2010) - Belgien?!

Nijverheidsstraat 4
BE-2960 Sint-Job-In-'t-Goor
Tel +32 (0)3 633 22 22
Fax +32 (0)3 633 09 50
[email protected]

Skulle tro att BOB på BBt fortfarande har den kvar .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

13

Och vem är denne "BOB på BBt"?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

14

Mats W skrev:

Och vem är denne "BOB på BBt"?


Som jag förstår är bob ägaren till BBT.
Försökte göra affär med honom när han hade splittcabb inne för något år sen.
Men då hette det att jag inte hade något värde i mina bilar
då bestod vagnparken av en 54 cabb en 51 splitt 57 soltak.
Men som sagt inget värt.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

15

kisavw skrev:
Mats W skrev:

Och vem är denne "BOB på BBt"?


Som jag förstår är bob ägaren till BBT.
Försökte göra affär med honom när han hade splittcabb inne för något år sen.
Men då hette det att jag inte hade något värde i mina bilar
då bestod vagnparken av en 54 cabb en 51 splitt 57 soltak.
Men som sagt inget värt.

Det kan man kalla för att nedvärdera någons ögonstenar!
Många skulle ge valfri kroppsdel för EN av dessa bilar,är det verkligen så att han skrev så ?
Låter som sämsta sorten av prutare... ICQ/ac

16

Vanliga sedandörrar ombyggda till cabrioletdörr håller på att förvandlas till NOS då de för närvarande ligger i syrabad för att avlägsna ytrost ...

?? inte blir dom NOS för det inte  Default/lol  ändock en fantastisk renovering!  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

17

jn skrev:

Vanliga sedandörrar ombyggda till cabrioletdörr håller på att förvandlas till NOS då de för närvarande ligger i syrabad för att avlägsna ytrost ...

?? inte blir dom NOS för det inte  Default/lol  ändock en fantastisk renovering!  ICQ/ab

NOS betyder visst olika saker för olika personer. Min fru har ovanan att kalla mig Gulle-NOS, helt befängt...

18

Jaha äre så man gör NOS delar, fasen måste skaffa ett syrabad ICQ/ad  ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

19

Patrik B. skrev:
kisavw skrev:
Mats W skrev:

Och vem är denne "BOB på BBt"?


Som jag förstår är bob ägaren till BBT.
Försökte göra affär med honom när han hade splittcabb inne för något år sen.
Men då hette det att jag inte hade något värde i mina bilar
då bestod vagnparken av en 54 cabb en 51 splitt 57 soltak.
Men som sagt inget värt.

Det kan man kalla för att nedvärdera någons ögonstenar!
Många skulle ge valfri kroppsdel för EN av dessa bilar,är det verkligen så att han skrev så ?
Låter som sämsta sorten av prutare... ICQ/ac

Ja sånna är dom våra kära vw handlare , när bilarna finns på tex blocket för en vettig peng så skall det ändå prutas , men sen när bilen finns i Belgien eller holland så har prisbilden i många fall ökat med över 100%

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

20

Inget ont om Bob, han har då aldrig prutat när jag sålt något till honom,
nu var det några år sedan så han kan ju blivit snål på gamla dar.

Han har heller aldrig klagar på skicket , det har ju annars en känd storprutare från Holland gjort...