1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-05-02 13:40:49)

Enbart på höger sida. Motorn går någorlunda bra,
marschfart på 80-85 men jag känner att den har
tappat ork, trean åker oftare in även för mesiga uppförsbackar. (Litegrann hänger detta samman med att jag har 215x75 R14C bak  ICQ/ae)*ashamed*

Allt det elektriska är nytt.

Finns det något att göra åt eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-02 16:53:46)

Där finns inga packningar.

Jag blandar mig in i diskussionen då jag har en motor liggandes med likartade problem.

Man kan ibland lura sig, då det ofta läcker i stötstångsrören under cylindrarna, det är ett väldigt vanligt fel på dessa motorer, mer i regel än undantag. Litet pilligt men inte alls svårt att åtgärda, original finns det en gummibussning i varje ända av detta rör, och den torkar ut och spricker. Det finns nya i silikon, och lika bra att byta rören också, då dessa är fjädrande litet teleskopiska, när dom är nya... men det var då det...

Men klart det kan ju läcka mellan cylinder och block också, då är det dax att slänga den sura äppelskrotten. Då finns det säkert andra här som vet vad man skall göra....

Jag har en motor liggandes under arbetsbänken, kommande projekt, den satt uppe i en bil tills förra hösten, jag såg att det läcke en del olja, ffa vid två olika stötstånsrör, så jag högtryckstvättade den, och avfettade, fyllde på olja och körde, och såg då även oljespår vid treans cylinder, som även hade lägre komp. Men då jag har en och annan motor så bytte jag bara, och lade undan denna, som något slags projekt.

Sedan får du väl kränga på andra sulor för att minska rullmotståndet... ICQ/ad

Edit: kom att tänka på det... Har du märkt någon högre oljeförbrukning?
Har du möjlighet att kolla kompressionen?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Där finns inga packningar.

Jag blandar mig in i diskussionen då jag har en motor liggandes med likartade problem.

Man kan ibland lura sig, då det ofta läcker i stötstångsrören under cylindrarna, det är ett väldigt vanligt fel på dessa motorer, mer i regel än undantag. Litet pilligt men inte alls svårt att åtgärda, original finns det en gummibussning i varje ända av detta rör, och den torkar ut och spricker. Det finns nya i silikon, och lika bra att byta rören också, då dessa är fjädrande litet teleskopiska, när dom är nya... men det var då det...

Men klart det kan ju läcka mellan cylinder och block också, då är det dax att slänga den sura äppelskrotten. Då finns det säkert andra här som vet vad man skall göra....

Jag har en motor liggandes under arbetsbänken, kommande projekt, den satt uppe i en bil tills förra hösten, jag såg att det läcke en del olja, ffa vid två olika stötstånsrör, så jag högtryckstvättade den, och avfettade, fyllde på olja och körde, och såg då även oljespår vid treans cylinder, som även hade lägre komp. Men då jag har en och annan motor så bytte jag bara, och lade undan denna, som något slags projekt.

Sedan får du väl kränga på andra sulor för att minska rullmotståndet... ICQ/ad

Edit: kom att tänka på det... Har du märkt någon högre oljeförbrukning?
Har du möjlighet att kolla kompressionen?

Jag tvättade motorn ovan och under innan jag klev ner i gropen för ockulär besiktning med motorn igång men utan en tanke på att det kunde läcka från stötstångsrören väcktes en tanke i mig att oljan kom från cylindern/blocket, så ja, uppenbarligen lät jag mig luras...

är det enklare då om än bara lite?

oljeförbrukningen har ökat ja, men bara för att den läcker en del. ska se om jag kan testa kompressionen.

byta dimension. nääää. den seglar så fint så. synd bara att motorn har tappat orken. men man sitter högt iaf. Det ska va rock 'n roll under ansvar.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

ok. skulle vara stötstångsrören verkan inte det vara gravallvarligt. Så jag börjar med det.

oil leaking pushrod tubes

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-05-02 19:25:07)

Björn J. skrev:

Men då jag har en och annan motor så bytte jag bara, och lade undan denna, som något slags projekt.

satsar på samma lösning, söker en annan motor just nu under 'delar köpes', livet är för kort för att ha motorer med dålig ork...

6

Att motorn tappat ork har inte med läckage på rören att göra.
Visst kan det sitta packning mellan cylinder och block på vissa motorer? Det satt väl orginal en tid men det har väl konstaterats att det inte funkar? Finns många här som kan detta mycket bättre än mig.  ICQ/ab
Problemet låter ju tyvärr som sliten motor enligt mig. Kan vara kolvringarna, läckande ventiler eller nåt. Svårt att bedöma.
Lycka till med felsökning.  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

7

Som Urban säger så följer det med en packning i vissa packningssatser som ska sitta på cylinderfoten, men denna blev borttagen pga den sprack och började läka rätt omgående.
Fick tips om att man ska slipa in cylindern mot toppen och sen limma cylindern mot blocket.

8

Det har du helt rätt i, Urban T

Det kan också vara så att tändningen inte är perfekt inställt allt elektriskt är bytt inklusive spetsar och rotor
så det är möjligt att tändningen får finjusteras en aning så motorn får orken tillbaka. Det är inte mycket så
det är inte otänkligt att jag bara inbillar mig.

9

Nej, jag vet, men utryckte väl mig inte så exakt, att det läcker i stötstångsrören påverkar inte effekten. Men det kan bli rätt söligt och den kan skvätta upp på cylindrarna beroende på var läckan finns.
Jag gissar nog också på slitna cylindrar och/eller kolvringar, gör ett komptest!

10

komptest högt på priolistan.

11

Kroffe skrev:

Som Urban säger så följer det med en packning i vissa packningssatser som ska sitta på cylinderfoten, men denna blev borttagen pga den sprack och började läka rätt omgående.
Fick tips om att man ska slipa in cylindern mot toppen och sen limma cylindern mot blocket.

Nej problemet var inte att den sprack och började läcka. Problemet var att packningen kollapsar och det medför att förspänningen på pinnskruvarna försvinner med kompressionsläckage som följd, särskilt vid kall motor låter det som avgasläckage.
Jag har aldrig slipat in någon cylinder i någon ände och har aldrig haft problem med läckage.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Jag har aldrig slipat in någon cylinder i någon ände och har aldrig haft problem med läckage.

Behöver man inte slipa mot topparna heller? Jag har tyckt det känts lite meningslöst när man stått och gnussat tills man blivit slut i armarna, det går ju iofs fort med mina armar.  Default/lol

Typ 3 Variant -65

13

Kan väl aldrig vara onödigt att ha två plana ytor mot varandra?

14

Min var också orkeslös för lite sen, visade sig att tändinställningen flyttat sig ett par grader (!) sen den ställdes in före Europaresan. Men det och rätt inställda brytarspetsar gör en del för orken och gången oavsett bil.

15

Jag tycker att man hör med en gång om tändningen står fel, svårt att beskriva det ljudet eller känslan, men en väldigt seg uppvarvning, orolig tomgång, och slumpvis misständning vid acceleration under belastning. Om du har en fördelare med vakuumkompensation så kolla att detta funkar.

Motorn låter/känns annorlunda om det är nåt vajsing med luft eller bränsletillförseln.
Kolla även luftfiltret, se så att det inte suger tjuvluft i skarven mellan förgasare och insugsröret, liksom mellan insugsröret och topplocken. Om förgasaren/sarna är sliten/slitna kan det ju suga tjuvluft i spjällaxlar och liknande ochså, som påverkar orken negativt. Sedan kan ju en minskad bränsletillförsel också påverka... kolla filter, slangar och sådant... silen vid tankens avdlöde?

16

Kroffe skrev:

Kan väl aldrig vara onödigt att ha två plana ytor mot varandra?

Är inte ytorna plana så löser man inte det genom att slipa in dem, då kan du få andra problem som att de inte ligger i rätt vinkel mot veven exempelvis. Jag brukar dra ett par varv så att jag ser att jag har tätning runt om, det blir inte jag trött i armarna av.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-05-04 06:46:36)

En blond fråga.

Ceejay nämnde att "tändinställningen flyttat sig ett par grader" vilket jag misstänker är EN utav symptomerna på min motor.

På flera instruxer till tändinställning ser man att voltmejselns lampa är tänt under flera grader av fördelarvridningen.
Se 1:40 i videon nedan, när lampan börjat lysa vrids fördelaren (vad jag kan uppskatta) mer än ett par grader och
den förblir tänt. Var ligger den optimala inställningen? Är det när lampan först har tänts?

Mitt i? ("right in between there is where you are good!")

vad säger experterna?

18

Eh det där är ju bara en grundinställning. Ska göras med stroboskoplampa för att bli rätt. Vad som är rätt beror på motor.

Ali G

19

ok, tack instruxena ger sken av att det är tillräckligt med voltmejsel men det är det alltså inte.

antar att var kolven befinner sig ift tändstiftet vid explosionen är det som avgör det optimala läget.

är det tdc eller när kolven är en liten bit på väg ifrån stiftet? lr är jag helt ute och cyklar?

20 Senaste redigerad av Bengt H (2015-05-04 09:23:31)

Den ska tända INNAN kolven är på tdc, det mäts i vevaxelgrader, tex grundinställningen för en 30hk -55-60 är 7,5gr före tdc, andra motorer har andra gradtal.

21 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-05-04 22:29:02)

ok, it makes sense. Den tänder innan. Under tiden explosionen utvecklar sig hinner kolven komma till tdc där den får full skjuss tillbaka.

min blonda frågan (igen) är: om man ställer tändningen på 7,5 gr prick (för rätt motor) mha en vanlig voltmätare (mejsel) dvs att gnistan uppstår när kolven är 7,5 vevaxelgrader före tdc vad kan då isf stroboskopljus göra bättre?

22

Det bli exaktare, dessutom kan du kolla att förställningen fungerar, gasar man på lite så ser man att strecket flyttar sig åt vänster, dvs mer förtändnig med ökat varv.

23

Bengt H skrev:

Det bli exaktare, dessutom kan du kolla att förställningen fungerar, gasar man på lite så ser man att strecket flyttar sig åt vänster, dvs mer förtändnig med ökat varv.

ok, hade inte tänkt på förställningen och den variabla förtändningen. stroboskop antecknat på inköpslistan

24

Stroboskop är ett "måste" om man vill kontrollera tändningen.
Du ställer grundtändning utan vaccumslang, testar vaccumklockan (genom att suga i slangen) och till sist att den totala (centrifugal, om det finns i din fördelare?) fungerar vid rätt varv. Mäta brytaravstånd med kamvinkelmätare är oxå bra...  ICQ/ab