1

Har länge suktat efter ett rejält projekt, vi vet ett sånt där som kommer att kännas förjävla jobbigt under tiden men kännas förjävla bra när det är klart!

Det kommer att bli VW-baserat, luftkylt och i princip bara VW-delar.... i princip... karossen blir en annan.

Har denna bil som lite av en måttstock: (bild lånad från ts)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/882187.jpg

Blir alltså en Renault Dauphine på typ1 platta.

Ska enl uppg inte vara några större problem att regga som ombyggt fordon.

Så på måndag hämtas objektet hem, två ägare sen ny och avställd 1982.

Fram med plasman och kapa ur allt invändigt, sen är det väl bara fästa den på plattan eller??

Just ja, nämnde jag att taket har rasat in i garaget där den har stått??

Inte??

http://i59.tinypic.com/fnebzq.jpg

2

Rejält projekt skriver du.. ICQ/ad Riktigt ball dock! ICQ/ab

3

Jo, blir ett ordentligt projekt. .

Har en till bil på lut, med helt tak fast inte helt komplett.

4 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-05 21:43:42)

Blir tufft !
Några kompisar i UK Ian Clarke & Lee Maynard har byggt ett par  ICQ/af  ICQ/af 
http://forumbilder.se/EB9OP/dyn004-original-800-533-pjpeg-2528764-ed6ad4cc73229781b08e36ed5eb8c016.jpg
http://forumbilder.se/EB9OP/lee-maynard-ft07dj.jpg
http://forumbilder.se/EB9OP/dyn003-original-600-413-pjpeg-55886-de393f138be07171a305a3455934bd0f.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=-psSHynEIXQ

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5

Doffe e kul  ICQ/ag ... angående karossbyte på vw platta så har jag fattat det som.. man måste behålla plattan original/komplett och ej modifierad.... Men det är väl bäst fråga en lämplig Sfro besiktningsman i din närhet.. då besiktningen säkert skickar dig dit hursom.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Går ju regga buggys än med kortad platta. .

7

Hårda luftintag.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8 Senaste redigerad av Handy (2015-05-06 06:47:27)

Det här gillas skarpt, jag har alltid haft en förkärlek till karossbyten (till något främmande) och har själv gjort det förut. En Daupine är ju dessutom en riktigt snygg kaross och i "lämplig" storlek, hehe. Detta ska bli spännande att följa  ICQ/ab
Förresten, hur tänker du lösa skillnaden i hjulbas? Renaulten är som bekant en bit kortare..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

Riktigt nice..ska bli kul att följa,behöver inspiration till mitt Morris Minor-bygge(stått till sig i 37 år..) ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

Handy skrev:

Det här gillas skarpt, jag har alltid haft en förkärlek till karossbyten (till något främmande) och har själv gjort det förut. En Daupine är ju dessutom en riktigt snygg kaross och i "lämplig" storlek, hehe. Detta ska bli spännande att följa  ICQ/ab
Förresten, hur tänker du lösa skillnaden i hjulbas? Renaulten är som bekant en bit kortare..

Plattan kortas 6", sen kommer även jag att korta bakvagnen 6", för att rymma lite bredare däck bak.
Killen som bygger den högst upp på bild har kortat sin framvagn 4", men 2 av dom är för att kompensera droppade spindlar.

//S

11

Fan va ballt, detta kommer följas!!

12 Senaste redigerad av Handy (2015-05-08 16:54:37)

Ok, intressant att du löser det genom att korta plattan, visst då bibehåller man karossens utseende och proportioner. Men blir den då registrerad som Buggy eller liknande eller hur är det tänkt? Ombyggt eller amatörbyggt fordon kanske? Jag är alltså nyfiken på dina tankegångar kring regelverket, motoreffekt, etc..  Buggy är ju okej att både korta OCH byta kaross, men då brukar man snällt få hålla sig till original effekt.
Mvh/
Anders

helmut skrev:
Handy skrev:

...
Förresten, hur tänker du lösa skillnaden i hjulbas? Renaulten är som bekant en bit kortare..

Plattan kortas 6", sen kommer även jag att korta bakvagnen 6", för att rymma lite bredare däck bak.
Killen som bygger den högst upp på bild har kortat sin framvagn 4", men 2 av dom är för att kompensera droppade spindlar.

//S

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

13 Senaste redigerad av michaelth (2015-05-08 17:57:04)

inte ovanligt med en original motor vid besiktningen, och att den senare.... host host byts ut ICQ/ad .. synns ju inte så mycket på en karossbil, som hos en buggy..

Men som innan om man kapar plattan på längden och byter kaross, så får man varken byta till bättre bromsar..undantaget original skivor fram .. eller vassare maskin, utan att det direkt blir reggat som amatörbyggt fordon, med ny årsmodell, och din andra krav  bla bälten E märkta lysen varnings blinkers  skatt osv... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

När jag frågade om att korta plattan på en av mina byggen så fick jag veta att kortning av platta enbart gäller buggy eller öppen bil, så fort det är tak på bilen så blir det amatörbyggt fordon.


michaelth skrev:

inte ovanligt med en original motor vid besiktningen, och att den senare.... host host byts ut ICQ/ad .. synns ju inte så mycket på en karossbil, som hos en buggy..

Men som innan om man kapar plattan på längden och byter kaross, så får man varken byta till bättre bromsar..undantaget original skivor fram .. eller vassare maskin, utan att det direkt blir reggat som amatörbyggt fordon, med ny årsmodell, och din andra krav  bla bälten E märkta lysen varnings blinkers  skatt osv... ICQ/ad

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

15

Ska kolla upp det med sfro.
Annars kanske man får göra en fuling..

16

Det är bland annat därför jag ställer frågor, bara så du har klart för dig vad som gäller...innan..  Men visst, annars går det ju att köra amatörbyggt, det är lite krav bland annat det som MichaelTh skriver och de grejerna går ju alltid att lösa om man vill det, det är inte så hemskt märkvärdigt att skaffa dessa prylar och modifiera i jämförelse med jobbet man lägger på att korta och byta kaross. Amatörbyggt fordom har kanske några nackdelar hos en del personer men det finns också fördelar I jämförelse med att ha den som buggy. Du kan nog ha sådär 160 hk lagligt om den får en vikt på 800kg, som buggy har den 50hk, i bästa fall, men visst kan man göra en "fuling" med besiktningsmotor och så vidare, men då ska man också ha i åtanke vad lagen eller än viktigare vad försäkringsbolaget tycker om "olagliga ändringar" av fordonet i händelse av en olycka eller nåt.
Fortfarande asgrymt projekt hur den än byggs ICQ/ab

helmut skrev:

Ska kolla upp det med sfro.
Annars kanske man får göra en fuling..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

17

Idag gjordes affären klar på ytterligare en bil.
Den röda hämtas imorrn och denna blå hämtas till sommaren.

http://i57.tinypic.com/6fzfrp.jpg

Sen återstår det att välja vilken kaross jag kommer att använda.

Har mailat till SFRO ikväll med lite frågor, blir intressant att höra vad dom säger.

//Stefan

18

Har fått svar, det blir mycket riktigt amatörbyggt men det ställer inte till det mer än att det är krav på E-märkt belysning.

Så då kör vi!

19

Emärkt belysning, bälten, varnings blinkers  ny årsmodell, skatt ... fast du behöver inte besiktiga på flera år eftersom det blir ett "nytt" fordon.. Default/lol

så nä det e ju bara att spika på blir säkert kul!! men nu när det endå blir nytt, behöver du ju inte använda ett vw schassie, utan kan ta ut svängarna .. subaru mittmotor  ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Nej, blir svansmotor och luftkylt. Vill ju fortfarande vara välkommen på VW-träffar... ICQ/ab

Skatten på en bil under 1000kg är inte nånting jag kommer att ligga sömnlös över, inte heller bälten och varningsblinkers....

21

Härligt med snabbt svar från SFRO, och snabbt beslut från dig.. Sömnlösheten kommer istället när du tänker på motornvalet.... med närmare 160-200 hk, lagligt..

helmut skrev:

Nej, blir svansmotor och luftkylt. Vill ju fortfarande vara välkommen på VW-träffar... ICQ/ab

Skatten på en bil under 1000kg är inte nånting jag kommer att ligga sömnlös över, inte heller bälten och varningsblinkers....

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

22 Senaste redigerad av helmut (2015-05-15 21:47:21)

Har nu rensat ur all mossa som växt under dom två år den stått utan framruta,  även spolat ur all råttskit  och allt glas från framrutan.
En riktigt solid bil, synd på taket!

http://i59.tinypic.com/pu0ie.jpg

http://i61.tinypic.com/2qjgap0.jpg

Har mätt lite grann och funderat på det sfro killen skrev...
Det är bestämt att det blir vw transaxle och motor  samt framvagn.
Men, ev behåller jag golvet från Renaulten istället för att ställa den på vw-platta och istället bygger jag fullbur som får ansluta mot fram och bakvagn.

Då behåller jag årsmodell och det blir ombyggt fordon ist för amatörbyggt.

Fnular vidare. ..

23

låter som en ypperlig plan det.  ICQ/af

Mera känd som jb...

24

Med tanke på att du känner Woffe väl så antar jag att du redan vet att Woffes bror Bernard har en eller rent av ett par doffar, bla en med sollucka vilket inte är så vanligt. ICQ/ab

Alltid kul att följa dina projekt så detta kommer att följas också! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

25

Japp, kikade på dom för ett par veckor sen när jag var till Woffe. Hade tänkt köpa den Bernard har stående hemma, vi var och kollade på den men det blev affär på en i Ljusdal istället. Mr Helsing ska hämta hem den till veckan och husera den tills i sommar när jag ska neråt.

Det är den blåa här ovanför.

Detta projekt kommer att bli det mest omfattande jag nånsin gjort tror jag, är grymt laddad!
Först ska buggyn bli klar och samtidigt som Renault/VW bygget så ska dragbilen till den göras klar.

72a eh:n som får Subarusnurra stannade ju av i vinter pg A-traktorbygget åt dottern.

//Stefan