201

Brickan gäller bara Porschebromsar...

Jaa, man lär bäst av misstagen. Kommande trummor drar du hårdare, å låser med sprint.
Jag gör om diverse "ungdoms synder" på 50an nu, för jag vill undvika skruvning efter motorvägen... Man lär så länge man lever.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

202

50 split skrev:

Brickan gäller bara Porschebromsar...

Jaa, man lär bäst av misstagen. Kommande trummor drar du hårdare, å låser med sprint.
Jag gör om diverse "ungdoms synder" på 50an nu, för jag vill undvika skruvning efter motorvägen... Man lär så länge man lever.

Aha

Så sant! Jag tänkte göra om nu i veckan men fick göra det tidigare ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

203


Jobbat lite med ljudet, fick fart på helljusen men halvljusen funkar fortfarande inte. Växellådsolja bytt, olja i styrsnäckan påfyllt, städning av inredning är gjord osv. Ska in på framvagnsinställning imorgon!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

204 Senaste redigerad av Hellberg (2015-05-05 17:19:05)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1346524.jpg

Framvagnsinställning gjort och nu så ska den in princip vara klar. Ljudet gjort och allting verkar fungera. Lite smågrejer bara!


På söndag är det premiär! ICQ/ab



Löste strömmen till ljudet med ett 12V batteri under soffan. Måste bara skaffa en gummibit som jag kan ha uppepå. Har en handduk och en kartonbit just nu..  Ska även använda en 6V -> 12V konverter när motorn är igång! Batteriet används när bilen är avstängd! ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1346525.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

205

Dagens jobb var att få pilarna att fungera. Mätte överallt med multimetern och blev fasen inte klok. Efter massa felsökningar så blev det att byta sladdarna till högra pilen! Gick bra mycket lättare än jag tänkte mig.

Tyvärr så är det ju inga korrekta kablar, men dom fungerar bättre! ICQ/ab hade inte heller någon kabelstrumpa så jag lindade in det med eltejp vilket är finare än gult och rött..


http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/79AACAB8-2B68-47CE-8AFA-B2F728FC8C19_zpsnoqax9rf.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/E2791FF9-4766-4081-B263-09006626F9A0_zpsgsxi2qfo.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/88D01435-157C-4EC0-8FF8-B2F1331F9A0D_zpsdg031pux.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/13A27658-E4FE-4B26-975D-170EF4752686_zps3eiukdot.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/7016E019-6C43-48B6-8D8D-0E657FCC2A36_zpsxubp2zp4.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/93FC18A7-08A5-4FEA-A384-BB8070DA93A4_zpsaq3fgbjg.jpg


Först ville inte högra pilen åka upp av sig själv, jag fick trycka till den lite för att den skulle åka upp vilket var irriterande.. Kollade lite på pilen och såg att "klämman" som klämmer fast glaset satt lite illa så tryckte till det som det skulle vara och då funkade det!
Så nu funkar det som det ska ICQ/ab eller nej, lampan som
Ska indikera att pilarna är ute lyser ej så får kolla om jag råkade ta sönder lampan eller om det kan vara pilarna. Det går ju ner som en stor nål på pilen, den kommer inte ner så långt att den nuddar kablen..

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/C24E3D8A-9452-4305-AFFE-C409BBFB7688_zpsfimbgve4.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/bubbla%201950/7B552E64-1D86-4456-BE30-2A2F28C295D9_zpsvzexdyms.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

206

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350738.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

207

Trevlig split ju! Ett tips , hockeytejp, ser ut som vanlig vävtejp, ser mkt roligare ut än eltejpen när man lindar kablarna och kostar som eltejp

208

R.grönberg skrev:

Trevlig split ju! Ett tips , hockeytejp, ser ut som vanlig vävtejp, ser mkt roligare ut än eltejpen när man lindar kablarna och kostar som eltejp

jo finns mycket som ser bättre ut än eltejp ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

209

Den höll ju till Fan Fest och tillbaka t.om! ICQ/ab Laddar lite dåligt har jag märkt dock så kör utan lampor på annars blöddrar den..

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1356297.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1356300.jpg


Mellanlandade hos Erkki på vägen hem ICQ/ab Tack för bullar och kaffe!
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1356299.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1356298.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

210

Idag blev det lite service på bilen..

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1364086.jpg

Med gott sällskap så blev det till att lösa problemen jag haft med spliten.. När man kört så har jag fått köra utan lamporna på eftersom den har blöddrat och vart totalt orkeslös.. Efter att bytt kondensator, spole, kablar och ställt tändningen 7 grader före TDC så går han som en sportbil igen + att jag kan använda lamporna äntligen när jag kör!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1364084.jpg

Växlarna har även vart extremt svåra att få i på senaste tiden och blev bara värre så bytte växelförarbussningen så löste det sig också!

skönT! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

211

Härligt med lite körgläje igen,bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

212 Senaste redigerad av Finnfisher (2015-06-15 08:22:42)

"Med gott sällskap så blev det till att lösa problemen jag haft med spliten.. När man kört så har jag fått köra utan lamporna på eftersom den har blöddrat och vart totalt orkeslös.. Efter att bytt kondensator, spole, kablar och ställt tändningen 7 grader före TDC så går han som en sportbil igen + att jag kan använda lamporna äntligen när jag kör!"


Exakt detta var jag med om också! I mitt fall var det bara en laddningregulator som behövde bytas. Efter att en sådan fixats så gick tändning att ställa riktigt, vilket resulterade i att bilen går som ett skott...eller nja i alla fall rappare. Det är ju fortfarande 34hk.

213

Finnfisher skrev:

"Med gott sällskap så blev det till att lösa problemen jag haft med spliten.. När man kört så har jag fått köra utan lamporna på eftersom den har blöddrat och vart totalt orkeslös.. Efter att bytt kondensator, spole, kablar och ställt tändningen 7 grader före TDC så går han som en sportbil igen + att jag kan använda lamporna äntligen när jag kör!"


Exakt detta var jag med om också! I mitt fall var det bara en laddningregulator som behövde bytas. Efter att en sådan fixats så gick tändning att ställa riktigt, vilket resulterade i att bilen går som ett skott...eller nja i alla fall rappare. Det är ju fortfarande 34hk.

Jag bytte regulatorn först, det hjälpte mot laddningen då den slutade ladda precis när jag skulle åka till Sundsvall.. Hann precis fixa det! Me. Hade fortfarande problem med att den blöddrade och misstände.. Men nu verkar den gå som den ska! Går dock fortfarande aningen varmt tycker jag, men det kan vara att det är massa skit bakom plåtarna. Annars känns det som att jag kollat allting..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

214

Tog ur motorn 2 dagar innan BRC och bytte koppling och tog bort plåtar för att se om det låg massa smuts som kunde vara orsaken till varför motorn fortfarande går aningen varmt! Men hittade varken löv eller barr.. Var nästan helt rent..


Ur med motorn
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1386784.jpg

Skulle byta packbox, insåg då att jag hade fel packbox och då stog det still... Om 2 dagar skulle jag ju till Tierp  Default/lol
Fick ringa Landelius och skynda mig dit dagen efter så det var fixat!

Bytte packboxen till både motorn och lådan så jag kunde montera den nya kopplingen
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1386782.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1386783.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1386781.jpg

Sen var den i! Som ny efter justerad koppling ICQ/ab passade även på att byta startmotorbussning!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1386780.jpg



Igår så fixade jag problemet med att den bara gick på 3 cylindrar. Hackat den senaste veckan ibland när man gasat på och tillslut gick den bara på 3 cylindrar.. Jag kollade kompet och det såg fint ut
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1389620.jpg
Jag kollade brytaren och märkte att det inte var något avstånd alls nästan... Antagligen så var ena nocken lite mer sliten så att brytaren inte fick någon gnista på ena nocken. Justerade till 0,4mm och nu går han fint igen.. Hade helst velat byta brytaren men hade ingen rätt hemma Default/hmm

Fixade även helljuset
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1389619.jpg
Problemet var i säkringsdosan dör 2 stift ska "sitta ihop", men det gjorde dom inte.. Så fick göra en liten kabelstump och sätta emellan så hoppade dom igång! Justerade även styrsnäckan så att den glappar mindre, tycker även att den blev lite mer lättstyrd..


Efter allt så tog jag en tur och var nöjd. Då slutade hastighetsmätaren funka....

Plockade isär den och kollade
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1389618.jpg


Frågan är om det är denna bruna runda klumpen. När den snurrar så får den en skål inne i mätaren att snurra och då börjar pilen snurra som visar hastigheten. Men jag tror inte att den når längre så att skålen börjar snurra.. Fanns en liten justering men det hjälpte inte.. Default/hmm
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1389617.jpg

Får nog leta efter en ny

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

215

Ett tips bara i all vänlighet. Lämna mätaren till Instrument JIGE i Leksand. De har möjligheten att reparera/byta ut delar som är defekta plus att mätaren blir kalibrerad. Har anlitat dom till alla projekt och jag har aldrig varit missnöjd.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

216

Jag utgår från att vajern e hel?? Den bruna klumpen.. Dvs en magnet som skall snurra fritt i kåpan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

217

Lars Häsä skrev:

Ett tips bara i all vänlighet. Lämna mätaren till Instrument JIGE i Leksand. De har möjligheten att reparera/byta ut delar som är defekta plus att mätaren blir kalibrerad. Har anlitat dom till alla projekt och jag har aldrig varit missnöjd.


Jo jag har funderat på dom redan men får se om jag har en ny på G. Denna mätaren är daterad 54 så är ju inte korrekt iaf.. Om jag nu kan hitta en korrekt d.v.s!


Vajern är hel ja. Testade med skruvdragare som du ser på bilden men hände inte ett skit Default/hmm magneten snurrade fint

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

218

Det jordade väl hela bilen genom vajern förut och den blev het......Kan inte vara helt bra för mätaren .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

219

Ja det är om det har med det att göra. Att någon fjäder eller någonting tog stryk. Men pilen åter tillbaka till 0 hela tiden så den fjädern är inte trasig iallafall

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

220

Några bilder

Post's attachments

DSC05873.JPG, 100.26 kb, 640 x 480
DSC05873.JPG 100.26 kb, 204 downloads since 2015-08-16 

DSC05875.JPG, 85.97 kb, 640 x 480
DSC05875.JPG 85.97 kb, 231 downloads since 2015-08-16 

vw-51 (3).JPG, 152.46 kb, 640 x 480
vw-51 (3).JPG 152.46 kb, 244 downloads since 2015-08-16 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

221 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-17 05:12:20)

Tänk vad lite vanlig service kan åstadkomma.
Bra jobbat.

Den bruna magneten får bara skålen att vrida sig (med hälp av megnetismen), och den skålen är kopplad till visaren.
Det finns en fjäder där man justerar spänningen för att kalibrera mätaren.
När jag plockat isär så långt somn du gort, har jag aldrig fått ihop en fungerande mätare igen :-)

Oftast hjälper det med 556 eller tunn olja för att få liv I dom, men ibland är bussningarna så slitna och glappa att de behöver bytas, och då är det Jige time.

PS: När brytaravståndet ändras ändras tändläget, kan kanske påverka temperature.

"ljushuvud"

222

Tristar skrev:

Några bilder


Wow tack! Luckan som satt för handskfacket skulle jag gärna haft kvar ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

223

Fick hem en intressant produkt idag! Hoppas att jag aldrig någonsin kommer behöva användning av dom

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1437840.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1437841.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

224

Wow !
Vad fint det blev när du lyckades matcha färgen på skärmarna. Man ser knappt lagningarna längre.........  ICQ/ae

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

225

Phileas Fogg skrev:

Wow !
Vad fint det blev när du lyckades matcha färgen på skärmarna. Man ser knappt lagningarna längre.........  ICQ/ae

Låt oss kalla det lathet  Default/lol  Default/lol

man kanske skulle...

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa