Grymt jobbat Anton 
Grymt jobbat Anton
Tack detsamma Steffo!
Jag kom just hem, hann precis förbi bussgods innan det stängde. Fick ett paket med finplåt till arslet!
+ bakre tvärbalken

Ja om du fortsätter i det här tempot så hinner du klart. Om du hittar någon som lackar förstås? Kollade med Staffan ikväll men han har fullt upp
Rackarns... Hur länge lät det som att han hade fullt med jobb?
Det lät som han var fullbokad för lång tid framåt. Hann inte prata så mycket utan bara tvärväxla några ord.
Nyåkers plåt och lack? Firman har kommit igång igen efter att förre ägaren dog. Vet inte hur mycket hobby bilar dom tar in nu eller om det är mest tyngre fordon.
Han lackade många av dom jänkare som rullar runt Umeå.
Erik: Dom verkar vara svåra att få tag på men ska göra ett nytt försök till veckan. Tack för tipset!
Var förbi garaget en snabbsväng och det här ser ju riktigt lovande ut!

Imorgon ska jag sätta kapen i den bakre tvärbalken
Sagt och gjort! Det gick betydligt bättre att kapa lös denna så jag hann svetsa fast den nya också! Betydligt bättre kvalla på denna balk.

Ska jag våga mig på taket i veckan? Hmm...
hej taket är en baggis ,forma en ny plåt med taket som mall,lägg plåten i hålet hål den på plats med magneter (finns billiga på biltema o jula för plåt jobb)slipa till en 1mm spalt mellan plåt o tak ( viktigt att det är en spalt annars slipar du bort all svets minst 1mm om spallten försvinner såga upp den) börja att fästa plåten i ena hörnet se till att det passar bra fäst nästa hörn sen nästa o nästa,kyl hela tiden svetsarna sen punktar du mitt i mellan hörn punkterna o sen mitt i mellan dessa punkter o sen mitt i mellan dessa punkter o.s.v kyl hella tiden hoppa gärna runt för att minska värmens påverkan,efter ett par svetsar blir taket styvare o styvare o rör sig minimalt,när man inte får plats med fler punkter slipa o börja om kyl även vid slippning,det viktiga är att du har en spalt för minnimal plåtrörelse o håller kallt,metoden tar lite tid men med träning o tålamod kan du lägga in en plåtbit var som hällst med minimalt efter arbete även i tunn plåt under0,7,har du råd finns även en miglöd tråd som blir mjuk o är lätt att efterarbeta o forma
Vadå spalt??? 
Mellanrum mellan taket och plåtbiten....
En mm är perfekt!
//S
Mellanrum mellan taket och plåtbiten....
En mm är perfekt!//S
Då är jag med
36 2011-02-10 21:43:35 Senaste redigerad av anton_e (2011-02-10 21:44:32)
Trodde jag skulle få svetsa taket i veckan men icket! Jag måste hinna förbi järnhandlarn (som stänger 4 varje dag) och handla mer plåt innan jag sätta igång med det. Rev ner framvagnen och började skrapa underrede istället.

Gavlarna var riktigt risiga och på ena sidan hade även ramen tagit stryk. Ett steg framåt och två steg bakåt.. ÅH.
Mycket kul tråd!
Ser mycket bra ut!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Jaa, vad händer här......... Mest småpill, går igenom hela bilen och ser om det behövs svets eller slip någonstans. Jag är på hytten och hjulhusen för tillfället. Kapade ut och bytte en bit av ramen där framvagnsgaveln legat emot + grundat högra hjulhuset.

Det känns som att tiden rinner iväg 
Stressa inte, det är viktigare att det tar lite längre tid och blir riktigt gjort än snabbare men sämre. Keep it up! 
Risiga gavlar hos framvagnen luktar ju avsmalning och kustomisering redan på långa vägar! 
Kee: Visst gör det!
Jag fick lite gjort idag. Svetsade fast första fästet till sätena, grundade klart hjulhuset och skrapade underredsmassa...... Jag har även varit i kontakt med en lackerare som kommer att ta sig an bussen. Då var det det där med färgval... 
Blev det lack i nyåker eller?
Blev det lack i nyåker eller?
Japp lutar åt det! Visste du av någon som hade lackat där och isåfall: var de nöjda?
Ja men det var medan förre ägaren levde. Nu tror jag att det är dottern som driver firman. Var in där i går o då stod det en plåtren A-ford som dom höll på med så det känns fortfarande seriöst. Dom som jag vet har lackat där har alla varit nöjda .
Jag fick leverans av Skellefteå-Mange i veckan..
En soffa och gavlar till framvagnen. I och med det kunde jag börja att måtta in fästena som legat och väntat. Dessvärre verkar jag sakna en plåt bak mot reservhjulet så jag kunde inte punkta fast ena skenan. Istället vart det lite småpjöller här och var. Min 2 veckor gamla dremel brann upp. KUNG! La på ett lager epoxy sen gjorde jag kväll.

Obligatorisk mock-up 
Även om det bara händer lite så är det viktigaste att det går framåt. Kämpa vidare 
Obligatorisk mock-up
Vackert ! Snart står den så där ute på går´n och bara vill iväg ! 
Slipat och grundat instrumentbrädan

Härligt Anton! Ser riktigt bra ut ju!